Sorin Cîmpeanu a declarat că testele antigen rapide din școli au fost un „insucces major” și a motivat acest lucru. De asemenea, ministrul Educației a venit și cu o soluție care elimină neajunsurile în acest caz: utilizarea unor teste non-invazive. Ministrul a propus și patru măsuri care trebuie respectate pentru reluarea cursurilor cu prezență fizică pentru toate școlile.
Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a declarat că în cele opt săptămâni de şcoală (începând din 8 februarie), au fost folosite mai puţin de 2% din numărul total de teste antigen rapide puse la dispoziţie pentru testarea în şcoli, ceea ce reprezintă un „un insucces major”.
Cauzele acestui insucces major
„Două au fost cauzele acestui insucces major: 1. Lipsa de personal medical sau indisponibilitatea acestuia pentru administrarea testelor antigen rapide. 2. Acest tip de teste sunt considerate de foarte mulţi părinţi ca fiind „invazive”/ traumatizante pentru copii, mai ales pentru cei de vârstă mică. Drept urmare, părinţii nu şi-au dat acordul pentru testarea în acest fel.
Soluţia este utilizarea unor teste non-invazive care înlătură cele două neajunsuri (nevoia de administrare de către personal medical şi reticenţa părinţilor cu privire la exprimarea acordului absolut necesar pentru elevii minori).
Testele antigen rapide rămase (peste 1 milion) ar putea fi redirecţionate pentru testarea adulţilor”, a scris pe Facebook ministrul Cîmpeanu.
El adaugă că „achiziţia acestor teste non-invazive trebuie făcută de entităţi cu competenţă în domeniul medical”, deoarece Ministerul Educaţiei nu are competenţe şi atribuţii pentru achiziţia niciunui tip de test medical.
„De aceea, mizăm foarte mult pe sprijinul Ministerului Sănătăţii (ca autoritate guvernamentală în domeniul sănătăţii) pentru implicare în vederea asigurării unei protecţii sanitare corespunzătoare în şcolile din România”, subliniază ministrul Educaţiei.
Potrivit acestuia, Ministerul Educaţiei va „putea propune, la finalul lunii mai – începutul lunii iunie, reluarea cursurilor cu prezenţă fizică pentru toate şcolile (fără scenarii diferenţiate!)”, numai dacă vor fi întrunite simultan patru condiţii.
Care sunt cele patru măsuri propuse de ministrul Educației?
„1. Respectarea regulilor de protecţie sanitară în şcoli. Aceste reguli se respectă mai riguros în şcoli decât în cele mai multe locaţii (purtare mască de protecţie, respectare reguli de igiena, distanţare adecvată, aerisire spaţii);
2. Susţinerea continuării campaniei de vaccinare a personalului din învăţământ. În acest moment, personalul din învăţământ este cea mai numeroasă categorie socio-profesională din perspectiva numărului de persoane vaccinate – echivalent deja cu aproape 50% din totalul celor 350.000 de angajaţi din sistemul naţional de învăţământ.
3. Testele non-invazive să fie disponibile în şcoli în data de 4 mai, la revenirea din vacanţă/reluarea cursurilor conform scenariilor verde/galben/roşu pentru toţi elevii (cu excepţia claselor terminale care vor reveni la şcoală în data de 10 mai);
4. Confirmarea ipotezei specialiştilor epidemiologi cu privire la trendul descendent al ratei de infectare în luna mai”.
Vlad Voiculescu: Testele trebuie achiziționate de ministerul Educației
Ministrul Sănătăţii, Vlad Voiculescu, a declarat luni, 29 martie, că testele din salivă pentru şcoli trebuie achiziţionate de Ministerul Educaţiei.
„Testele din salivă sunt foarte uşor de folosit, sunt deja aprobate în România. ANMDR a aprobat mai multe teste în România. Achiziţia, dacă vorbim de şcoli, trebuie făcută de către Ministerul Educaţiei. Ministerul Sănătăţii nu are, conform legii, nici această atribuţie, nici această responsabilitate de a face achiziţii pentru şcoli”, a spus Voiculescu la Parlament.
El a subliniat că aceste teste din salivă nu au precizia testelor antigen, dar a punctat că sunt un „filtru”.
„Sunt un filtru. Sunt mult mai puţin invazive, dar sunt un filtru care este de folos, a explicat ministrul Sănătăţii.
Întrebat dacă testele din salivă ar putea fi achiziţionate până la sfârşitul lunii iunie, când se termină anul şcolar, el a răspuns: „În principiu, achiziţia poate să meargă relativ repede. Cred că într-o lună de zile se pot organiza lucrurile în aşa fel încât să existe aceste teste”.