Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică un proiect de Ordonanță de urgență pentru completarea art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2003 pentru înfiinţarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România – SA prin reorganizarea Regiei Autonome „Administraţia Naţională a Drumurilor din România”. Odată cu noile modificări, oficialii CNAIR vor putea încheia, în condițiile legii, contracte de concesiune de lucrări și concesiune de servicii pe terenurile proprietate publică a statului român destinate spaţiilor de servicii situate de-a lungul autostrăzilor şi drumurilor expres, în scopul asigurării de servicii necesare desfăşurării traficului rutier, precum şi a altor activităţi economice.
În prezent, standardele de proiectare ale autostrăzilor din România au fost aliniate la standardele europene, în principal la „TEM Standards and Recommended Practice – 2002” care recomandă, printre facilităţile pe care trebuie să le prezinte o autostradă, şi construirea spaţiilor de odihna (parcari) şi a spaţiilor de servicii.
„Dotările şi combinaţiile de servicii necesare care trebuie asigurate în spaţiile de servicii aflate pe tronsoanele de autostradă construite în România sunt specificate în (i) Normativul Tehnic PD 162-2002, aprobat prin Ordinul Ministrului transporturilor construcţiilor şi turismului nr.622/23.10.2003 şi întocmit în conformitate cu prevederile Legii nr.82/1998 de aprobare a Ordonanţei Guvernului nr.43/1997, republicată, privind regimul drumurilor, (ii) în Normele tehnice privind proiectarea, construirea şi modernizarea drumurilor aprobate prin Ordinul Ministrului transporturilor nr. 1296/2017 şi Acordul European asupra marilor drumuri de circulaţie internaţională.Cu excepţia spaţiilor de servicii de pe ruta Bucureşti-Cernavodă (A2), unde au fost concesionate lucrările şi seriviciile la nivelul anilor 2008-2009, în prezent, spaţiile de servicii finalizate situate pe autostrada Nadlac – Sibiu (A1) şi pe autostrada Cernavodă – Constanţa (A2) oferă utilizatorilor un nivel minim de servicii (staţii mobile de distribuţie carburanţi şi comercializarea de produse alimentare şi non alimentare).
Prin urmare trebuiesc luate măsurile necesare prin care aceste spaţii de servicii să funcţioneze conform destinaţiei lor şi să îndeplinească cerinţele din standardele europene în privinţa dotărilor şi serviciilor oferite, în scopul asigurării confortului participanţilor la trafic şi creşterii siguranţei circulaţiei rutiere”, conform notei de fundamentare a proiectului de ordonanţă.
Serviciile asigurate în prezent în spaţiile de servicii de pe aceste tronsoane de autostradă se situează la un nivel minim, de strictă necesitate, şi vor fi furnizate, conform contractelor încheiate, până in noiembrie 2018.
În scopul exploatării în condiţii de eficienţă maximă a spaţiilor de servicii şi asigurării unor servicii de calitate utilizatorilor autostrăzilor, CNAIR a identificat, ca soluţie optimă pentru a fi realizate toate lucrările şi dotările necesare spaţiilor de servicii atribuirea unor contracte de concesiune de lucrări şi servicii în conformitate cu prevederile Legii nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii.