Maşinile cu motoare diesel se conduc diferit faţă de cele care funcţionează pe benzină. Una dintre diferenţe este turaţia la care trebuie menţinut motorul. Mersul subturat distruge şi transmisia (ambreaj, angrenaje din cutia de viteze, diferenţial, planetare) şi produce vibraţiii care distrug lagărele elastice ale motorului şi ale sistemului de avacuare. Exemplele continuă.
În legătură cu turbina de la diesel, sunt câteva reguli simple care trebuie respectate:
- Imediat după pornirea motorului, acesta nu trebuie turat (atunci când este rece) măcar 30 de secunde.
- În mers, turaţia trebuie menţinută între 2.000 şi 3.000 de rotaţii/minut. Specialiştii susţin că peste 3.000 de rotaţii nu este chiar sănătate curată pentru motor deoarece provoacă uzuri mari de la frecare şi pericolul de overboust – presiune prea mare în partea rece a turbinei (compresorul) în cazul în care se defectează un sistem de siguranţă numit Waste-gate.
Mersul subturat
Turaţia sub 1.750 rotaţii/minut înseamnă, însă, „moarte” curată. Motorul subturat face ca pe evacuare să iasă fel de fel de funingini care înfundă catalizatorul, se depun şi blochează supapa de la EGR (un sistem de reducere a noxelor – oxizii de azot). Unii şoferi anulează acest sistem prin scoaterea mufei dar acest lucru înseamnă alte probleme pentru motor, întrucât diagrama calculatorului de gestiune a parametrilor motorului (ECU) îl are în vedere şi trebuie resoftat, potrivit adevarul.ro
De asemenea, mersul subturat distruge şi transmisia (ambreaj, angrenaje din cutia de viteze, diferenţial, planetare) şi produce vibraţiii care distrug lagărele elastice ale motorului şi ale sistemului de avacuare.
- O altă recomandare este ca după un drum lung, motorul trebui lăsate să funcţioneze în gol cel puţin 60 de secunde, pentru a se răci turbina şi uleiul.
- Dacă nu se foloseşte maşina mult timp este nevoie ca motorul să fir pornit din când în când. Trebuie lăsat să se încălzească 30 de secunde, după care se turează pe la 2.000 – 3.000 de rotaţii pe minut timp de 1 – 2 minut, la fel ca în trafic cu fluctuaţii de turaţie în relanti şi 3.000 de rotaţii.
- Se recomandă folosirea cuplului motor şi în funcţie de încărcătură sau drum. De exemplu în oraş cu treapta a III-a de viteză, pe loc drept şi singur în maşină, se poate merge cu 1.800 de turaţii. În schimb, cu 4 persoane, bagaje şi în pantă, se poate merge cu treapta a III-a şi la 3.000 de rotaţii sau mai mult.
- La motoarele pe benzină se poate tura motorul peste 3.000 de rotaţii/minut fără probleme, pentru că sunt construite diferit faţă de cele diesel. Mecanicii susţin să nu se exagereze cu turaţia decât atunci când este nevoie: la depăşiri sau în pantă. În restul timpului, o turaţie de 2.500 – 4.000 rotaţii/minut pentru un motor pe benzină este foarte bună.
Recomandări pentru funcţionarea corectă a motorului
Pentru funcţionarea corectă a motorului, uleiul trebuie să fie la nivel şi să aibă specificaţiile recomandate de producător (exemplu: 5W40 – 5 reprezintă vâscozitatea la rece – cu cât este mai mică cu atât este mai bun uleiul – 40 reprezintă vâscozitatea la cald – cu cât această cifră este mai mare, cu atât este mai bun uleiul.