linistit din punctul de vedere al evenimentelor spectaculoase. Totusi, au fost cateva momente importante in domeniul IT&C, care merita amintite. Chiar daca acestea nu au avut un impact imediat, efectele vor fi resimtite pe termen mediu si lung. De fapt, 2004 a deschis niste drumuri pentru anii ce vor urma.
3G pentru generatia urmatoare
Testarea generatiei a treia de telefonie mobila in Romania parca ne-a facut sa ne spunem „Uite ca se poate si la noi, si nu dupa 10-20 de ani dupa Occident”. Concret, pentru persoanele fizice, noua generatie de telefonie va insemna video telefonie, transmisii video pe telefonul mobil, servicii de localizare. Pentru clientii business, 3G va insemna, printre altele, accesul mobil la Internet si Intranetul companiei, aplicatii business, precum informatizarea fortei de vanzari, supravegherea flotelor de masini, videotelefonia si posibilitatea de a realiza videoconferinte.Suna foarte bine, dar, din pacate, 3G va apare pe piata romaneasca atunci cand puterea de cumparare va mai creste. Cel mai devreme o sa putem folosi 3G-ul in 2006.In plus, testarea si lansarea unei tehnologii nu-i garanteaza si succesul. O intrebare pe care o punem multi este cat de pregatiti suntem cu adevarat pentru noua tehnologie, avand in vedere ca tehnologiile intermediare, gen WAP sau GPRS, inca au un succes limitat la noi.
Comert electronic real si in Romania
Din martie 2004 putem sa facem cumparaturi cu cardul de la magazinele virtuale romanesti. Denumit 3D Secure si implementat de Romcard, sistemul permite platile online prin intermediul cardurilor de credit sau de debit emise in Romania si in strainatate sub siglele Visa si Master Card.Dar cum nu totul este perfect in Romania, Romcard a fost acuzat de e-comercianti ca ar practica comisioane mult prea mari, fiind numit chiar si „teroristul comertului on-line”. Eplicatia este desul de simpla. In Romania, comertul online nu este dezvoltat, dar o data cu cresterea pietei vor scadea si aceste comisoane. In orice caz, in acest moment nu-l afecteaza pe cumparatorul roman, care de cele mai multe ori prefera sa plateasca in ramburs.
Legi noi pentru viitor
In noul Cod fiscal, valabil de la 1 ianuarie 2005, camerele digitale vor avea acciza zero. Cu alte cuvinte, aceste accesorii nu vor mai fi considerate produse de lux. In realitate, ele nu pot fi numite cu adevarat produse de lux, insa o prevedere legislativa le introducea, artificial, in aceasta categorie. Disparitia accizelor pentru camerele foto digitale este o masura legislativa care, potrivit analistilor, va duce la o explozie a pietei de profil. In plus, vanzarile la negru vor fi serios afectate.Eliminarea accizelor ii bucura, in egala masura, atat pe comercianti, cat si pe cumparatori. Primii isi vor creste vanzarile, fara costuri suplimentare, iar noi o sa putem cumpara camere digitale mai ieftine cu 25%, adica exact cuantumul accizei.O alta modificare a fost facuta in legea leasing-ului. Legea romaneasca prevedea faptul ca nu se poate cumpara software in leasing. Din aceasta cauza companiile „ocoleau” legea cumparand sisteme, care ascundeau in spate atat hardware, cat si software. Prin modificarea legii, companiile pot sa cumpere mai usor produsele software.Estimarile specialistilor arata ca, in conditiile in care vor fi adoptate operatunile de leasing pentru aplicatii, ritmul de crestere a pietei IT poate ajunge pana la 25%. In momentul de fata, acest ritm este in jur de 10%.
Telefonia fixa alternativa, dezamagirea anului
Daca 2003 a fost anul liberalizarii telefoniei fixe, atunci 2004 trebuia sa fie anul in care utilizatorii romani renuntau la serviciile de telefonie fixa traditionale si se indreptau catre ofertele operatorilor alternativi.Entuziasmul iscat in momentul liberalizarii pietei de telefonie fixa nu s-a tradus prin migrarea masiva a utilizatorilor de telefonie de la RomTelecom la noii intrati pe piata, cum ar fi Atlas Telecom, Astral si RDS.”Actualele tarife practicate de RomTelecom pentru abonamente sunt situate sub nivelul costurilor eficiente, ceea ce afecteaza capacitatea operatorilor alternativi de a concura pe piata serviciilor de acces la retea”, ar fi una din explicatii, venita din partea Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii cand a aprobat noile tarife RomTelecom, care sunt valabile de la 1 ianuarie 2005.Rata de penetrare a telefoniei fixe este destul de scazuta in Romania (circa 20%) si este posibil ca, in viitor, baza de clienti a operatorilor alternativi sa creasca. Pana atunci, se pare ca romanul va apela mai degraba la telefonia mobila, decat sa-si instaleze un „fix”.