Conform estimărilor GpeC, organizație dedicată segmentului de eCommerce din regiune, vânzările de Black Friday 2017 din România vor atinge sau chiar depăși pragul de 170 milioane de euro. Sărbătoarea reducerilor, cunoscută și sub numele de Vinerea Neagră, a fost organizată pentru prima dată în România în 2011.
”Black Friday este o sărbătoare importantă și deja putem să spunem că piața locală este una mai educată. Clienții au învățat că spre finalul lunii noiembrie, înainte de perioada sărbătorilor de iarnă, magazinele organizează campanii de reduceri, cu prețuri cu până la 60-70% mai mici. Anul acesta ne așteptăm ca vânzările din segmentul comerțului online să ajungă la valoarea de 170 milioane de euro”, menționează Andrei Radu, Fondator GPeC.
Sărbătoarea de Black Friday este extrem de populară în țări precum Statele Unite, Canada, Marea Britanie, Franța sau Germania, cei mai mulți cumpărători având vârste între 18 și 34 ani. În România, sărbătoarea de reduceri este apreciată mai ales în rândul cumpărătorilor obișnuiți cu achizițiile din mediul online, produsele preferate fiind electronice și electrocasnice, haine și accesorii, parfumuri și cosmetice sau lucruri pentru casă și grădină.
”Magazinele online importante de la noi se pregătesc de Black Friday cu cel puțin 3-4 luni înainte de marele moment. Cu toate acestea, am observat că, mai ales în cazul magazinelor mai mici, există o oarecare lejeritate în abordarea strategiei de Black Friday. Această sărbătoare nu înseamnă doar realizarea unei pagini de campanie, cu produse interesante și cu prețuri mai mici. Black Friday înseamnă o promisiune acordată clientului, o responsabilizare a magazinelor online de la noi pentru întreg procesul, din momentul în care marfa a ajuns în depozitul magazinului până la păstrarea promisiunii de livrare în termen a comenzilor. Avem nevoie de procese bine puse la punct până când vom vorbi de un segment de business cu adevărat matur”, continuă Andrei Radu.
La ce să fie atente magazinele online în timpul și după Black Friday
(1) Site-ul sa fie optimizat și să ”reziste” unui volum de vizite mai mare,
(2) Să ai stocuri importante pentru produsele promovate. Livrarea într-o perioadă scurtă de timp poate face diferența.
(3) Echipa de Customer Service să știe să răspundă întrebărilor venite din partea utilizatorilor și să ofere soluții practice și imediate eventualelor probleme întâmpinate de clienți.
(4) Pagina de campanie și întreg site-ul să aibă o prezentare curată și simplă, axată pe informații clare și utile clienților despre ofertele comerciale prezentate de Black Friday
(5) Campania de promovare să fie gândită cât mai din timp
(6) Site-ul să fie optimizat pentru mobile, cele mai multe vizite realizându-se de pe terminalele mobile (telefon inteligent sau tabletă)
(7) Prin ofertele afișate, poți genera suspans și dorința achiziției de produse noi
(8) Poți include în strategia de vânzări cel puțin un produs nou și dorit de comunitate, la un preț atractiv
(9) După Black Friday, monitorizeaza tot ceea ce s-a întâmplat pe site și în campaniile de promovare și reflectă asupra rezultatelor. Doar așa vei putea oferi anul viitor sau în alte campanii de vânzări o experiență mai bună clienților site-ului.
(10) Relația cu vizitatorii și clienții site-ului nu este doar de Black Friday. Gândește-te cum, prin servicii de calitate, o poți transforma în una de lungă durată. De altfel, dezvoltarea comerțului online a generat, anul acesta, organizarea mai multor evenimente pe acest segment, cum este și GpeC Summit, care se va desfășura pe 14-15 noiembrie 2017, la București, și unde vor veni cei mai importanți speakeri internaționali, precum Neil Patel (Co-Fondator Crazy Egg)– unul din cei mai buni specialiștiîn Marketing Online din lume, Oil Gardner (Co-Fondator Unbounce) – expert în optimizarea ratei de conversie și a landing page-urilor din cadrul unui magazin online, precum și Cyrus Shepard, fondatorul Fazilion Media (ex-MOZ).