CREŞTERE Sectoarele care au turat motoarele economiei anul trecut – construcţiile, auto, retailul, dar şi afacerile din telecom şi IT – au adus profituri de invidiat atåt marilor companii, cåt şi micilor jucători.

Dacă la nivelul corporaţiilor Topul Firmelor, realizat de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din Romånia (CNIPMMR), nu aduce nicio surpriză, profiturile înregistrate de unele companii cu activităţi în cele mai dinamice sectoare ale economiei pot fi surprinzătoare. Cea mai profitabilă corporaţie a fost, anul trecut, Petrom, care a raportat un profit brut de 2,15 miliarde de lei (644 milioane euro). La o diferenţă de jumătate de miliard de lei, Orange Romånia este pe locul al doilea (440 milioane euro), în timp ce concurentul său direct, Vodafone Romånia, se află pe a treia poziţie (315,5 milioane euro).

Dar nu numai marile companii au înregistrat profituri de invidiat, ci şi firmele cu un număr mic de angajaţi. De exemplu, Pantechniki, microîntreprindere înregistrată în Bucureşti, avånd ca domeniu de activitate principal construcţia de autostrăzi, drumuri, aerodromuri şi baze sportive, a înregistrat, anul trecut, un profit brut de 13,3 milioane de lei (4 milioane euro), la un număr de numai patru angajaţi. În råndul companiilor mici, cea mai profitabilă a fost Pom Service din Braşov, cu un profit brut de 47,7 milioane de lei (14,3 milioane euro), foarte aproape de cele 51,8 milioane de lei (15,5 milioane euro), înregistrate de cea mai profitabilă întreprindere mijlocie, Sodexho Pass. „Se uită frecvent procentul cu care IMM-urile contribuie la produsul intern brut al ţării – peste 50% – şi la bugetul naţional – peste 70%“, a subliniat Ovidiu Nicolescu, preşedinte CNIPMMR. „Din cele peste 600.000 de firme din Romånia, numai 1.900 sunt companii mari“, a continuat el, subliniind, totodată, faptul că mediul de afaceri nu este prielnic micilor întreprinzători.

45.000 de firme nou-înfiinţate în 2007

La sfårşitul anului trecut, în Romånia erau înregistrate 617.000 de firme, cu 9,4% mai multe decåt în anul precedent. Dintre cele 45.000 de firme nou-înfiinţate, cel mai mare profit brut a fost realizat de Goldbeck: 41,6 milioane de lei (12,5 milioane euro). Înregistrată în Bucureşti în luna august, avånd un angajat şi domeniul de activitate construcţii, Goldbeck este sucursala companiei germane care a fost desemnată de Nokia antreprenorul construcţiei fabricii de la Jucu, judeţul Cluj. Pe locul doi se află Enel Energie, cu un profit brut de 40,1 milioane de lei.

„Anul 2007, ca şi 2008, nu a oferit cel mai bun context pentru dezvoltarea firmelor private în Romånia. O anchetă a CNIPMMR a relevat faptul că doar 51% din întreprinzători consideră că mediul de afaceri din Romånia este favorizant pentru afaceri“, a spus Nicolescu. El consideră însă că, în contextul crizei financiare internaţionale, care îşi face simţită prezenţa şi pe piaţa locală, procentajul este mulţumitor. „Investiţiile au încetinit deja şi sunt probleme pe mai multe planuri, inclusiv la nivel de personal. În mod special ne îngrijorează faptul că băncile au dublat dobånzile fără nicio justificare, pentru că, aşa cum spune şi guvernatorul Băncii Naţionale, sistemul bancar romånesc este solid“, explică preşedintele CNIPMMR.

Odată cu prezentarea celor mai mari profituri brute ale anului 2007, Nicolescu a spus că, pentru a diminua efectele pe care dobånzile crescute le-ar putea avea asupra întreprinzătorilor, Guvernul ar trebui să garanteze oamenilor de afaceri imobilele cu care aceştia au garantat creditele pentru dezvoltarea propriilor IMM-uri şi să finanţeze, în cazul proiectelor depuse pentru obţinerea de fonduri structurale, diferenţa dintre dobånda existentă la întocmirea planului de afaceri şi cea existentă astăzi la bănci.

644 milioane de euro este cel mai mare profit brut înregistrat de o companie romånească în anul 2007: Petrom (2,15 miliarde lei)

133-21732-1.jpg

133-21733-2.jpg