Indicele încrederii în economie rămâne stabil, în pofida anului electoral și a contextului imprevizibil

Indicele CONFIDEX a rămas la o valoare similară cu cea din prima jumătate a anului 2024, într-un an relativ stabil, fără evenimente majore care să afecteze puternic economia României. Totuși, mediul de afaceri arată o tendință de îngrijorare legată atât de viitorul economiei din România, în contextul situației interne și internaționale, cât și de evoluția propriilor companii.

Potrivit studiului CONFIDEX pentru a doua jumătate a anului 2024, realizat cu sprijinul fondurilor de private equity ROCA, Agista și CITR (principalul lider în insolvență și restructurare din România), doar 29% dintre manageri sunt optimiști în privința economiei românești, față de 34% în prima jumătate a anului. În același timp, 34% dintre respondenți sunt îngrijorați, cu o creștere de 6 puncte procentuale față de semestrul anterior.

„La fiecare ediție a studiului CONFIDEX observăm o sezonalitate: încrederea mediului de business în economie este la un nivel mai ridicat primăvara, în timp ce, la final de an, managerii manifestă pesimism. La această a 11-a ediție a studiului însă, valoarea totală a indicelui a rămas aproape neschimbată față de valoarea măsurată în S1 2024, ceea ce ne poate indica reziliența antreprenorilor și managerilor români – rămânem relativ încrezători și navigăm, găsim soluții chiar și în perioade marcate de impredictibilitate.

Deși, conform datelor colectate, viitorul îngrijorează respondenții, observăm că managerii români nu abordează contextual o atitudine fatalistă, ci sunt mai degrabă axați pe acțiune – caută variante de diversificare a produselor, de digitalizare și capătă tot mai multă încredere în investitori.

Este o atitudine corectă, ce ne poate ajuta să devenim mai rezilienți si să susținem în mod activ dezvoltarea economiei românești și transformarea țării noastre într-un pilon de creștere și stabilitate în regiune”, a declarat Andrei Cionca, co-fondator al fondurilor de private equity ROCA și Agista, și inițiatorul studiului CONFIDEX.

Crește încrederea mediului de business în investitori

În contextul în care sursele de capital din piață devin mai diverse, părerea antreprenorilor și managerilor despre investitori s-a îmbunătățit față de prima jumătate a anului 2024.

„Tot mai mulți antreprenori și manageri realizează că pentru a crește și a-și consolida afacerile, pe termen lung, au nevoie de un partener care să aducă atât resurse financiare, cât și know-how, rețele de relații și suport strategic. CONFIDEX ne-a demonstrat, pe parcursul celor 4 ani de analiză, că mediul de afaceri românesc devine din ce în ce mai conștient de nevoia unui ecosistem robust, care să faciliteze atragerea de capital în sectoare strategice și să creeze condițiile necesare pentru ca investitorii să joace un rol activ în dezvoltarea economiei locale,” a explicat Andrei Cionca.

Astfel, 81% dintre manageri au o părere bună sau foarte bună despre investitori. Aceștia consideră că investitorii ajută la stabilitatea financiară a firmelor în care investesc (70%), sunt buni la gestionarea afacerilor și îmbunătățesc managementul companiilor respective (60%).

Prin comparație cu S1 2024, in S2 2024 antreprenorii au o atitudine precaută față de viitor – inflație în creștere și PIB în scădere, principalele perspective pentru 2025

Rezultatele studiului CONFIDEX, ediția a 11-a, arată că există o tendință de precauție în privința economiei actuale, care este marcată de incertitudini și riscuri posibile, cum ar fi schimbările politice și fluctuațiile pieței.

Mai mult de jumătate dintre manageri (56%) se așteaptă ca inflația să crească, iar 1 din 3 prognozează o scădere a PIB-ului României în următoarele luni. De asemenea, aproape jumătate dintre liderii de afaceri (49%) estimează că rata șomajului va crește, iar 53% se așteaptă ca leul să se deprecieze față de euro, ceea ce crește nesiguranța privind stabilitatea financiară a firmelor.

Un alt semnal îngrijorător este faptul că mulți manageri au o părere negativă despre evoluția propriilor afaceri: 1 din 3 spune că situația companiei lor s-a înrăutățit și 50% dintre aceștia se așteaptă ca lucrurile să meargă și mai rău în următoarele 6 luni.

Pe de altă parte, companiile din domeniul serviciilor sunt cele mai optimiste (indice de 52,7), urmate de cele din IT (52,9) și transporturi, distribuție și depozitare (52,3). În schimb, afacerile din agricultură (45,7) și energie (49,3) sunt mai precaută.

Profit în scădere pentru 46% dintre companii. Inovația, cheia competitivității

Managerii estimează că numărul de angajați și costurile de finanțare vor rămâne neschimbate. În schimb, se așteaptă ca atât costurile de producție și operare, cât și prețurile de vânzare să continue să crească, ceea ce le provoacă îngrijorări legate de evoluția profiturilor în anul următor. Astfel, 46% dintre companii se așteaptă la o scădere a profiturilor, iar 73% dintre manageri și antreprenori se așteaptă ca cheltuielile de producție și operare să crească în următoarele 6 luni. De asemenea, 61% dintre respondenți intenționează să mărească prețurile produselor și serviciilor, iar doar 42% dintre manageri se gândesc să investească în propriile companii în următoarele 6 luni.

În contextul actual, principalele priorități ale mediului de afaceri sunt creșterea vânzărilor (49% dintre respondenți), menținerea angajaților (27%), digitalizarea și automatizarea (27%), îmbunătățirea relațiilor cu clienții (25%) și accesul la finanțare (21%).

Principalele oportunități pe care le consideră oamenii de afaceri din România sunt adoptarea de tehnologii inovative în companiile lor (79% dintre participanți) și explorarea de noi piețe și atragerea de noi clienți (72%).