Piata de whisky din Romania a crescut semnificativ in ultimii trei ani, potrivit The International Wine & Spirit Record (The IWSR). Categoria reprezinta deocamdata doar 2,5% din totalul pietei de bauturi spirtoase, dar daca ne referim exclusiv la tariile provenite din import, whisky-ul acopera peste 60% din consum. Piata de bauturi spirtoase este segmentata in functie de tipul, pretul si provenienta produsului. Segmentarea “dupa banii platiti” inseamna, totodata, o im
Piata de whisky din Romania a crescut semnificativ in ultimii trei ani, potrivit The International Wine & Spirit Record (The IWSR). Categoria reprezinta deocamdata doar 2,5% din totalul pietei de bauturi spirtoase, dar daca ne referim exclusiv la tariile provenite din import, whisky-ul acopera peste 60% din consum.
Piata de bauturi spirtoase este segmentata in functie de tipul, pretul si provenienta produsului. Segmentarea “dupa banii platiti” inseamna, totodata, o impartire a consumatorilor dupa venituri, profesie si statut social. In Romania, exista destul de putine persoane dispuse sa plateasca foarte mult pentru o bautura fina, de marca. Acest segment este constituit din doua tipuri de cumparatori: cei care consuma bauturi de calitate si cei care le procura cu scopul de a le face cadou.
Statisticile referitoare la bauturile spirtoase arata ca Romania este o piata de “white spirits” (tarii albe)”, vodca detinand mai mult de jumatate din consum. Whisky-ul este un produs aspirational, perceput ca o bautura de lux si exclusivista.
“In Uniunea Europeana, whisky-ul este un produs pentru toata lumea, in consecinta, volumele de vanzari sunt mult mai mari. De aceea, strategia noastra a fost sa lansam o categorie de whisky-uri mai ieftine, atragand astfel mai multi consumatori. Tendinta este ca odata cu cresterea veniturilor si reducerea preturilor, categoria sa devina mai accesibila”, afirma Tudor Furir, country manager la Allied Domecq Spirits & Wine, compania care distribuie marca Ballantine’s.
Potrivit interlocutorului nostru, categoria whisky poate fi structurata dupa mai multe criterii. Astfel, dupa origine, avem: scotch, irlandez, bourbon si canadian – pe plan mondial, cel mai dinamic segment fiind “Irish whisky”; din perspectiva calitatii, piata este formata din produse premium, standard si “value for money”. La randul sau, segmentul premium este impartit in “aged whisky” – respectiv branduri precum Chivas Regal de 12 ani (Pernod Ricard), Ballantine’s Gold Seal, Johnnie Walker Black Label – si “single malts” – cu brandurile The Glenlivet, Scapa, Glenfidich. Pentru segmentul standard, cele mai reprezentative branduri sunt: Ballantine’s, Jack Daniel’s, Johnnie Walker Red Label, Teacher’s, Jameson – whisky-uri de cea mai buna calitate, cu un continut ridicat de malt. Segmentul “value for money” este format din produse mai ieftine, dar conforme cu standardele de calitate ale Uniunii Europene: Queen Ane, Canadian Special Old, Mansion House.
“Calitatea whisky-ului este data de procesul de fabricatie; combinatia intre grain-whisky si malt whisky face diferenta, alaturi de butoiul si zona in care este pastrat produsul. Pe piata romaneasca, cele mai multe sunt whisky-uri blended: grain whisky si o combinatie de mai multe single malt-uri, urmate de US whiskey, de produsele imbuteliate local, romanesti, canadiene, scotiene si altele”, precizeaza Dragos Apostolescu, director de marketing la BDG Import, firma ce distribuie, in regim de exclusivitate, marca Jack Daniel’s.
“Piata a cunoscut o crestere semnificativa din anul 2004, ca urmare a scaderii taxelor. Astfel, in 2005, importurile din Statele Unite ale Americii au crescut, romanii cumparand cu 55% mai mult whisky comparativ cu anul precedent”, mentioneaza reprezentantul BDG.
O piata cu mare potential de crestere
In opinia lui Tudor Furir, in ultima perioada, piata totala a inregistrat o crestere spectaculoasa, media anuala fiind de 15%.
“Cresterea va continua si in viitor; estimez ca, pana in anul 2010, piata se va dubla ca volum. Din 2007, odata cu disparitia taxelor vamale de import, preturile vor scadea semnificativ, cu 35% – 40%. Astfel, categoria va deveni mai accesibila consumatorilor romani”, este de parere Tudor Furir.
Profilul consumatorului difera in functie de brand. Per total insa, potrivit studiului TGI Romania, Mercury Research, realizat in perioada septembrie 2004 – august 2005, consumatorii de whisky sunt in principal barbati pana in 44 de ani, cu un nivel socio-economic ridicat, persoane active, studenti sau cu studii superioare, pentru care imaginea personala este foarte importanta. Sunt persoane ambitioase, sociabile, deschise la nou, la schimbari si la provocari.
Consumul Inregistrat In anul 2005 (pe tipuri de whisky, estimare)
Scotch whisky 1.831.500 litri
US whiskey 540.000 litri
Canadian whisky 24.750 litri
Irish whisky 24.750 litri
Altele 81.000 litri