Klaus Johannis a semnat decretele! Ce se întâmplă cu taloanele de pensie? Veste importantă pentru români

Președintele Klaus Iohannis a semnat joi, 11 noiembrie, noi legi importante pentru România. Administrația Prezidențială informează că decretele semnate de șeful statului vor fi aplicabile odată ce vor intra în Monitorul Oficial.

Așadar, decretele semnate de președinte sunt următoarele:

  • Decret privind promulgarea Legii privind completarea art. 109 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice (PL-x 294/28.06.2021);
  • Decret privind promulgarea Legii pentru modificarea și completarea art. 112 din Legea educației naționale nr. 1/2011 (PL-x 129/22.03.2021).

Legea privind completarea art. 109 din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice

Inițiatorii acestei legi arată că propunerea legislativă are în vedere modificarea legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, prin introducerea posibilității transmiterii, de către CNPP, la cerere, în format electronic (prin email sau în contul online deschis pe site-ul CNPP) a documentului care face dovada plății (talonul mov), pentru pensionarii care au optat pentru plata în cont curent sau cont de card. Transmiterea se va face în luna următoare înregistrării cererii. Transmiterea documentului în format electronic devine o opțiune, nu o obligație.

Prin proiectul propus, documentul de plată în format electronic va avea aceeași valoare juridică ca și cel livrat în format hârtie și va fi acceptat de către instituțiile care solicită prezentarea acestuia ca dovadă a calității de persoană aflată în pensie.

De asemenea, proiectul propus nu presupune cheltuieli suplimentare de la bugetul de stat și nu presupune stabilirea de noi obligații pentru contribuabili. Dimpotrivă, această modificare va aduce o economie la bugetul CNPP prin diminuarea cheltuielilor generate de livrarea fizică a taloanelor prin Poșta Română.

Actul normativ completează art. 109 din Legea nr. 263/2010, în sensul instituirii posibilităţii transmiterii de către Casa Naţională de Pensii Publice, la cerere, în format electronic, pe e-mail sau în contul online deschis în portalul CNPP, a documentului de informare cu privire la sumele plătite beneficiarilor care au optat pentru plata pensiei în cont curent sau cont de card.

„Casa Naţională de Pensii Publice transmite, la cerere, în format electronic, pe e-mail sau în contul online deschis în portalul CNPP, documentul de informare cu privire la sumele plătite beneficiarilor care au optat pentru efectuarea plăţii drepturilor în cont curent sau în cont de card. Documentul de informare se transmite în format electronic începând cu luna următoare înregistrării cererii, în maximum 48 de ore de la efectuarea plăţii drepturilor în cont curent sau cont de card”, prevede legea.

Documentul de informare, transmis în format electronic, produce efecte juridice identice cu documentul de informare cu privire la sumele plătite transmis lunar la domiciliu sau, după caz, la reşedinţă prin serviciul de corespondenţă standard. Acest document în format electronic este acceptat ca document valid în relaţia cu toate instituţiile şi autorităţile publice. Instituţiile şi autorităţile publice care îl solicită nu vor condiţiona oferirea de informaţii sau de servicii de prezentarea documentului în format fizic.

Talonul în format electronic conţine toate elementele de identificare unică de pe documentul fizic omolog.

„Casa Naţională de Pensii Publice arhivează documentele de informare cu privire la sumele plătite transmise în format electronic, în conformitate cu prevederile Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996, în condiţiile tehnice stabilite de Legea nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor în formă electronică”, mai prevede legea.