25-1499-0405_constructii_rp.jpgConstructorii se înmulţesc pe o piaţă explozivă

Anul trecut, în România au fost înmatriculate 16.815 firme cu obiect principal de activitate construcţiile. În ultimii ani, tot mai mulţi antreprenori au decis să intre în acest sector, pentru a beneficia de cererea mare din domeniul imobiliar.

Sursa: ONRC

 

 

25-1502-0405_tranzactiiimob.jpgAgenţiile imobiliare continuă să stea pe val

Boomul imobiliar din ultimii ani a convins tot mai mulţi întreprinzători să pornească afaceri în domeniul intermedierilor imobiliare. Anul trecut, în acest sector s-au înmatriculat de două ori şi jumătate mai multe firme decât în 2003.

Sursa: ONRC

 

 

25-1500-0405_informatica_c.jpgSectorul IT îşi face update în permanenţă

Sectorul de software Şi servicii IT continuă să se dezvolte într-un ritm foarte rapid. Anul trecut, în acest domeniu s-au înmatriculat 3.884 firme. Unii analişti afirmă că dezvoltarea nu va putea fi susţinută în acest ritm, din cauza crizei de forţă de muncă.

Sursa: ONRC

 

25-1497-0405_activitatifina398e6.jpgFranciza, motor al retailului bancar

În acest domeniu s-au înmatriculat anul trecut cu 37% mai multe firme decât în 2005. Această evoluţie s-a datorat sporirii numărului instituţiilor financiare nebancare, dar şi faptului că bancile au început să se dezvolte în sistem franciză.

Sursa: ONRC

 

 

25-1501-0405_restaurant_c.jpgHotelăria, doar pentru cunoscători

Anul trecut s-au înregistrat mai puţine firme în sectorul „hoteluri Şi restaurante“ decât în 2005. Trendul descendent este urmarea faptului că antreprenorii sunt atraşi de alte domenii ,cu o competiţie mai redusă şi cu potenţial de profit mai mare.

Sursa: ONRC

 

25-1498-0405_comert_c.jpgHipermarketul închide buticul

În 2006, au fost înmatriculate 26.313 firme care au declarat ca obiect principal de activitate comerŢul cu amĂnuntul. Numărul de firme noi din acest domeniu a intrat pe un trend descendent, ca urmare a apariţiei marilor retaileri.

Sursa: ONRC

 

 

Antreprenorii români pariază puternic pe domeniile considerate „motoare“ ale economiei naţionale. O dovedesc statisticile oficiale, care indică faptul că numărul înmatriculărilor de firme în aceste domenii a crescut substanţial, însemnând în unele cazuri dublări sau chiar triplări faţă de media ultimilor 16 ani.

„Dacă nu mi-aş fi înfiinţat firma de construcţii în anii ‘90, cu siguranţă că aş fi făcut-o anul trecut sau anul acesta! Este un domeniu cu un potenţial foarte mare de creştere“, spune Ionuţ Negoiţă, patron al unei firme de construcţii şi dezvoltare imobiliară. „Este o posibilitate extraordinară de a dezvolta cifra totală de afaceri şi de a creşte profitul. Investiţia este mică şi poţi să te dezvolţi repede“, explică omul de afaceri.
La fel ca el au gândit foarte mulţi investitori, pentru că în 2006 numărul firmelor de construcţii înmatriculate a crescut comparativ cu anul anterior, ajungând la 16.815. Dacă raportăm numărul firmelor înmatriculate în 2006 la media anuală pe ultimii 16 ani, vom vedea că acest sector a atras de trei ori mai mulţi investitori. „Cererea în construcţii este foarte mare. După părerea mea, cred că s-a ajuns în momentul în care nu există pe piaţă atâţia constructori pe cât este nevoie. Sunt foarte multe proiecte în stand-by, care aşteaptă să fie demarate. Eu, spre exemplu, primesc foarte multe oferte. Refuz mulţi, pentru că nu am capacitatea necesară şi nu pot să fac faţă“, spune Valentin Vişoiu, patronul unei firme de construcţii aflate pe locul 21 în topul naţional al firmelor de construcţii, întocmit în funcţie de cifra de afaceri.

