Chiriile pentru spatiile comerciale cele mai căutate (zone ultracentrale, parcuri de retail moderne etc.) în multe din pietele vest-europene vor continua să scadă, în timp ce chiriile pe pietele emergente sunt preconizate a creste în continuare.
Anul următor va fi anul recesiunii pe piata spatiilor comerciale, în special pentru marile economii: Marea Britanie, Germania, Franta, Spania si Italia. King Sturge preconizează scăderea moderată a chiriilor în Londra, de exemplu, si o scădere severă a chiriilor în orase precum Milano si Madrid.
Totusi, la o privire panoramică, situatia nu este generalizată pe întregul continent. Economiile emergente ale unor tări ca Bulgaria, Cehia, Polonia, România, Slovenia si Slovacia vor cunoaste o crestere economică pozitivă. Puterea de cumpărare în crestere si nevoia de modernizare vor sustine piata de retail din aceste tări. Se preconizează o crestere a chiriilor pentru spatiile comerciale cu pâna la 10% pentru locatiile cu cea mai mare căutare în Bucuresti, Praga si Varsovia.
Proprietătile comerciale sunt plasate într-o situaţie precară în contextul actual, însă este foarte important să facem distinctia între piata investitorilor si piata chiriasilor. Desi este posibil ca unii retaileri să dea faliment în 2009, pietele ocupantilor sunt mult mai rezistente. Chiriasii devin din ce în ce mai exigenti în privinta spatiilor solicitate, tendintă care va rezulta într-o negociere drastică cu proprietarii si detinătorii de shopping center-uri.
Reevaluarea activelor comerciale (valoarea lor de piată va scădea cu până la 30% de la maximul atins în 2007 la un minim preconizat în 2010) va deschide noi oportunităti de investitii pentru jucătorii care dispun de lichidităti, cum ar fi fondurile de investitii detinute de state active investitional (Sovereign wealth funds).
King Sturge apreciază că, în prezent, valoarea vânzărilor comerciale transfrontaliere reprezintă circa 12% din volumul total de vânzări comerciale în Europa. O piată comercială în dificultate mai degrabă va stimula extinderea retailerilor peste graniţe, decât să îngrădească acest fenomen. Un climat de recesiune favorizează retailerii multinationali si este foarte probabil ca acestia să-si consolideze pozitia prin cresterea cotei de piată.