Renault-Nissan şi Automobile Dacia au fost, anul trecut, cei mai mari investitori din publicitate, cu aproape 62 de milioane de euro. Sectorul auto rămâne unul dintre principalele motoare ale industriei autohtone de publicitate. În ultimii patru ani, investiţiile companiilor din domeniu în promovarea media au crescut cu 460%, ajungând la 261 de milioane de euro. Evoluţia vânzărilor de autoturisme s-a reflectat şi în bugetele de publicitate. Astfel, dacă în 2004 sectorul aut
Renault-Nissan şi Automobile Dacia au fost, anul trecut, cei mai mari investitori din publicitate, cu aproape 62 de milioane de euro. Sectorul auto rămâne unul dintre principalele motoare ale industriei autohtone de publicitate. În ultimii patru ani, investiţiile companiilor din domeniu în promovarea media au crescut cu 460%, ajungând la 261 de milioane de euro.
Evoluţia vânzărilor de autoturisme s-a reflectat şi în bugetele de publicitate. Astfel, dacă în 2004 sectorul auto a investit, la rate-card, aproximativ 57 de milioane de euro pentru campaniile de promovare în presa scrisă, radio şi televiziune, patru ani mai târziu, suma a crescut cu 460%. Conform estimărilor companiei de monitorizare AlfaCont, anul trecut, jucătorii din acest domeniu au cheltuit pentru promovarea în mass-media circa 261 de milioane de euro. Aceste cifre sunt calculate la tarifele-listă şi sunt un indicator general al evoluţiei de ansamblu a pieţei, deoarecele ele nu iau în calcul discounturile obţinute de agenţiile de media pentru clienţii lor. Din aceste bugete la rate-card, cea mai mare parte, aproximativ 221,8 milioane de euro, s-au îndreptat anul trecut către televiziune. Acesta a fost principalul canal de comunicare media al industriei auto, urmat fiind de presa scrisă şi de radio, ce au atras 10%, respectiv 5,3% din totalul bugetelor. „În ultimii ani, odată cu dezvoltarea leasingului şi a creditului auto, piaţa de automobile practic a explodat. Astfel, vânzările au putut susţine campanii media cu bugete consistente, mai ales pentru televiziune“, spune Sorin Doru, general manager al MediaHub Consultants. Dacă în 2004 cheltuielile la rate-card pentru advertising TV însumau 37,5 milioane de euro, doi ani mai târziu, acestea au crescut cu 365%, ajungând până la 137 de milioane de euro.
Majoritatea campaniilor de promovare vizibile în mass-media sunt realizate pe plan internaţional, dar sunt şi excepţii. „Agenţia Publicis a câştigat contul Renault în urma unui pitch internaţional şi realizăm pe plan local 90% din campaniile de comunicare“, spune Răzvan Căpănescu, director de creaţie la Publicis.
În 2007, topul investiţiilor în publicitate la rate-card este dominat de mărcile de autoturisme comercializate de Renault-Nissan, AutoItalia şi Automobile Dacia, urmate de Porsche România şi Eurial Invest. Lor li se adaugă brandurile din portofoliul Ţiriac Auto şi Toyota România. Potrivit estimărilor Media Hub, aceşti şapte jucători au cheltuit în total pentru publicitatea în mass-media circa 24 de milioane de euro (net), în condiţiile în care piaţa de publicitate auto este evaluată la circa 47-50 de milioane de euro. „Pentru 2008, estimez că ritmul de creştere va fi de circa 20-25%, iar totalul investiţiilor media va ajunge la aproximativ 60 de milioane de euro, net“, spune Sorin Doru.
Topul clientilor de publicitate
Capital – Editia nr.11, data 19 martie 2008