Directorul general al Societăţii de Transport Bucureşti (STB), Andrei George Creci, vorbeşte într-un interviu pentru Agerpres despre defectele apărute la noile autobuze achiziţionate de la firma Otokar şi despre planurile societăţii în 2019.

„Tariful pe călătorie la transportul în comun de suprafaţă este cel mai mic din ţară, raportat la reţeaua de transport, dar nu s-a făcut nicio solicitare de majorare a tarifelor. Cu siguranţă se aşteaptă ca şi condiţiile să se îmbunătăţească. Când se va circula la standarde europene poate că atunci se va pune în discuţie şi o mărire de tarif, dar în momentul de faţă, nu”, a spus Andrei Creci.

El spune că  Societatea de Transport Bucureşti „merge bine”, are încă probleme de curăţenie şi de parc învechit, dar sunt probleme care vor fi rezolvate.

Pe de altă parte, Creci a menţionat că de la mijlocul lunii februarie 2019 se va acorda gratuitate pe transportul public pentru toţi elevii Capitalei, „indiferent de… note”, dar se va menţine facilitatea şi pentru pensionari.

El nu a dorit să avanseze un orizont de timp în care transportul ar putea fi gratuit pentru toţi bucureştenii, aceasta fiind o decizie a municipalităţii.

Directorul general al STB a subliniat că ploaia îngheţată care „a căzut” weekend-ul trecut peste Bucureşti a produs 120 de avarii la reţeaua electrică a tramvaielor şi troleibuzelor, iar în acest context STB are în planul de investiţii pentru 2019 achiziţionarea a două echipamente de dezgheţare a firului electric de contact pentru aceste mijloace de transport în comun.

„Ne mândrim cu reţeaua noastră de transport pentru că este una dintre cele mai mari din centrul şi estul Europei, mai ales la tramvaie. Sunt 765 de kilometri pătraţi, din care 228 kilometri pătraţi arie metropolitană, şi deservim circa 2,5 milioane de locuitori. În total, sunt aproximativ 500 de kilometri. Pe această reţea funcţionează 26 linii de tramvaie, 16 linii de troleibuze şi 122 de linii de autobuze. În trafic circulă în jur de 280 tramvaie, 181 de troleibuze şi 865 de autobuze. Zilnic, în Bucureşti, sunt efectuate 1,18 milioane de călătorii, din care 520.000 cu tramvaiele, 120.000 cu troleibuzele şi 540.000 de călătorii cu autobuzele”, spune el.

 

STB SA are în planul de investiţii pentru anul 2019, ca propunere, achiziţionarea a două echipamente de dezgheţare a firului electric de contact pentru troleibuze şi tramvaie, însă achiziţia acestor echipamente nu exclude metoda clasică, manuală, de curăţare a firului de contact, atunci când condiţiile meteo extreme o impun.

În ceea ce priveşte autobuzele Otokar achiziţionate de primărie, el spune că există deja aproape 100 de autobuze în trafic, iar până la 1 iunie toate cele 400 de autobuze Otokar vor deservi rute din Bucureşti.

Despre planurile efective de investiţii pentru 2019

„Vom reabilita linia tramvaiului 5, între Şoseaua Ştefan cel Mare şi Pod Băneasa, cu fonduri proprii şi de la PMB. Primăria va rezolva problema întoarcerii tramvaielor în dreptul aeroportului Băneasa, pentru că, din motive juridice, acolo, de ani de zile nu s-a putut realiza. Noi vom face tronsonul de 5 kilometri dus-întors şi vom pune şi gard. Continuăm instalarea de aer condiţionat în autobuze, troleibuze şi tramvaie, continuăm să înlocuim şi unele validatoare care nu au mers şi cel puţin un validator într-un mijloc de transport va permite plata direct cu cardul bancar. Probabil cel de la urcare, unde călătorii vor fi informaţi de acest lucru. Modernizarea tramvaielor va continua, pentru că avem capacitatea să facem la uzinele noastre câteva pe an. Avem intenţia de a consolida şi reface autobaza Giurgiului, dar avem în vedere să facem şi două autobaze noi, de la zero, dar asta presupune achiziţie de terenuri, studiu de fezabilitate, proiect tehnic şi apoi execuţia lucrărilor. Două autobaze moderne, cu birouri, cu hale, cu staţii de spălare”, punctează Creci.

De asemenea, anul acesta STB vrea să demareze un proiect pe refugiile de tramvaie, să instalăm staţii unitare la nivelul  Bucureştiului. „Sunt 470 în total, dar nu la toate pot fi puse astfel de staţii, poate în 200-300. Eu îmi doresc ca,  pe unde trece tramvaiul prin Bucureşti şi unde se poate, să fie o grafică unitară. Nu în ultimul rând, vrem să schimbăm şi stâlpişorii din toate staţiile STB, şi aici vorbim de peste 2.500 ca număr”, punctează el.

În primele 9 luni din 2018, veniturile totale ale STB au fost de peste 752,5 milioane de lei, din care 130,6 milioane de lei din vânzarea titlurilor de călătorie, 564,7 milioane de lei venituri din compensaţie, 470.040 de lei din închirierea utilajelor şi a spaţiilor, iar din publicitate am obţinut circa 4,39 milioane de lei.