Într-o perioadă în care piața asigurărilor auto este caracterizată de o concentrare fără precedent, autoritățile dau semne că vor să ia măsuri concrete pentru a rezolva această problemă vecge a pieței. Practic, ASF ar putea lua o decizie care să direcționeze șoferii români și către alte firme cu excepția celor două care controlează astăzi circa 80% din piața RCA. O spune chiar președintele Autorității.
Daunele suferite de șoferi în trafic vor fi achitate de către propriul asigurător, nu de către firma care a vândut RCA șoferului vinovat, cum se întâmplă acum în 99% din situații. Ar fi o schimbare majoră, menită să rezolve și concentrarea asigurărilor RCA în doar câteva firme( doar City Insurance și Euroins adună circa 80% din primele de asigurare și au împreună circa 7 milioane de clienți), dar și problemele cu plata daunelor.
Leonardo Badea, președinte al ASF până pe 11 octombrie, când va pleca pe post de viceguvernator al BNR, spune că se discută introducerea sistemului de decontarea directă ca formă obligatorie pentru RCA. Altfel spus, așa cum am arătat și mai sus, în caz de daună, firma care va plăti despăgubirea în primă fază este cea unde șoferul lovit are RCA, nu cea unde este asigurat vinovatul, cum se întâmplă acum. O astfel de măsură a mai fost vehiculată și anterior venirii lui Badea la ASF și pentru ea au insistat și unele asociații de consumatori. Se așteaptă ca o astfel de măsură să direcționeze oamenii și către firme care au prețuri mai mari la RCA, dar care sunt cunsocute ca bune plătitoare. Astăzi, acdeste firme sunt ocolite având în vedere că șoferul știe că în caz de daună nu el a fi beneficiarul asigurării.
” Tot pentru creşterea încrederii consumatorilor ne gândim să dăm caracter obligatoriu decontării directe pentru asigurarea RCA. Consiliul ASF nu a luat încă o decizie, dar cântărim cu multă grijă şi dăm multă atenţie avantajelor pentru asiguraţi şi pentru reglarea pieţei pe care această soluţie le-ar putea avea. Dacă ar fi obligatorie decontarea directă credem că s-ar diminua foarte mult fenomenele de hazard moral şi selecţie adversă, clientul fiind mult mai interesat de calitatea şi promptitudinea serviciilor asiguratorului şi nu doar de preţul poliţei aşa cum se întâmplă în prezent. Mai mult, comportamentul lui în trafic s-ar putea îmbunătăţi ştiind că societatea de
asigurări preferată pentru calitatea şi promptitudinea serviciilor de decontare directă îi va solicita o primă mai mare la reînnoirea poliţei în cazul unui accident din vina sa. Aşadar ar fi mai atent cum conduce pentru a beneficia în continuare la rândul său de o protecţie foarte bună la un preţ convenabil în cazul în care ar fi el cel lovit în trafic. Tot din această perspectivă, sperăm ca în viitor asigurările auto cu componentă telematică să fie mai mult prezente în piaţă şi să contribuie la creşterea eficienţei acesteia deopotrivă pentru asiguraţi şi asigurători”, a explicat preşedintele ASF într-o declaraţie remisă AGERPRES.
El a menţionat că ASF a creat „nu cu mult timp în urmă” un departament dedicat supravegherii conduitei asiguratorilor şi intermediarilor pe piaţa asigurărilor, întrucât efortul instituţiei de a contribui la dezvoltarea pieţei trebuie dublat de adresarea cât mai timpurie şi eficientă a potenţialelor riscuri din sfera operaţională şi a conduitei.
„Este firesc ca un volum de activitate în creştere să pună într-o primă etapă presiune pe fluxurile operaţionale ale entităţilor supravegheate de noi, mai ales în cazul acelora care din cauza profitabilităţii reduse funcţionau anterior cu un aparat administrativ şi operaţional dimensionat la minim (pentru eficienţă maximă) care ar putea gestiona sub-optim un volum de activitate în creştere. De aceea am suplimentat resursele ASF destinate supravegherii conduitei, fără a le afecta pe cele destinate supravegherii prudenţiale. Ne aşteptăm ca acest efort să producă rezultate în cursul acestui an şi să contribuie la creşterea încrederii consumatorilor în această piaţă”, a adăugat şeful ASF.