Comercianții de mașini au protestat din cauza amenzilor primite pentru RAR Auto-Pass
Protestul comercianților de autoturisme din Ploiești, desfășurat joia trecută la sediul Finanțelor Locale (SPFL), a determinat Registrul Auto Român (RAR) să ofere clarificări privind documentele necesare pentru vânzarea mașinilor. Comerțul cu autoturisme second-hand a fost afectat de o serie de neclarități și penalizări, motiv pentru care reprezentanții industriei au cerut explicații autorităților.
Pe 30 ianuarie, comercianții de mașini au protestat din cauza amenzilor primite pentru neîncadrarea în termenele legale de scoatere a mașinilor din evidența Finanțelor Locale. Această situație a fost generată de întârzieri în eliberarea cărților de identitate sau a documentului RAR Auto-Pass, ceea ce a dus la sancțiuni cuprinse între 400 și 1600 de lei.
Problemele semnalate de comercianți nu sunt doar de ordin financiar, ci și birocratic. Întârzierile în eliberarea documentelor complică procesul de vânzare și crește incertitudinea în rândul celor implicați în industria auto. În acest context, protestatarii au cerut intervenția RAR și a Ministerului Finanțelor pentru clarificări suplimentare.
După discuțiile dintre comercianți și directorul SPFL Ploiești, Simona Dolniceanu, s-a decis solicitarea unor clarificări din partea RAR și Ministerului Finanțelor, astfel încât regulile să fie mai transparente și aplicabile în mod corect pentru toți comercianții.
Poziția oficială transmisă de responsabilii RAR
Directorul tehnic RAR, Cristian Bucur, a explicat că instituția are atribuții doar în ceea ce privește siguranța vehiculelor, protecția mediului și conformitatea acestora, dar nu are competențe legate de declararea fiscală a vehiculelor sau transcrierea proprietății.
RAR a subliniat că RAR Auto-Pass este un instrument destinat informării cumpărătorilor, având ca scop principal furnizarea unui istoric al valorilor odometrului pentru vehiculele deja înmatriculate în România. Documentul se emite doar pentru vehiculele care au deja cartea de identitate completată de RAR și nu înlocuiește acest document sub nicio formă.
Aceste precizări contrazic promovarea inițială a documentului, care sugera că este obligatoriu la vânzarea mașinilor second-hand. În perioada premergătoare intrării în vigoare a documentului, numeroase articole de presă și comunicate oficiale au sugerat că RAR Auto-Pass este indispensabil pentru orice tranzacție auto.
Situația a generat confuzie în rândul comercianților și cumpărătorilor, ceea ce a dus la protestul organizat la Ploiești.
RAR a transmis Observatorului Prahovean un punct de vedere oficial, precizând că certificatul RAR Auto-Pass nu este obligatoriu:
„Ca urmare a adresei dumneavoastră prin care solicitați punctul de vedere al Registrului Auto Român (RAR) cu privire la documentele necesare comercializării unui vehicul rutier, vă comunicăm următoarele:
RAR este un organism tehnic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii ce are atribuții care țin exclusiv de construcția vehiculelor rutiere, de încadrarea acestora în normele de siguranță a circulației, de protecție a mediului înconjurător și în categoria de folosință căreia îi sunt destinate, fără a avea atribuții în ceea ce privește declararea vehiculelor în evidente fiscale și/sau transcrierea transmiterii dreptului de proprietate asupra acestora.
Referitor la certificatul RAR Auto-Pass, RAR îl emite la cererea solicitanților, fără a fi în măsură sã impună obligativitatea obținerii acestuia. Precizăm faptul că acest certificat este în format digital, iar obținerea lui nu presupune deplasarea la RAR
În acelasi timp, vă informăm că informația esențială în jurul căreia a fost dezvoltatã aplicatia RAR Auto-Pass o reprezintă succesiunea valorilor odometrului, așa după cum au fost acestea citite cu ocazia interacțiunii vehiculului cu entitățile prevăzute în lege.
Pe cale de consecință, acest instrument de informare a clienților se adresează cu precădere vehiculelor deja înmatriculate în România, întrucât obligația încărcării informațiilor în baza de date a RAR revine doar unor anumiți agenti economici autorizați din România, informații care stau de altfel la baza îmbogățirii continue a istoricului acestor vehicule.
Certificatul RAR Auto-Pass se emite numai pentru vehiculele pentru care RAR a completat deja cartea de identitate a vehiculului (CIV), certificatul nefiind un document de natură să înlocuiască CIV, indiferent de circumstanțe,”, scrie observatorulph.ro.