Viitorul constructorilor mici este incert

Potrivit antreprenorilor în construcţii, marja profitului brut nu coboară sub 10%, iar investiţiile de intrare pot fi chiar mai mici decât se crede, întrucât nu toate firmele lucrează cu utilaje proprii, ci cu utilaje închiriate.
Intrarea pe piaţă a unor jucători mari din străinătate îi cam sperie pe cei care investesc în sectorul construcţiilor. Cei dintâi au ani de experienţă în spate, utilaje performante şi pot obţine cu mai mare uşurinţă licitaţiile, în special cele pentru fondurile europene. „Multe firme româneşti vor dispărea, probabil, întrucât nu vor putea obţine finanţări pentru proiecte de anvergură şi vor fi obligate să lucreze în antrepriză pentru firmele mai mari“, spune Adriana Iftime, preşedintele Patronatului Societăţilor din Construcţii. Lupta cu multinaţionalele va atrage după sine necesitatea realizării unor investiţii mai mari, ceea ce iarăşi ar putea fi o problemă pentru firmele româneşti de construcţii. Mai există, în plus, riscul ca forţa calificată de muncă să emigreze, ceea ce va scădea calitatea lucrărilor executate şi va creşte costurile.

„Atunci când ne realizăm planul de afaceri, avem în vedere şi riscul de a nu putea vinde toate casele pe care le construim. S-a întâmplat în Ungaria, în Polonia, posibil să se întâmple şi la noi. Până acum, însă, nu ne-am confruntat cu această situaţie, preţurile la care construim noi fiind competitive“, precizează Ionuţ Negoiţă.
Dar tot anul trecut s-au înmatriculat 5.484 de societăţi ce au ca obiect principal de activitate tranzacţiile imobiliare, cu 28% mai multe decât în 2005. Cei care în 2006 au dorit să activeze în real estate şi au decis să îşi facă firmă sunt de aproape patru ori mai mulţi decât media anuală a celor intraţi în domeniu în ultimii 16 ani. „Nu mai există nicio restricţie legală pentru a înfiinţa o agenţie imobiliară. În perioada 2000-2003, a existat o reglementare care impunea nişte restricţii. Cei care doreau să deschidă o astfel de societate trebuiau să aibă o calificare profesională“, spune Gabriel Sorin Zamfir, preşedinte Uniunii Naţionale a Agenţiilor Imobiliare.

Explozia preţurilor a mărit comisioanele

Pe de altă parte, creşterile spectaculoase ale preţurilor caselor şi terenurilor au condus la majorări la fel de spectaculoase ale comisioanelor. „Tot din 2003, piaţa a asistat la creşteri foarte mari de preţuri, şi atunci a apărut mirajul că se pot face bani relativ uşor“, explică Radu Zilişteanu, vicepreşedintele Asociaţiei Române a Agenţiilor Imobiliare. George Musliu, managing partner la Competition’s Consulting, este de părere că investitorii au fost atraşi şi de posibilitatea de a face plasamente, de a lucra cu banii altora deoarece, pentru a dezvolta o agenţie imobiliară, nu este obligatoriu să-ţi foloseşti banii proprii. „Real estate este o zonă liberă de orice reglementare. Aici, cererea se luptă direct cu oferta. Inerţia de pe această piaţă este dictată de foarte mulţi jucători. Cel mai rău lucru care se poate întâmpla în real estate este ca, la un moment dat, preţurile să stagneze în mod natural“, mai spune George Musliu.

Un alt domeniu care a atras atenţia investitorilor a fost software-ul şi serviciile IT. Statisticile oficiale arată că, anul trecut, numărul firmelor nou-înfiinţate cu acest obiect principal de activitate a fost de 3.884, cu şase la sută mai mare decât în 2005.

