Comisia Europeană vine cu un noi reguli pentru importul de mașini second-hand. Aceste noi reguli au scopul de a proteja mediul înconjurător de mașinile considerate la sfârșit de viață sau deșeuri.
Reguli noi pentru mașinile importate în Uniunea Europeană
Comisia Europeană a pregătit un proiect de regulament care schimbă complet definiția vehiculelor care sunt considerate deșeuri. Proiectul arată că un automobil importat, care are motorul deteriorat trebuie tratat ca deșeu. Toate acestea pentru a proteja mediul înconjurător, arată Comisia.
Se dorește transformarea sectorului auto într-unul mai circular, se arată în document. Acest pas este esențial pentru ca UE să atingă obiectivul de neutralitate climatică până în 2050, să decarbonizeze în continuare sectorul, să reducă dependența de materii prime primare, să își sporească reziliența și să îmbunătățească autonomia strategică a UE.
Dacă reglementările intră însă în vigoare, vor avea consecințe majore. În principiu, va fi mult mai greu de importat de mașini avariate din afara Uniunii Europene.
Durata de viață medie a unui vehicul variază între 14 și 20 de ani. În fiecare an, în Europa, aproximativ 6,5 milioane de vehicule sunt raportate ca fiind la sfârșit de viață și considerate deșeuri.
Astfel, a apărut „Propunere de regulament privind cerințele circulare pentru proiectarea vehiculelor și gestionarea vehiculelor ajunse la sfârșitul duratei de viață, modificând Regulamentele (UE) 2018/858 și 2019/1020 și abrogând Directivele 2000/53/CE și 2005/64/CE”, scrie Fakt.
Titlul este complicat și documentul în sine este amplu, dar conține și acest subiect controversat: repararea mașinilor deteriorate și comerțul cu acestea, și mai precis importul lor din afara Uniunii Europene.
În ce condiții vor fi tratate vehiculele ca deșeuri?
Potrivit regulamentelor, va fi interzisă repararea unui vehicul dacă este necesară înlocuirea motorului, a transmisiei, a caroseriei sau a ansamblului șasiului, care ar duce la pierderea identificării originale a vehiculului.
Se menționează că repararea este exclusă dacă vehiculul a fost tăiat în bucăți sau dezmembrat, a fost sudat, a fost complet ars până la punctul în care compartimentul motorului sau compartimentul pasagerilor a fost distrus, a fost scufundat în apă până la un nivel mai mare decât panoul de instrumente. Se menționează și deteriorarea sistemului de frânare și direcție.
În cele din urmă, un vehicul va fi considerat deșeu dacă valoarea sa de piață este mai mică decât costul reparațiilor necesare pentru a-l restabili la o stare tehnică suficientă pentru a obține certificatul de conformitate.
Proiectul mai arată că aducerea unei mașini deteriorate, de exemplu, în România, cu intenția de a o repara personal, poate duce la acuzații de import deșeuri, iar acest lucru este deja prevăzut cu amenzi mari.
După cum indică reprezentanții industriei auto, regulamentul, dacă intră în vigoare în forma propusă, va afecta în primul rând companiile care importă vehicule din afara UE, dar și proprietarii de garaje care le repară. În plus, eliminarea pieselor auto considerate deșeuri de pe piață va duce la creșterea prețurilor mașinilor second-hand.
Noile reguli pot elimina de pe piață majoritatea mașinilor care sunt considerate astăzi relativ noi și ar putea deveni mașini vintage în viitor.
Comisia Europeană urmează să prezinte aceste propuneri Parlamentului European și Consiliului, cel mai probabil, la începutul anului viitor.