Românii care se încadrează în normele stabilite de Guvern au început deja să primească declarațiile pe baza cărora oamenii pot beneficia de voucherele în valoare de 700 de lei pentru încălzire.
Pe 15 februarie se va stabili cine este eligibil pentru a primi banii, iar prima tranşă va fi virată până la 1 martie
Poşta Română a început deja distribuirea declaraţiilor, iar apoi tot poştaşii vor colecta formularele de la 500.000 de locuinţe, în termen de 3 zile după ce au fost distribuite.
Declaraţiile trebuie completate de către cei care au un venit lunar mai mic de 2.000 de lei, de persoanele care au trecut în buletin sau pe cardul de identitate un alt domiciliu decât cel real și de persoanele care locuiesc la aceeași adresă alături de mai mulți colocatari.
Trebuie să completeze declarațiile și oamenii care locuiesc în sate unde nu există nomenclator stradal.
După analiza declaraţiilor, pe 15 februarie se va afla cine este sau nu eligibil pentru a primi ajutorul pentru încălzire. Banii vor fi acordaţi în două tranşe în acest an, fiecare în valoare de câte 700 de lei, prima tranşă urmând să ajungă cel mai târziu pe 1 martie, promit autorităţile.
Procesul de achitare a facturilor la energie cu ajutorul banilor de la stat nu este unul prea simplu
Pentru a intra în posesia cardurilor de energie, românii vor trebui să apeleze la administratorii de blocuri. Aceştia din urmă vor trebui să scoată din factura de întreținere costul la încălzire pe fiecare apartament în parte și pe fiecare beneficiar, după care să facă o declarație pentru a dovedi faptul că aceștia beneficiază de ajutorul statului.
Oamenii vor trebui să se ducă la un ghișeu cu declarația, cardul primit din partea statului și cu buletinul. Acolo se vor depune documentele, și, prin mandat poștal, statul își recuperează banii din contul fiecărei persoane alocat.
Marcel Boloş, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene: „Acest certificat de validare a datoriilor este specific numai pentru încălzirea în sistem centralizat. Pentru căldura de la bloc avem peste 190.000 de asociații de proprietari.
E nevoie de trei documente: cartea de identitate, cardul de energie și acest certificat de validare a datoriilor, care se prezintă oficiantului poștal. Se eliberează apoi o dovadă privind operațiunile de servicii de mandat poștal.”
Ce se întâmplă cu cei care vor să încalce legea?
Atenţie! Sumele plătite necuvenit din culpa beneficiarilor de sprijin se recuperează de la aceștia, sunt asimilate creanțelor fiscale pentru care se emit titluri de creanță de către ANAF în baza sesizărilor primite din partea Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, prin unitatea de implementare. Titlurile de creanță fiscală emise urmează regimul procedurilor de executare silită.
Falsificarea certificatelor de validare a datoriilor, utilizarea lor necorespunzătoare și/sau efectuarea de plăți în alte scopuri decât cele pentru achitarea datoriilor față de furnizorii de energie termică atrag răspunderea civilă și penală a persoanelor care se fac vinovate de această stare de fapt.