Anunțul momentului pentru posesorii de autoturisme mai vechi de 15 ani. Din luna martie, aceștia pot beneficia de o sumă de bani pentru a-și casa mașina, fără a avea vreo obligație de a-și cumpăra una nouă. Programul este unul binevenit, având în vedere vechimea parcului auto din țară.
Din luna martie se dă startul programului „Rabla local”, prin care pot fi casate maşini mai vechi de 15 ani fără a avea obligaţia de a achiziţiona una nouă. Anunțul a fost făcut de ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Tanczos Barna, care a precizat că în acest an programul va beneficia de o alocare bugetară de 240 milioane de lei.
Vești bune pentru cei cu mașini mai vechi de 15 ani
„Am discutat în mod special despre „Rabla local”, program care are o finanţare de 240 milioane de lei şi care va permite scoaterea din circulaţie a în jur de 100.000 de autoturisme mai vechi de 15 ani.
Aici ne bazăm pe sprijinul autorităţilor locale, noi vom vira banii pentru aceste subvenţii în contul primăriei în proporţie de 80%, adică 2.400 lei din 3.000 lei se vor asigura din fondurile AFM, 600 lei o să fie contribuţia primăriei şi 3.000 lei o să fie prima care se încasează de beneficiarul care casează o maşină mai veche de 15 ani”, a declarat ministrul Mediului.
Tanczos Barna a precizat că sumele pentru cele 100.000 de autoturisme ce ar trebui să fie scoase din circulație vor fi împărțite la nivelul fiecărui judeţ. Ministrul a precizat că „vom porni programul în cursul lunii martie, aşa am stabilit cu autorităţile locale reprezentate de asociaţiile oraşelor, municipiilor şi comunelor”.
România are un parc auto „îmbătrânit”
Vestea este una cât se poate de binevenită, având în vedere ultimele date care arată că parcul auto din România este cât se poate de „îmbătrânit„ .În 2009, vechimea medie a parcului auto din România era de aproximativ 8 ani, dar în 2022 aceasta a ajuns la 17 ani, cu perspective de a se menţine pe un trend ascendent, potrivit preşedintelui Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
Mai exact, datele Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) de la finalul anului 2022 arătau că din totalul de aproximativ 7,86 milioane de autoturisme înmatriculate în România, nu mai puțin de 2,43 milioane au o vechime mai mare de 20 de ani, iar 2,38 de milioane au o vechime cuprinsă între 16 și 20 de ani. Doar aproximativ 700.000 de autovehicule aveau o vechime cuprinsă între 0 și 5 ani, 800.000 între 6 și 10 ani, iar restul de aproape 1,54 de milioane între 11 și 15 ani.
De asemenea, o altă problemă o reprezintă parcul auto-second hand. Mai mult de două treimi din parcul auto de maşini rulate sunt din import (67,19%), iar peste jumătate dintre autovehicule sunt avariate (57,03%). Majoritatea ţărilor care oferă mai puţină transparenţă au o medie scăzută a valorii daunelor şi România nu face excepţie, ocupând locul 4 în clasament cu 2.938 de euro.