Conform unui comunicat emis de IGPR, spoofing-ul reprezintă o tactică de înșelăciune în care infractorii utilizează tehnologia Voice over IP (VoIP) pentru a-și masca numărul real de telefon, făcându-l să pară ca fiind un număr legitim sau asociat unei instituții cunoscute.

Campanie de tentative de fraudă în România

În România, s-a desfășurat o campanie de tentative de fraudă. În cadrul acesteia, atacatorii au adoptat identitatea Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC). Scopul a fost de a inducere în eroare victimele și de a le determina să furnizeze informații personale sau financiare.

Potrivit polițiștilor, „tehnologia VoIP sau Voice over Internet Protocol este o metodă prin care pot fi efectuate apeluri telefonice folosind internetul în locul liniilor telefonice tradiționale. VoIP este ca o conversație telefonică, dar, în loc să vorbiți prin cablurile telefonice, vocea este transformată în date digitale care se transmit prin internet”.

Cum funcționează tehnologia VoIP

Iată cum funcționează, în termeni simplificați această tehnologie, potrivit IGPR:

  • Conversia vocii – când vorbiți într-un apel de tip VoIP, vocea este captată și convertită într-un semnal digital.
  • Transmiterea prin internet – acest semnal digital este apoi trimis prin internet către persoana cu care vorbiți, similar cu modul în care datele sunt trimise când navighezi pe web sau trimiți un e-mail.
  • Recepția și conversia înapoi – la celălalt capăt, semnalul digital este convertit înapoi în sunet, astfel încât cealaltă persoană să vă poată auzi.

Practic, VoIP convertește apelurile în date digitale, similar cu alte tipuri de informații trimise sau primite online. Astfel, permite comunicarea în orice loc cu acces la internet.

Prin utilizarea tehnologiei VoIP, „mascarea” numărului de telefon este adesea realizată prin intermediul unui serviciu care permite modificarea informațiilor de identificare a apelantului (CLI – Caller ID). Acest proces este cunoscut sub numele de „CLI spoofing”.

hacker
Calculator, hacker; SURSĂ FOTO: Dreamstime

Cum ne putem proteja?

Pentru a vă proteja împotriva acestui tip de spoofing, Poliția Română vă recomandă să fiți precauți. Dacă primiți un apel neașteptat de la o instituție, este important să fiți vigilent. Verificați informațiile din mai multe surse. De asemenea, încercați să confirmați autenticitatea apelului printr-un canal de comunicare separat.

Nu furnizați date personale sau financiare în urma unui apel telefonic. Nu dezvăluiți niciodată informații sensibile, precum datele de autentificare sau informații bancare, către un apelant necunoscut. În caz de îndoială, contactați direct instituția folosind informațiile de contact oficiale.