Datele RAR (Registrul Auto Român) arată că mulțimea de mașini vechi care fac din parcul auto din România unul dintre cele mai bătrâne din Europa, se confruntă cu nereguli tehnice grave și de poluare.
Cea mai frecventă problemă depistată de RAR la mașinile vechi
Zeci de mii de mașini vechi și potențial periculoase sunt încă în circulație pe drumurile din România. Aproape jumătate dintre acestea, verificate anul trecut, au prezentat probleme la sistemul de frânare, direcție sau semnalizare, ceea ce le face un pericol în trafic.
Din cauza acestor autovehicule vechi, nivelul de poluare în marile orașe este alarmant. Parcul auto prezintă o vechime medie de 19 ani, iar în total sunt înmatriculate peste 10 milioane de vehicule în țară.
Una dintre principalele probleme ale parcului auto din România este neglijența în întreținere. Mulți șoferi verifică mașina doar înainte de inspecția tehnică periodică, iar unii nici măcar atunci când sunt implicați într-un accident nu se duc la un service autorizat.
„Mai mult decât atât, este că reparațiile se pot face de orice entitate. În mod normal, singurele entități autorizate sunt service-urile auto, cele care au cod caen 4520. În realitate, se pot face în orice garaj, în orice subsol, în orice clădire veche unde a găsit unul să își deschidă un atelier de reparații”, a spus Dan Barbu, președintele Patronatului Operatorilor de Service Auto.
Probleme la sistemele de semnalizare și de frânare
Pe de altă parte, conform datelor din RAR, anul trecut au fost supuse verificării în trafic peste 86.000 de vehicule, dintre care aproape jumătate prezentau nereguli grave la sistemul de semnalizare și la cel de frânare. Mai mult, unii dintre șoferii opriți la control aveau vize falsificate pentru Inspecția Tehnică Periodică. Aceste constatări subliniază gravitatea situației legate de vehiculele cu probleme în România și necesitatea unei abordări mai riguroase în ceea ce privește siguranța rutieră și respectarea regulilor de circulație.
„În principiu să spunem că la ITP, de exemplu, la nivelul anului trecut, procentul de respingere la prima prezentare era undeva la 27%. Asta înseamnă că o mașină din 4 a fost respinsă la prima prezentare. În principiu verificarea în trafic se face de către poliția rutieră. Este adevărat că RAR este implicat și el în acest control în trafic, prin faptul că participăm la acțiuni comune împreună cu poliția rutieră”, a declarat Cristian Bucur, director tehnic RAR.
Avem unul dintre cele mai vechi parcuri auto
Traficul rutier este una dintre principalele cauze ale poluării în România. Emisiile provenite din vehiculele cu motoare cu ardere internă contribuie semnificativ la nivelul ridicat al poluării atmosferice, în special în marile orașe și în zonele dens populate.
Fumul de eșapament emis de mașini conține oxizi de azot, particule fine și alte substanțe nocive care afectează calitatea aerului și sănătatea publică. De aceea, este important să se ia măsuri pentru reducerea impactului poluării generate de traficul rutier, cum ar fi promovarea vehiculelor electrice sau hibride, îmbunătățirea infrastructurii pentru transportul în comun și încurajarea utilizării altor modalități de deplasare, precum mersul pe jos sau cu bicicleta.
„Peste 2.000 de oameni din București mor prematur din cauze asociate cu genul acesta de particule, mai ales în zonele aglomerate, mai ales în orașele mari, utilizarea răspândită de mașini, mai ales mașini vechi, poluante, ne afectează în mod direct sănătatea. Pe lângă o legislație mai restrictivă în sensul ăsta, este vorba și de măsuri concrete luate pentru înlocuirea parcului auto”, a spus și Mihnea Matache, specialist comunicare Greenpeace.
România are unul dintre cele mai vechi parcuri auto din Uniunea Europeană, cu o medie de vârstă a vehiculelor de aproximativ 12 ani. Comparativ cu alte țări din UE, unde media vârstei parcului auto este mai mică, acest lucru poate contribui la o serie de probleme, inclusiv la nivelul crescut al poluării atmosferice și la creșterea riscului de accidente rutiere din cauza tehnologiei învechite și a problemelor de siguranță.