Primăria Capitalei a lansat duminică, în testare, primele 4 aplicații mobile ale PMB: infoSTB (transport public), Parking București, Social alert București, Trafic alert București. Bucureștenii pot testa aplicațiile și pot contribui la optimizarea lor, se arată într-un comunicat.
Primăria spune că aplicațiile Parking București, Trafic Alert București și Social Alert București au fost dezvoltate de Compania Municipală Tehnologia Informației București, iar InfoSTB – de societatea RADCOM, selectată de STB anul trecut, în urma unei licitații publice.
„Bucureștiul se află într-o nouă etapă de dezvoltare, a tranziției către statutul de oraș “inteligent”, cea a includerii tehnologiei moderne în proiectarea și utilizarea serviciilor publice, pentru a le crește calitatea și pentru ca bucureștenii și vizitatorii Capitalei să le poată accesa mai ușor. Primăria Municipiului București are în derulare o serie de astfel de proiecte, ca parte a Strategiei Smart City recent finalizată, unele dintre acestea fiind implementate și în testare. Patru astfel de proiecte presupun dezvoltarea de aplicații pentru telefonul mobil cu sistem de operare iOS sau Android, ce pot fi instalate și utilizate gratuit. Acestea sunt menite să faciliteze accesul bucureștenilor sau vizitatorilor Capitalei la serviciile publice de transport, la parcările administrate de Primărie sau să optimizeze comunicarea cetățenilor cu autoritatea locală. Cele 4 aplicații mobile sunt deja disponibile publicului si se află în faza de testare, în următoarea perioadă urmând ca ele să fie îmbunătățite și optimizate în funcție de feed-back-ul primit de la utilizatori”, se arată în comunicatul Primăriei remis pe adresa redacţiei.
Care sunt cele 4 aplicaţii propuse de PMB
InfoSTB – Ajungem împreună la destinație
„Societatea de Transport București a dezvoltat un proiect de informare a călătorilor prin telefonul mobil de tip smartphone cu privire la programul mijloacelor de transport în comun și rutele disponibile, pentru a putea minimiza timpul de așteptare în stații.
Aplicația folosește datele transmise de echipamentele GPS/GSM4G instalate pe 1.440 de mijloace de transport în comun utilizate de STB, precum și pe noile autobuze achiziționate și este disponibilă pentru telefoane mobile cu sistem de operare iOS sau Android.
Vorbim, practic, despre schimbarea radicală a modului de lucru utilizat la nivelul STB în ultimii 40 de ani – marcată prin trecerea la înregistrarea informatizată și adăugarea componentei de dispecerizare, pe baza echipamentelor de localizare instalate. Acest operațiuni au fost realizate înainte de dezvoltarea aplicației.
InfoSTB este mai mult decât o aplicație, are și o importantă componentă de utilizare internă, la nivelul operatorului de transport public – fiind un sistem de monitorizare în timp real a vehiculelor și de configurare a rutelor, fapt care permite îmbunătățirea constantă a proceselor interne”, anunţă PMB.
Bucureștenii vor circula cu autobuze electrice. Acestea vor fi introduse pe 14 trasee
Parking București
„În prezent, aplicația oferă posibilitatea identificării parcărilor publice gestionate de Primăria Capitalei și de a plăti online, cu card bancar sau prin SMS, tarifele pentru utilizarea acestora. Operațiunile sunt securizate, tranzacțiile fiind realizate prin intermediul unui procesator de plăți.
Într-o etapă ulterioară, aplicația va avea și o componentă de căutare a locurilor libere de parcare, prin instalarea de camere video și/sau senzori în parcări conectate la aplicație, operațiune programată a se încheia în acest an”, explică PMB într-un comunicat.
Trafic Alert București
Bucureștenii pot utiliza aplicația pentru a semnala, direct către Primăria Capitalei, neregulile întâlnite pe traseul utilizatorului care pot afecta buna circulație pe drumurile publice din București: parcaje neregulamentare, drum în lucru nesemnalizat, semafor nefuncțional, groapă carosabil, groapă trotuar, indicator degradat, lucrări civile pe carosabil etc.
Social Alert București
„Deservită prin intermediul Direcției Generale de Asistență Socială a Municipiului București, aplicația are rolul de facilita intervenția echipajelor DGASMB în asistarea persoanelor aflate în dificultate pe raza Capitalei. Sesizările le poate face oricine are instalată aplicația și are un cont înregistrat, fie că este un cunoscut sau nu al persoanei aflate în dificultate. Categoriile de sesizări ce pot fi semnalate sunt: persoane adulte fără adăpost, persoane cu handicap, tineri peste 18 ani care nu mai fac parte din sistemul de ocrotire a copiilor fără familie, vârstnic în situații de risc ridicat, femei victime ale violenței”, mai spune Primăria.
Aplicațiile menționate sunt primele dintre cele realizate în cadrul Strategiei Smart City a Capitalei, alte zeci de proiecte fiind în pregătire / implementare pe toate dimensiunile unui oraș inteligent: mediu, spitale, mobilitate, administrație, siguranță publică, mod de viață, oameni și competențe, economie smart etc.