CSALB a reacționat prompt în urma unei comunicări recente din partea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), considerând că aceasta creează confuzie gravă în rândul utilizatorilor de servicii financiar-bancare.

Potrivit ANPC, consumatorii ar trebui să se adreseze Direcției de Soluționare Alternativă a Litigiilor (DSAL) din cadrul ANPC, însă CSALB subliniază că aceasta este o informație falsă. În acest context, CSALB a emis o scrisoare oficială pentru a clarifica atribuțiile legale și rolul său unic.

CSALB răspunde acuzațiilor ANPC

Pe data de 16 ianuarie 2025, ANPC a transmis un comunicat prin care îndruma consumatorii cu dificultăți în relațiile cu instituțiile financiar-bancare să apeleze la DSAL.

În replică, CSALB a subliniat, printr-un comunicat oficial, că soluționarea alternativă a litigiilor financiar-bancare este o competență exclusivă a sa, așa cum este reglementată prin Ordonanța Guvernului nr. 38/2015.

„Recomandăm consumatorilor să facă diferența între reclamațiile adresate ANPC și soluționarea litigiilor financiar-bancare, gestionată doar de CSALB”, se arată în comunicatul instituției.

Context legislativ și istoric al disputei

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar , entitate fondată conform Directivei Europene 2013/11/UE, funcționează din anul 2015 ca o alternativă eficientă la instanțele de judecată pentru consumatorii din domeniul bancar.

Rolul său este de a facilita negocieri amiabile între consumatori și bănci sau instituții financiare non-bancare (IFN-uri).

Potrivit OG nr. 38/2015, centrul este singura entitate autorizată pentru soluționarea alternativă a litigiilor din sectorul financiar-bancar. Finanțarea activității sale este susținută de sectorul bancar, iar independența este garantată printr-o structură de conducere autonomă.

csalb
SURSA FOTO: CSALB

În 2018, CSALB a intentat un proces Ministerului Economiei pentru a solicita includerea sa pe lista entităților SAL din România.

Procesul a fost finalizat în decembrie 2024, după o dispută de peste șase ani. În această perioadă, ANPC și Asociația InfoCons au adus acuzații publice împotriva CSALB, folosind această situație pentru a pune sub semnul întrebării legalitatea funcționării sale.

Implicarea ANPC și rolul său în disputa legală

CSALB acuză ANPC de lipsă de cooperare și de contribuție la crearea confuziei. Într-un răspuns din 2020, ANPC a afirmat că nu există asociații de consumatori care să îndeplinească criteriile legale pentru a desemna un reprezentant în structura de coordonare a CSALB.

De asemenea, în 2024, ANPC și-a retras propriul membru din Colegiul de Coordonare, agravând astfel dificultățile în funcționarea instituției.

Potrivit OG nr. 38/2015, această acțiune reprezintă o încălcare a legii, în condițiile în care ANPC avea obligația să desemneze un înlocuitor.

CSALB, un mecanism eficient pentru consumatori

În cei zece ani de activitate, CSALB a gestionat peste 5.000 de dosare, rezultând beneficii de aproximativ 14 milioane de euro pentru consumatori.

Procedurile derulate de această entitate sunt gratuite și rapide, conciliatorii având expertiză vastă în domeniul financiar-bancar.

În contextul actual, CSALB atrage atenția asupra pericolului reprezentat de dezinformările lansate în spațiul public, care pot descuraja consumatorii să utilizeze acest serviciu unic în România.

„Le solicităm reprezentanților ANPC să informeze corect consumatorii și să nu creeze confuzii în rândul acestora”, a declarat CSALB, subliniind că o astfel de inițiativă implică proceduri reglementate și o expertiză acumulată în aproape un deceniu de activitate.