Hidroelectrica a explicat situația facturilor stornate
Hidroelectrica a emis un comunicat important pentru clienții săi, după ce aceștia au început să primească facturi stornate pentru consumul din perioada octombrie-decembrie 2024. Situația a generat confuzie în rândul consumatorilor, în special din cauza modificărilor legate de taxarea și formatul noilor facturi, precum și a introducerii unui al doilea cod de bare.
Facturi cu două coduri de bare, fiecare având o funcție diferită
Începând cu luna ianuarie 2025, clienții Hidroelectrica au observat pe facturile lor două coduri de bare, fiecare având o funcție diferită:
- Primul cod de bare, situat în stânga, este destinat exclusiv plății facturii curente.
- Al doilea cod de bare, situat în dreapta, este utilizat pentru plata integrală a facturilor, incluzând atât sumele restante, cât și cele aferente consumului curent.
Reprezentanții Hidroelectrica atrag atenția că, în cazul în care factura prezintă un total negativ (cu minus), clienții au bani de recuperat de la companie. Aceștia pot solicita returnarea sumelor printr-o cerere oficială, dar procesul poate fi anevoios și îndelungat. De aceea, Hidroelectrica recomandă păstrarea acestor sume în cont, pentru a fi utilizate la plata viitoarelor facturi.
„Dorim să vă aducem la cunoștință că în urma promulgării Legii nr. 312 din 2024 (conform Art. III, alin. 1), este necesar să stornăm facturile emise de S.P.E.E.H. Hidroelectrica pentru consumurile aferente lunilor octombrie și noiembrie 2024 și să le reemitem, fără a mai include și contribuția CfD.
Această campanie de stornare a facturilor clienților casnici și business, respectiv de reemitere a acestora se va desfășura în perioada 20.12.2024 – 20.01.2025”, au spus reprezentanții Hidroelectrica.
Motivul stornării facturilor de energie
Această situație a apărut ca urmare a unei modificări legislative recente. Începând cu octombrie 2024, facturile de energie au inclus o nouă taxă denumită Contribuția aferentă contractelor pentru diferență (CfD). Totuși, conform Legii nr. 312/2024, colectarea acestei taxe a fost amânată pentru 1 aprilie 2025, deși inițial trebuia să intre în vigoare din 1 octombrie 2024.
Această schimbare a impus stornarea facturilor emise între octombrie și decembrie 2024, care conțineau contribuția CfD, și reemiterea acestora fără taxă. Hidroelectrica a demarat o campanie de ajustare și reemitere a facturilor, desfășurată între 20 decembrie 2024 și 20 ianuarie 2025, pentru a se conforma noilor reglementări.
Ce trebuie să facă clienții Hidroelectrica
Hidroelectrica îndeamnă clienții să verifice cu atenție noile facturi primite, urmărind următoarele aspecte:
- Codurile de bare: Utilizarea corectă a codurilor pentru a evita plăți greșite.
- Totalul facturii: Dacă totalul este negativ, clienții pot cere recuperarea banilor sau pot lăsa suma în cont pentru facturi viitoare.
- Detalii privind consumul: Verificați corectitudinea datelor facturate după stornare.
- Contextul situației: de ce apar diferențe pe facturi
Taxa CfD a fost introdusă ca parte a unui pachet legislativ menit să sprijine producția de energie din surse regenerabile. Totuși, modificările legislative apărute ulterior au dus la necesitatea ajustării facturilor deja emise. Astfel, consumatorii care au plătit deja facturile emise cu taxa CfD vor beneficia de stornare și, eventual, de restituirea sumelor corespunzătoare.
De asemenea, Hidroelectrica le recomandă clienților să acceseze platformele oficiale pentru mai multe informații și să contacteze serviciul de relații cu clienții în cazul în care întâmpină dificultăți.