Nu de puține ori, potențialul uriaș al Deltei a fost subiect de discuție pe la tot felul de mese rotunde, fie în scop oficial, fie „amical“. S-au făcut promisiuni de investiții, unele s-au materializat, altele nu. Un lucru este sigur, însă: „Niciodată nu va putea și nu va trebui să existe turism de masă în Deltă“, spune omul de afaceri Dragoș Anastasiu (preşedintele grupului Eurolines România şi TUI TravelCenter), care anul trecut a devenit unul dintre acționarii principali ai complexul hotelier de patru stele Green Village.
Anastasiu a ales să investească aici pentru a dovedi că se poate ajunge la un nivel „atât de bun al serviciilor“ încât să poată fi atrași mult mai ușor turiștii străini. „De ce în Deltă? Pentru că, după părerea mea, alături de Transilvania, Delta este zona cu cel mai mare potențial turistic al României. De ce Green Village în Sfântu Gheorghe? Pentru că este «unicat în lume», este locul unde se varsă Dunărea în mare, având în imediata vecinătate 30 de kilometri de plajă salbatică la Marea Neagră“, detaliază omul de afaceri. Cu o scurtă precizare: Green Village, cu investiții estimate la circa 350.000 euro în primul an, va fi inaugurat pe 30 aprilie, anul acesta. Și încă un amănunt: veniturile prevăzute pentru primul an de funcționare a acestui complex ajung la 1,2 milioane de euro.
Un sejur de cel mult patru zile
„În ultimii ani, s-au făcut investiții nenumărate în Deltă, inclusiv pe zona pensiunilor și hotelurilor de trei și patru stele. Serviciile oferite s-au diversificat, multe dintre aceste hoteluri fiind dotate cu piscine. În plus, există foarte multe excursii opționale, cum sunt plimbările cu vaporașul, birdwatching sau pescuit“, spune și Aurelian Marin, președintele ANAT. Acesta a explicat că sejururile în Deltă nu sunt de o săptămână, media fiind de trei-patru zile pentru turiștii români și de două zile pentru turiștii străini, cu un tarif mediu de 1.000 de lei de persoană.
Cu alte cuvinte, având 30.000 de locuri de cazare, Delta poate trece, cel puțin acum, o destinație foarte atractivă, chiar dacă nu este exploatată la potențialul pe care îl are.
„Să nu uităm, totuși, că România are peste 1.000 de kilometri de Dunăre. Ar fi o idee foarte bună introducerea de croaziere scurte. Delta Camargue din Franța are 3% din suprafața Deltei Dunării, iar Delta Padului are 5%. Ambele Delte primesc între două și patru milioane de turiști pe an. Ceea ce înseamnă că și Delta noastră ar putea primi mai mulți turiști fără a dezechilibra sistemul“, spunea Traian Bădulescu, consultant turism, într-un interviu anterior pentru Capital. Condiția ar fi, bineînțeles, să dispară problema transportului. Pentru că, deși avem Autostrada Soarelui, care simplifică mult drumul până la Cernavodă sau Constanța, drumul până la Tulcea durează destul de mult, fiind cu o singură bandă de sens. Mai mult, sunt situații în care transferul între hotel și unele localități se face cu ajutorul șalupelor, ceea ce duce la creșterea tarifului pentru un sejur.
„Delta Dunării pentru toți“
Chiar și așa, ultimul an a adus creșteri de 50 – 70% în vânzările agențiilor de turism pentru această destinație, cele mai căutate unități fiind cele de trei și patru stele. Acest lucru a dat idei investitorilor, care au anunțat „prețuri pentru toată lumea“, prin programe de genul „Litoralul pentru toți“. Cel puțin, așa explică Bogdan Ștefan, director general Genius Travel, ideea care i-a venit cu „Delta Dunării pentru toți“, prin care oferă două tipuri de pachete turistice, unul de două nopți (de la 350 lei de persoană) și altul de trei nopți (de la 450 lei de persoană), cazare la Hotelul Genius Delta Resort, clasificat la trei stele, hotel pe care omul de afaceri l-a preluat anul trecut și în care a investit 200.000 euro. Iar în acest preț este inclus și transportul.
„Sunt mulți români care nu au ajuns niciodată în Deltă, deoarece a fost percepută ca o destinație scumpă. Avem 250 de rezervări de la începutul anului până acum. În total, estimăm să ajungem la vânzări de 350.000 de euro, pentru această destinație, în 2015“, punctează Bogdan Ștefan, care se așteaptă la un grad de ocupare de 55 – 60%, în creștere cu aproximativ 10%. În același timp, antreprenorul mizează pe o creștere ușoară a numărului de turiști străini, cei mai mulți din Franța și Spania.
Grosso modo, numărul turiștilor care ajung în Delta Dunării a scăzut de aproape trei ori, de la Revoluție încoace, mai spune Bogdan Ștefan, citând cifre ale Institului Național de Statistică. Astfel, dacă în 1989, mergeau în Deltă 155.000 de persoane, anul trecut s-au înregistrat 55.000 de turiști. Privind dintr-un alt unghi, se observă că, în ultimii ani, foarte multe pensiuni turistice – o marte parte construite cu fonduri europene – au stat mai mult închise, unele dintre ele fiind chiar în insolvență sau deja scoase la vânzare prin procedura falimentului. Acesta este un alt aspect al Deltei care, cu siguranță, a dat deja idei investitorilor cu bugete generoase. Și, cine știe, poate auzim de noi proiecte în scopul creșterii turismului din Delta Dunării.