Licitația pentru proiectarea și execuția celui mai dificil tronson al autostrăzii Sibiu-Pitești ar putea fi lansată până la finele acestui an, dacă discuțiile dintre partea română și experții de la Jaspers vor fi duse duse cu bine la capăt, a anunțat Narcis Neaga, directorul general al CNAIR, într-un interviu acordat Agenției Agerpres.
AGERPRES: În câţi ani credeţi că vom avea autostrăzi complete şi nu tronsoane, adică să legăm toate porţiunile pe care deja le avem?
Narcis Neaga: Aici, părerea mea este că primul tronson complet este Coridorul 4 – Sibiu-Piteşti intră aici – şi partea dinspre autostrada Lugoj-Deva, care este oarecum sub un acord de mediu – undeva trebuie să facem nişte pasaje pentru animale mari, să nu spunem numai urşi, pentru că sunt şi râşi şi mai multe – deci consider că undeva în 2023 putem vorbi, ţinând cont de Sibiu – Piteşti. În rest, în 2020, vom putea circula de la Nădlac la Sibiu şi de la Piteşti la Constanţa.
Citiți și: Ce tronsoane de autostradă vor fi inaugurate în 2018. Ce spune șeful CNAIR
Revenind la autostrada Lugoj-Deva, loturile 3 şi 4 vor fi gata anul acesta, iar ultimul segment, acela cu pasajul de urşi, până în 2020, în ipoteza în care vom primi un document de la Ministerul Mediului sau Agenţia pentru Protecţia Mediului care să ne spună că acolo nu există urşi şi automat trecem pe vechiul studiu de fezabilitate. Noi suntem convinşi că nu sunt urşi acolo. Organizaţiile de mediu au prezentat tot felul de dovezi, noi suntem Companie de Construcţie de Drumuri nu venim în certuri cu dumnealor, contractul de finanţare prevede construcţia acestor tuneluri şi pasaje şi în 2020 credem că va fi gata.
În ceea ce priveşte autostrada Sibiu – Piteşti, capetele 1 şi 5 sunt în procedură de evaluare, iar sectorul 4, care este un sector foarte greu, va fi lansat în acest an. Motivul pentru care s-a întârziat lansarea sectoarelor 2, 3 şi 4 este unul simplu: acordul de mediu care, sperăm noi, va fi finalizat în luna septembrie – undeva în primele 15 zile din luna octombrie. Suntem într-o foarte bună colaborare cu Jaspers, care este „o poartă de intrare a banilor în România”, un „verificator al proiectelor” care sunt depuse la Bruxelles. Chiar relaţia a început să se îmbunătăţească şi, cu siguranţă, anul acesta, dacă respectăm bine ceea ce am discutat şi ce am convenit, lotul 4 din autostrada Sibiu – Piteşti poate pleca spre SEAP.
AGERPRES: Puteţi să faceţi o sinteză a obiectivelor în execuţie?
Narcis Neaga: În anul 2018 avem în execuţie 170 de kilometri de autostradă, în 2019 – 83 km, în 2020 – 240 de km. În 2019 avem în elaborare de proiecte tehnice pentru 221 kilometri autostradă şi în 2020 – 306 de kilometri de autostradă la nivel de proiect tehnic. Ca recepţie, în 2016 – zero, în 2017 au fost 24 de kilometr. În 2018 – avem 98 – 100 kilometri, deci recepţia efectivă la care se adaugă ceilalţi gata. Prognoze pe 2019 – undeva la 73 de kilometr, în 2020 – cam la 79 – 80 de kilometri, un cumulat în 2020 de vreo 275 recepţii aproximativ. Nu am luat în calcul autostrada Sibiu-Piteşti. Teoretic, ţinta în 2020 era undeva la vreo 300 şi ceva. Dar, având în vedere că nu avem acordul de mediu, cele două loturi nu mai pot fi recepţionate în 2020. Se miza pe construcţia din 2018 – începutul construcţiei şi atunci ţinta se ducea undeva spre 200 – 200 şi ceva.
Citiți și: Când vom avea provinciile istorice române legate prin autostrăzi? Românii mai au mult de așteptat
Mai există posibilitatea ca să se îmbunătăţească cifra de 275 de kilometri în sensul creşterii la peste 300 de kilometri dacă se finalizează cum vrem noi contestaţiile pe centura de sud a Bucureştiului la profil de autostradă. Deci, acolo construcţia nu este dificilă. Dacă finalizăm contestaţiile anul acesta şi la anul se apucă de proiectare, deci în 2019, teoretic în 2020 măcar un sector ar fi gata, adică încât vreo 20 şi ceva de kilometri. De asemenea, cu puţin noroc, putem termina un capăt din Sibiu-Piteşti. Deci, lucrurile pot fi îmbunătăţite. Acesta este minimalul pe care vi l-am spus. Pe ăsta ni-l asumăm. Ce o fi peste, este bine pentru toată lumea.
Sursa: Agerpres