Camera Deputaţilor a adoptat, marţi, un proiect de lege potrivit căruia Casele teritoriale de pensii vor fi obligate să informeze angajatorul în privinţa deciziei de pensionare a angajatului.
Proiectul de lege are ca obiect de reglementare completarea art.106 din Legea nr.263/2010 cu un nou alineat, alin.(5), urmărindu-se instituirea, pentru casele teritoriale de pensii, a obligaţiei de a comunica angajatorului o informare cu privire la emiterea deciziei de pensionare pentru limită de vârstă, pentru pensionarea anticipată sau anticipată parţial ori pentru invaliditate a angajatului său.
Ce modificări se fac mai exact?
Potrivit textului adoptat, „casa teritorială de pensii emitentă comunică angajatorului o informare cu privire la emiterea deciziei de pensionare pentru limită de vârstă, anticipate, anticipate parţiale sau de invaliditate”. „Informarea va cuprinde numele şi prenumele persoanei, tipul deciziei de pensionare, precum şi data emiterii acesteia”, mai prevede proiectul.
„Proiectul de lege are ca obiect de reglementare completarea art.106 din Legea nr.263/2010 cu un nou alineat, alin.(5), urmărindu-se instituirea, pentru casele teritoriale de pensii, a obligaţiei de a comunica angajatorului o informare, în termenul prevăzut la art.106 alin.(4), cu privire la emiterea deciziei de pensionare pentru limită de vârstă, pentru pensionarea anticipată sau anticipată parţial ori pentru invaliditate a angajatului său”, se arată în raportul asupra proiectului de lege.
Motivația inițiatorilor proiectului
În situaţia actuală, decizia de pensionare este comunicată doar persoanei care formulează cererea de pensionare, fără a fi comunicată şi angajatorului faptul că a fost emisă şi data emiterii acesteia.
„Această completare a textului de lege se impune a fi făcută deoarece contractele individuale de muncă încetează de drept la data îndeplinirii cumulative a condiţiilor de vârstă standard şi a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, iar comunicarea deciziei de pensie ori decizia de pensionare se face doar angajatului. Angajatorul poate lua cu întârziere sau deloc la cunoştinţă de emiterea acesteia, fiind astfel în culpă cu privire la neemiterea deciziei de constatare a încetării de drept a contractului individual de muncă”, au motivat iniţiatorii proiectului, în expunerea de motive.
Proiectul de lege a fost adoptat de Senat, în calitate de primă Cameră sesizată, în şedinţa din 4 octombrie 2021.
Camera Deputaţilor este for decizional.
Raportul Comisiei pentru muncă şi protecţie socială