Tronsonul de cale ferată Predeal-Brașov, una dintre cele mai folosite linii din România, se va închide pentru modernizări. CFR a demarat deja procedura de licitație.
CFR Infrastructură a scos la licitație un contract de 19 milioane de lei(3,8 milioane euro)pentru un studiu de fezabilitate ce vizează modernizarea căii ferate Predeal – Brașov, în lungime de 27 de kilometri. Compania ce administrează căile ferate din România vrea ca cel care va câștiga contractul să identifice “soluția optimă pentru executarea lucrărilor de modernizare a căii ferate pe secțiunea Predeal-Brașov, atât din punct de vedere tehnic, operațional, cât și economic și financiar, precum și al impactului asupra mediului și al schimbărilor climatice. Prestatorul are în sarcină următoarele activități: analiza studiilor anterioare și a altor documente relevante, analiza stării actuale a liniei ferate existente, analiza cererii de trafic, definirea unor variante pentru analiza preliminară, selectarea variantei de implementat, întocmirea documentației pentru avize și autorizații, raportul privind implementarea investiției, întocmirea documentației de solicitare a autorizației de construcții, întocmirea documentației de achiziții publice pentru lucrări de construcție și supravegherea lucrărilor de construcție, se arată în anunțul din Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice.
Prețul lucrărilor ce urmează a fi efectuate nu este precizat în caietul de sarcini pentru studiul de prefezabilitate. Urmează a fi stabilit chiar de câștigătorul licitației.
Firmele interesate să participe la licitație trebuie să aibă un portofoliu de lucrări, pe ultimii trei ani, de cel puțin 15 milioane lei, să depun garanție de 10% și să arate o experiență relevantă în domeniu. Aceasta pentru că prețul ofertei are un punctaj de doar 40% din total. 36% este propunerea tehnică iar 24% reprezintă experiența ofertantului
Tronsonul menționat face partea din coridorul IV european Rin-Dunăre iar modernizarea lui se va face cu fonduri europene. Odată finalizate, lucrările fiind estimate să dureze 23 de luni, se va putea circula pe linie modernizată pe toată distanța București – Brașov, cu o viteză medie de 140 de km/h. De la Brașov către Arad, pe linia Coridorului 4 Pan-European, lucrările de modernizare, pe diferitele tronsoane, mai durează cel puțin 3-4 ani, potrivit estimărilor din teren.
Situație tragică pe calea ferată
Pana in prezent, pe Coridorul IV european feroviar au fost realizate modernizările pentru viteza de 160 km/h între București și Constanța (225 km), precum și între București și Predeal (140 km). Singura porțiune din Coridorul IV aflată încă în pregătire este Predeal – Brașov – Sighișoara.
Brașov-Sighișoara este un sector ce are mare nevoie de modernizare, de ani buni fiind restricții de viteză. Dacă acum un deceniu trenurile parcurgeau distanța de 129 km în sub o oră și 45 de minute, acum drumul durează cel putin două ore și 35 de minute.
Aproximativ 28 km de cale ferata de pe acest sector reprezinta subiectul unui plan de reabilitare de peste 2,8 miliarde lei. Este vorba de secțiunea dintre localitățile Cata și Apața, unde noul traseu va fi puternic modificat, urmând a fi construite trei tuneluri care în total vor avea peste 12 km.