BRD – Societe Generale a raportat pe anul 2002 un profit net de 67,1 milioane de dolari, fata de 61,7 de milioane dolari la sfarsitul lui 2001. Comunicarea rezultatului nu i-a entuziasmat pe analistii pietei bancare. Motivul? Specialistii afirma ca raportarea rezultatelor in dolari nu este relevanta in conditiile in care dolarul s-a apreciat cu 6%, iar euro cu 25%, fata de moneda nationala. De asemenea, cresterea rezultatului net in lei (de la 1.951 miliarde lei in anul 2001 la 2.249 in anul 2002) a fost de numai 15%. Relativ putin daca luam in calcul faptul ca anul trecut rata inflatiei a fost de 17,8%.
Bineinteles, exista si explicatii ale acestor performante. „Rezultatul exprimat in dolari s-a ridicat la 67 milioane de dolari, fata de 61,2 milioane de dolari in 2001. Aceasta crestere relativ redusa a fost cauzata de o serie de constrangeri de ordin legislativ, care au adus costuri suplimentare de 213 miliarde de lei, aproximativ 10% din rezultatul net al bancii”, explica Patrick Gelin, directorul general al BRD – Societe Generale. De asemenea, Gelin a subliniat faptul ca anumite costuri au fost generate si de trecerea rezultatelor de la normele de contabilitate romaneasca la cea internationala.
si totusi, trecerea la normele europene s-a facut cu destula dificultate. Presedintele Baltazar a vorbit despre cateva neintelegeri tehnice intre Banca Nationala si Ministerul Finantelor. Analistii afirma ca nu este vorba decat despre niste norme de contabilitate ceva mai apropiate de cele europene, dar nu identice.
Un alt aspect important este relevat de structura bugetului de venituri si cheltuieli, unde se intalneste o crestere importanta a cheltuielilor. Veniturile din exploatare ale BRD s-au ridicat la 6.341 miliarde de lei, mai mult cu 21,4% fata de anul 2001. In acelasi timp, cheltuielile au crescut cu 28%, pana la 3.469 miliarde de lei. Patrick Gelin a explicat ca evolutia cheltuielilor a fost rezultatul unei politici de investitii sustinute, care a vizat sistemul de tehnologia informatiei si pe cel de carduri, precum si cheltuielile exceptionale cu personalul. Este de asteptat ca aceste cheltuieli (cele din zona de carduri si cele de informatizare) sa-si arate roadele pe termen mediu. Patrick Gelin a mai anuntat ca, pentru anul 2003, sunt preconizate investitii in valoare de 1.353 miliarde de lei. Investitiile bancii au insumat, incepand cu anul 2000, aproape 5.000 miliarde de lei.
La nivelul clientilor persoane fizice, BRD avea la sfarsitul anului trecut o cota de piata de 18,4% pe segmentul de depozite si de 38,3% pe cel al creditelor. Cota de piata a consemnat, in cazul depozitelor, o scadere cu doua procente fata de anul 2001. Aceasta scadere a fost recuperata la capitolul credite acordate persoanelor fizice, care insumau aproximativ 5.000 miliarde lei la sfarsitul anului trecut, suma care s-a regasit intr-o crestere a cotei de piata cu 1,5%. De asemenea, numarul cartilor de plata emise de BRD a crescut semnificativ, ajungand la 1,4 milioane de clienti si 960.000 de carduri emise.
BRD, ca orice jucator important, va incerca anul acesta sa respecte „regulile de buna purtare” pe piata bancara. Ce inseamna acest lucru? BRD – Societe Generale va incuraja depozitele pe termen lung si remunerarea lor ca atare. „Banca nu a intrat in „razboiul preturilor” promovat de bancile mici, care accepta pierderi pentru a castiga clienti”, a declarat Patrick Gelin. „Multe banci cu 2-4% pondere in sistem au aspiratii de cota de piata sporita si accepta sa cheltuiasca mult, poate chiar sa aiba temporar pierderi, pentru acest obiectiv”, a explicat, la randul sau, Bogdan Baltazar, presedintele BRD. El a aratat ca agreeaza concurenta, care este benefica pentru piata si clienti, dar in segmentul competitiv, condus dupa regulile economiei de piata.