Update: Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Nelu Barbu, a declarat că nu a fost aprobat, în şedinţa de joi, niciun fel de act normativ cu privire la cartelele pre-pay, iar proiectul de ordonanţă de urgenţă în care sunt cuprinse aceste prevederi a fost pus în transparenţă decizională.
„Aş vrea să clarific acest aspect. (…) Raed Arafat (secretar de stat în MAI – n.r.) a prezentat miercuri măsurile pe termen scurt pentru îmbunătăţirea sistemului de urgenţă 112. El a spus că este vorba despre un proiect de ordonanţă de urgenţă, care deja a fost redactat şi doamna prim-ministru, la începutul şedinţei de Guvern, a anunţat foarte clar că a intrat pe circuitul de avizare şi a fost pus în transparenţă decizională de către Ministerul Comunicaţiilor în această dimineaţă, îl găsiţi pe site-ul ministerului. Aşadar, nici vorbă să fie adoptat de vreme ce abia a intrat în procedura de avizare şi transparenţă decizională, cum prevede procedura”, a precizat Nelu Barbu, la Palatul Victoria, după şedinţa Executivului, întrebat dacă a fost adoptat joi vreun act normativ care vizează cartelele pre-pay.
El a amintit că secretarul de stat Raed Arafat a prezentat miercuri un set de măsuri pe termen scurt, mediu şi lung pentru îmbunătăţirea sistemului de urgenţă 112.
Știre inițială
Preşedintele Comitetului interministerial privind sistemul apelurilor de urgenţă 112, Raed Arafat, a anunţat, miercuri seară, că s-a finalizat raportul cerut de premierul Viorica Dăncilă, iar specialiştii care au lucrat au stabilit 14 măsuri care ar trebui implementate în cel mult 60 de luni.
Măsurile sunt luate în contextul tragediei de la Caracal, iar una dintre ele vizează modificarea cadrului legislativ, inclusiv reglementarea vânzării cartelelor prepay. Arafat a precizat că operatorii de telefonie vor avea obligaţia de a furniza datele celor care au cumpărat aceste cartele, strict în relaţia cu sistemul 112. Joi, Guvernul a adoptat OUG care reglementează acest aspect.
Potrivit OUG, furnizarea de serviciilor de comunicaţii, pentru care plata se face în avans, se realizează numai după ce ”furnizorul a colectat, prin intermediul unui formular fizic sau electronic, datele de identificare ale utilizatorului final al cartelei SIM”.
Datele colectate pot fi puse numai la dispoziţia administratorului sistemului unic de apeluri de urgenţă. În plus, când datele sunt colectate, utilizatorul trimite furnizorului şi o copie a documentului de indentificare, potrivit OUG. În cazul utilizatorilor care beneficiază deja de astfel de servicii, furnizorul trebuie să colecteze datele de indentificare în cel mult de la data adoptării OUG.