Pe de altă parte, însă, comparând firmele nou-înfiinţate anul trecut cu media ultimilor 16 ani, se poate vedea că numărul acestora a crescut de trei ori. „Pe piaţă se intră mai uşor acum, pentru că sunt mai multe oportunităţi şi mai multe proiecte. Avem încă o piaţă imatură, iar pe o piaţă de acest tip există întotdeauna un loc de pătrundere“, spune Liviu Drăgan, preşedintele Asociaţiei Patronale a Industriei de Software (ANIS). Potrivit acestuia, creşterile anuale de 25% ale cifrei de afaceri pot atrage investitorii către software şi servicii IT. „Exportul de soft a crescut anul trecut cu circa 40%, ceea ce implică şi înfiinţarea de firme“, mai arată preşedintele ANIS. „În IT nu ai nevoie de foarte multe investiţii, dar ai nevoie de materie cenuşie. Şansa cea mare constă în comenzile din străinătate, care sunt foarte multe, şi în comenzile statului. De asemenea, sunt foarte multe companii româneşti sau multinaţionale din România care au nevoie de IT, din cauza specificului local, a configuraţiilor speciale, care nu pot fi asigurate decât de nişte firme locale“, arată şi George Musliu, de la Competition’s Consulting.

În ceea ce priveşte riscurile care pot pândi domeniul IT, unul dintre ele ar putea fi lipsa de personal. „Atât calitativ, cât şi cantitativ, resursele în IT sunt foarte scăzute. Noi nu vom putea susţine creşterile actuale, din cauza lipsei de resurse“, consideră Liviu Drăgan. Sectorul software şi servicii este singurul în care se înregistrează constant creşteri masive de personal.

2006 este al patrulea an consecutiv în care numărul de angajaţi se măreşte cu peste 7.000, la limita numărului de absolvenţi furnizaţi de învăţământul superior, care face faţă tot mai greu cererii din partea industriei, scoate în evidenţă un studiu realizat de Institutul pentru Tehnică de Calcul SA.
Pe de altă parte, creşterile foarte mari de salarii înregistrate în ultimii ani pot conduce la scăderi masive ale ratei profitabilităţii şi în sectorul IT.

Potrivit datelor oferite de Registrul Comerţului, atractiv se dovedeşte a fi şi domeniul financiar-bancar, însă aici numărul firmelor înmatriculate este mai mic decât în celelalte trei domenii. Astfel, în 2006, au fost înscrise la Registrul Comerţului un număr de 676 de societăţi, cu 37% mai mult comparativ cu 2005. Creşterea este explicată prin apariţia instituţiilor financiare non-bancare, dar şi prin extinderea rapidă a unor bănci prin intermediul francizei. Datorită faptului că, de la 1 ianuarie anul acesta, nu mai este nevoie decât de notificarea instituţiei de supraveghere pentru a intra pe piaţă, este de presupus că numărul firmelor din acest sector va fi în creştere şi în 2007.

Un motiv al creşterii este şi faptul că piaţa nu a ajuns, încă, la saturaţie şi că mai este loc pentru investiţii. Un altul ar putea fi profiturile încă foarte ridicate care se pot obţine din sectorul financiar-bancar.
Dar există şi domenii în care numărul de înmatriculări de firme a scăzut în 2006 comparativ cu anul 2005. Aici vorbim despre sectorul „hoteluri şi restaurante“, unde scăderea a fost de 16%, şi „comerţ cu amănuntul“, unde s-a înregisrat o scădere de 37%. Acest lucru poate arăta că, în aceste domenii, piaţa s-a maturizat, şi competiţia acerbă îi împinge pe antreprenori să caute alte afaceri cu un nivel mai ridicat de profitabilitate. 

O afacere câştigătoare

«Dacă nu mi-aş fi înfiinţat firma de construcţii în anii ‘90, cu siguranţă că aş fi făcut-o anul trecut sau anul acesta! Este un domeniu cu un potenţial foarte mare de creştere. Este o posibilitate extraordinară de a dezvolta cifra totală de afaceri şi de a creşte profitul.»

Ionuţ Negoiţă, patron Proconfort

Mirajul profiturilor mari

«Mulţi sunt atraşi de domeniul tranzacţiilor imobiliare, pentru că investiţiile iniţiale sunt destul de mici. Există mirajul că se poate obţine un profit mare cu o investiţie minimă. În realitate, multe firme capotează destul de repede.»

Radu Zilişteanu, vicepreşedinte Asociaţia Română a Agenţiilor Imobiliare