Banca Naţională a României trebuie să ia în această perioadă două categorii de măsuri, una care vizează lichiditatea în sistemul bancar şi a doua păstrarea stabilităţii cursului şi a dobânzilor, a declarat, luni, purtătorul de cuvânt al BNR, Dan Suciu.
„Suntem în perioada în care luăm primele măsuri care să permită o funcţionare relativ normală a economie. Sunt două categorii de măsuri. Prima vizează păstrarea lichidităţii în sistemul bancar. În aceste moment sunt bani suficienţi în bănci sunt bani suficienţi în ATM-uri şi facem şi toate eforturile, împreună cu sistemul bancar, ca ministerul de Finanţe să aibă acces la aceşti bani”, a spus Suciu la Antena 3, potrivit Agerpres.
Acesta a subliniat că nu este niciun motiv de îngrijorare legat de depozitele bancare, de banii din bănci ai oamenilor, iar starea de urgenţă, „după ce va fi clarificată noţiunea”, nu va avea niciun impact în legătură cu sistemul bancar.
„Nu este nicio legătură între instalarea stării de urgenţă şi situaţia sistemului bancar, nu este niciun motiv de îngrijorare sau de a încerca să scoatem bani din ATM şi din bănci . Este un apel la calm pe care îl fac, la bună-cuviinţă şi la înţelegerea situaţiei respective”, a explicat purtătorul de cuvânt al Băncii Naţionale.
BNR ia măsuri în contextul pandemiei
Acesta a precizat că a doua măsură pe care BNR o ia este să păstreze, în condiţiile evoluţiei pieţei, în condiţiile volatilităţii din pieţele internaţionale a stabilităţii cursului şi a dobânzilor.
„Ştiu că astăzi aţi consemnat recorduri şi aţi consemnat ca atare. Dar trebuie să ţinem cont şi de contextul regional şi în contextul regional, de exemplu, zlotul a avut o depreciere de 0,7%, forintul de 0,7, leul de doar 0,1. Din acest motiv spun că, cu o asemenea depreciere, avem o stabilitate a cursului de schimb ţinând cont de noile condiţii economice. De aceea spun: o comparaţie în termenii aceştia cu epoca de altădată, în care evoluţia leului era într-un anumit fel, aproape că nu se mai susţine. Suntem într-o nouă dimensiune economică, într-o nouă paradigmă economică, şi, chiar dacă nominal lucrurile evoluează pe context de depreciere sau aşa mai departe, sau în context de record, nu cred că mai este potrivit să le consemnăm ca atare de vreme ce, aproape că aş spune, lumea s-a schimbat”, a precizat Suciu.
Potrivit acestuia, este important să avem o anumită stabilitate a cursului în termenii relativi în care poate avea loc această stabilitate, ţinând cont de noile circumstanţe, iar la acest lucru Banca Naţională lucrează foarte mult în această perioadă, la această stabilitate relativă în condiţiile de piaţă.
Băncile amână plata ratelor
În ceea ce priveşte posibilitatea ca băncile să amâne plata ratelor, reprezentantul BNR a subliniat că sunt deja bănci care au luat asemenea măsuri, pentru că sunt situaţii în care nu se poate face plata ratelor, ca de exemplu, în cazul persoanelor în izolare, persoanelor care au probleme medicale.
„Şi, evident că susţinem aceste măsuri. Suntem în discuţii permanente cu sistemul bancar pentru a găsi acele reglementări care le pot facilita aceste decizii celor din sistemul bancar, care sunt în această perioadă într-un proces de analiză de la caz a caz, să se vadă unde, când şi cum pot implementa asemenea decizii”, a mai afirmat Suciu.
Băncile au luat măsuri speciale în contextul pandemiei de COVID – 19, cum ar fi suspendarea temporară a plăţii ratelor la credite sau oferirea de internet şi mobile banking fără costuri timp de trei luni.
„Clienţii persoane fizice de la Banca Românească pot beneficia de suspendarea temporară, de până la două luni, a plăţii ratelor datorate. Astfel, pentru credite ipotecare, consum cu ipotecă sau nevoi personale, pe baza solicitărilor clienţilor (…) plata ratelor poate fi amânată pentru una sau două luni. Acest lucru înseamnă că ratele nu vor deveni scadente în perioada solicitată”, au anunţat reprezentanţii băncii într-un comunicat.
Perioadele de grație, extinse
Pentru clienţii care deţin unul dintre cardurile de credit MasterCard Standard sau MasterCard Gold, Banca Românească extinde automat, până pe 15 mai 2020, perioada de graţie.
De asemenea, Banca Transilvania a anunţat că prelungeşte perioada de graţie pentru cardurile de credit, iar primele obligaţii de plată pentru clienţi vor fi doar în luna mai a.c. Măsura a fost luată pentru a scuti de drumuri la bancă peste 500.000 de clienţi BT, în contextul actual.
De asemenea, Raiffeisen Bank anunţă că, în cazul în care există cazuri de carantină, autoizolare sau alte situaţii speciale, iar clientul consideră că va avea probleme cu plata la timp a ratelor la credite, poate suna la 0800800555 (de luni până vineri, între orele 9:00 – 20:00). În plus, creditele standard acordate de Raiffeisen Bank au, prin contract, opţiunea „vacanţă în trei rate”, de care clienţii pot beneficia în această situaţie – asta înseamnă că pot opta să amâne rata la credit o lună, două sau trei şi se prelungeşte perioada de rambursare cu aceeaşi perioadă.
BRD – Groupe Societe Generale a luat decizia de a oferi gratuit, timp de trei luni, serviciile de Internet şi Mobile Banking în contextul epidemiei de COVID – 19 şi pentru a sprijini măsurile de prevenţie a răspândirii bolii. Totodată, banca elimină toate costurile aferente tranzacţiilor realizate prin aceste instrumente, în mod necondiţionat de folosirea sau achiziţia unor pachete de produse.
Potrivit băncii, gratuitatea va dura până pe 16 iunie 2020, cu posibilitatea de a fi prelungită şi ulterior acestei date. Ea se adresează clienţilor existenţi, care folosesc deja sau aderă la serviciile de bancă la distanţă în această perioadă.