Violeta Alexandru vine cu vești de ultimă oră pentru pensionari, dar și pentru angajații din România. Fostul ministru al Muncii a găsit soluția pentru ca oricine să își poată găsi documentele necesare pentru recalcularea pensiilor, dar și pentru alte nevoi personale.
Într-o postare pe pagina personală de Facebook, Violeta Alexandru anunță că se bucură de un alt rezultat de etapă pe un subiect de care era interesată de mult, mai exact, accesul oamenilor la documente privind munca lor.
Fostul ministru al Muncii susține că a primit nenumărate mesaje în acest sens, subliind faptul că foarte multe persoane au ajuns să fie disperate pentru că nu își găseau actele necesare.
În acest context, Violeta Alexandru își dorește ca oricine să poată avae acces la documentele prvnd activitatea sa.
„Încă un rezultat de etapă. Pe un subiect care mă interesează mult – accesul oamenilor la documente privind munca lor. Am primit sute de mesaje pe această temă, am trăit disperarea oamenilor care își caută actele. Îmi dă un sentiment de utilitate când se văd rezultate în urma mea. Cu cât mai direct legate de viața oamenilor, cu atât mai mare mulțumirea.
Una dintre temele în care am investit multă energie ține de accesul oamenilor la documentele privind munca lor, documente aflate în arhive (gestionate de firme private, în general). E un aspect pe care îl doresc pus la punct. Eu nu îmi pun un tablou pe un perete cu tencuiala căzută. Curăț mai întâi peretele.
Așa și în domeniul arhivelor. Are omul documentele necesare aferente întregii perioade de activitate, atunci de acolo se poate face orice politică publică serioasă privind creșterea predictibilă a pensiilor. Nu le are, din cauze neimputabile lui, atunci nu i se poate face dreptatea cuvenită. Înainte de orice recalculare, de orice altceva, mi se pare crucial ca oamenii să aibă acces la documentele lor de muncă. Până în 2013 – când, prin lege, arhivatorii privați au putut prelua în administrare documentele întreprinderilor desființate – statul eșuase în acest domeniu”, a scris Violeta Alexandru.
Totodată, aceasta a mai adăugat că a mers în Comisia de muncă din Senat pentru a-și asuma propunerea legislativă pentru sprijinirea oamenilor să acceseze documentele de muncă aflate în arhive în urma desființării unor întreprinderi.
Fostul ministru susține că în final, Comisia a dat raport de aprobare. Violeta Alexandru a mai menționat că astfel, toate societățile care au preluat arhive să menționeze pe site de la ce întreprinderi au preluat documentele ca să le fie ușor oamenilor să le găsească.
Unde vor putea fi găsite documentele
În același timp, va fi nevoie și de un termen limită pentru eliberarea adeverințelor.
„Oamenii nu își găseau documentele, li se spunea că nu se găsesc, documentele nu erau păstrate corespunzator din cauză că nu se alocau resurse pentru acest lucru. Nu se rezolva nimic. Ori, avem nevoie să se rezolve lucrurile, nu să ne preocupe să ținem statul în brațe atunci când este incapabil să rezolve lucrurile.
Am fost astăzi în Comisia de muncă din Senat ca să îmi susțin propunerea legislativă pentru sprijinirea oamenilor să acceseze documentele de muncă aflate în arhive în urma desființării unor întreprinderi (e vorba de documente din perioada anilor 1980-2001). Pentru această problemă, m-am dus pe teren, am făcut interviuri și am stat de vorbă cu oamenii simpli și cu reprezentanți ai diferitelor entități implicate. Comisia a dat raport de aprobare. Mulțumesc.
Mă ocup, cu seriozitate, de această problemă de ceva timp. Fără să trag de timp, trecând peste toate piedicile, am venit cu o soluție:
Toate societățile care au preluat arhive să menționeze pe site de la ce întreprinderi au preluat documentele ca să le fie ușor oamenilor să le găsească. Eu astăzi încerc să ajut, cât pot (prin colaborarea cu oameni care doresc să ajute, la rândul lor) dar nu așa facem ordine în România. O ordine care să dureze.
Trebuie să existe un termen limită pentru eliberarea adeverințelor (indiferent că e vorba de adeverința de grupă/ de sporuri/ de venituri brute)”, a scris ministrul.
În ceea e privește situația pensionarilor, Violeta Alexandru precizează că și Casele de pensii vor fi nevoite să ofere sprijin pensionarilor pentru a solicita arhivatorilor informațiile necesare.
Totodată, ea susține că nu este vina pensionarilor care nu știu de ce documente au nevoie sau unde le pot găsi și tocmai din acest motiv, Casa de pensii trebuie să vină în ajutorul lor.
Obligațiile Caselor de Pensii
„Casele de pensii trebuie să ofere consiliere/sprijin pensionarilor pentru a solicita arhivatorilor informațiile necesare. Un om care solicită, de exemplu, adeverință pentru sporuri în acord global trebuie să știe că nu îi folosește să ceară aceste informații decât pentru o anumită perioadă de timp în care au putut fi valorificate.
Oamenii plătesc bani, cer tot ce se poate și, în final, nu le folosesc toate informațiile. Au plătit degeaba. Așa ceva nu este normal.
Nu este vina omului că societatea la care a lucrat (mai ales, în perioada 1980-2001) a dat faliment. Este dreptul lui să își recupereze și să valorifice documentele de muncă. Am prevăzut ca sumele plătite arhivatorilor pentru eliberarea adeverințelor să fie decontate de casele de pensii. Credeți-mă că am avut mai multe variante de lucru.
Sigur că am ascultat toate ideile și am optat pentru o soluție funcțională astăzi. Am documentat atât de mult în acest domeniu, încât fac față oricărui contraargument”, a mai scris fostul ministru.
Violeta Alexandru a subliniat faptul că tot ce își dorește este să îi ajute pe oameni să intre în posesia documentelor care reflectă perioade importante din activitatea lor și care îi pot ajuta să obțină pensia corectă, având în vedere munca prestată.
Totodată, ea a mai adăugat că îi respectă pe toți cei care au muncit în România, iar această nou măsură este modul ei de a arăta acest respect.
„Pe mine mă interesează să depășim #nusepoate și să îi ajutăm pe oameni să intre în posesia documentelor care reflectă perioade importante din viața lor activă și să obțină o pensie corectă în raport cu cât au muncit.
Nu am încă o soluție pentru cei care au lucrat la întreprinderile care au dat faliment și care nu au predat arhiva (mă gândesc, poate că o echivalare ar putea, totuși, funcționa). Momentan, am decis să propun o soluție pentru acces facil la documentele întreprinderilor care au dat faliment și care au predat, totuși, arhiva, așa cum era ea.
De regulă, în cea mai proastă stare. Bine că au predat, totuși.
Am un respect imens pentru fiecare om din această țară care a muncit sau muncește. Așa înțeleg eu să arăt respectul. Caut soluții.
Mergem mai departe, merg la toate comisiile pentru dezbatere. Și din Senat și din Camera Deputaților. Ajungem noi la rezultat și aici”, a mai spus aceasta .