Provocările sistemului de pensii din România
Daniel Baciu, șeful Casei Naționale de Pensii Publice, a oferit explicații esențiale privind procesul de recalculare a pensiilor.
Declarațiile sale vin în urma unor informații apărute în spațiul public, potrivit cărora 170.000 de pensionari nu ar fi primit deciziile de recalculare, o afirmație pe care Baciu a clarificat-o.
Acest număr de 170.000 a apărut din procesul de transmitere a deciziilor în perioada iulie-august, iar Baciu subliniază că, până în prezent, 99,7% dintre dosare au fost deja soluționate.
Situația actuală a recalculării pensiilor
Conform datelor furnizate de Baciu, din totalul de 4,6 milioane de decizii de recalculare, doar 15.900 rămân nerezolvate, ceea ce reprezintă doar 0,3% din totalul dosarelor. Aceste dosare sunt considerate excepționale din cauza complexității lor. Unele dintre ele sunt legate de cazuri ce implică multiple recalculări sau decizii judecătorești, care necesită ajustări speciale în sistemul informatic.
De exemplu, Baciu a explicat că, în anumite cazuri, instanțele pot decide ca perioadele de muncă în condiții speciale să fie recalificate, ceea ce presupune o adaptare a aplicației pentru a respecta exact hotărârile judecătorești. De asemenea, el a menționat că există și dosare extrem de complexe, unele cu mai multe bibliorafturi de documente, cauzate de activitățile multiple desfășurate de pensionari și de cererile repetate de recalculare.
”Mai multe lucruri pe care ar trebui sa le lamuresc aici si schiar am dorit sa vin la dumneavoastra in emisiune pentru a lamuri lucrurile care s-au discutat azi in spatiul public. Am vazut cghiar ca 170.000 de pensionari nu au primit deciziile de recalculare. Nu este asa. Acest numar de 170.000 a rezultat in urma procesului de transmitere a acestor decizii catre pensionari pe care l-am facut in perioada iulie-august.
Stiti foarte bine ca noi am inceput acest proces de distribuire a acestor decizii catre pensionari de la jumatatea lunii iulie si am inchis undeva in august. Acesta era stocul de decizii initial. In momentul de fata, cand discutam acum, am luat datele chiar acum cand am plecat, un numar de 15.900 de decizii de transmis, reprezentand un procent de 0,3% din numarul total de decizii pe care l-am emis, si vorbesc aici de un numar de 4,6 milioane de decizii pe care noi le-am recalculat. Oamenii si-au primit deciziile, au primit si drepturile de pensie recalculate in urma acestui proces de recalculare. Dupa cum stiti, peste 3,5 milioane de pensioanri, chiar mai mult, au primit mariri ale acestor pensii, avem o crestere de aproape 27% crestere medie. In cifra nominala avem peste 620 de lei crestere medie a pensiilor in urma acestui proces de recalculare. Mai avem 15.900 de decizii, am facut un inventar cand am plecat acum, sunt in principal decizii cu dosarele cu o complexitate iesita din comun, adica sunt oameni care au avut chiar si mai mult de 10 recalculari dupa pensionare, sunt dosare cu hotatrari judecatoresti care sunt punctuale in sensul ca exced cadrul legal legislativ in vigoare si trebuie efectiv programul sa il adaptam numai si numai pentru acele decizii judecatoresti pe care instanta le-a hotarat si noi trebuie sa le punem in practica.”
Provocările cu dosarele deteriorate
Un alt aspect semnalat de Baciu a fost starea fizică a unor dosare, unele dintre ele având o vechime de peste 50 de ani și fiind deteriorate din cauza trecerii timpului.
În astfel de cazuri, echipele Casei de Pensii încearcă să recupereze informațiile necesare din dosarele deteriorate, iar în cazurile în care acest lucru nu este posibil, pensionarii sunt contactați pentru a ajuta la reconstituirea acestora.
”Sa va dau un exemplu: Se spune foarte clar ca legea prevede ca pentru cei cu grupele de munca grupa I si II sa avem o reducere a varstei de pensionare. Exista un tabel in care se spune clar care este reducerea, care este direct proportionala cu anii efectiv lucrati in acele conditii de munca. E posibil ca instanta sa dicteze ca o perioada de activitate sa fie asimilate grupei I de munca, nu grupei a II a de munca, si noi atunci trebuie sa adaptam aplicatia ca toata acea perioada sa o mutam informatic din punct de vedere a culegerii datelor, dintr-o anumita categorie, cum era normal pe lege, exact cum a prevazut instanta.
Mai avem alta categorie. De exemplu, un dosar de pensie are in jur de 30-50 de pagini. Avem dosare care cuprind si 4-5 bibliorafturi. Un singur dosar de pensie. Adica mergem cu caruciorul. Un dosar al unui singur pensionar. Pentru ca a avut foarte multe activitati, a cerut de fiecare data mai multe recalculari, si din cauza aceasta a juns la asemenea grosime si complexitate a dosarului. Avem dosare pe care efectiv nu le putem reconstitui, in sensul ca sunt foarte deterioarate. Avem dosare in plata si de peste chiar 50 de ani in arhive. Pensionari care s-au pensionat pe vechile legislatii unde varsta de pensionare era mult mai mica decat in prezent si care au o varsta venerabila.
Cu aceste dosare deteriorate, daca sunt vizibile, incercam sa facem tot poosibilul sa luam acele informatii daca nu, ar trebui sa chemam persoana respectiva sa facem reconstituirea acelui dosar. Avem asemenea cazuri care sunt exceptii, este vorba de 0,3%. Au ramas ultimele dosare si am situatia pe fiecare judet in parte. Sunt judete care mai au 7-10 dosare de solutionat, sunt judete care mai au sute de dosare.
In momentul de fata colegii lucreaza si acum, putem suna sa vedeti ca si acum sunt colegii la sediu. Am ajuns la un grad de epuizare fizica, se lucreaza si peste 12 ore pe zi in momentul de fata, astfel incat sa reusim sa finalizam acest proces de recalculare, si avem timp saptamana aceasta si cea viitoare, astfel incat sa solutionam toate aceste dosare, astfel incat pensionarii sa isi primeasca drepturile legale care li se cuvin in luna decembrie. Acestea sunt eforturile pe care noi le facem in aceasta perioada.”
Eforturile și termenele pentru finalizarea recalculării
Șeful Casei de Pensii a subliniat că angajații instituției lucrează intensiv pentru a finaliza procesul de recalculare, cu un program de lucru ce depășește 12 ore pe zi.
Baciu a asigurat pensionarii că, până la sfârșitul lunii decembrie, toate dosarele vor fi soluționate și pensionarii își vor primi drepturile recalibrate.
Acesta a adăugat că echipele lucrează în continuare și că există un inventar detaliat al dosarelor nerezolvate, structurat pe județe.
”Mai avem o categorie, o a doua problema cu care ne confruntam este vorba despre cei care ni s-au adresat ulterior intrarii in vigoare legii pensiilor adica de la 1 septembrie, in termenul acela de 45 de zile prevazut de lege. Am o situatie, chiar mi-a fost ceruta aecasta situatie astazi de la guvern, Avem 28.000 de persoane care ni s-au adresat in aceasta perioada, adica care au depus dosarele de pensionare pentru a prmi pensia pe noua lege a pensiilor, pentru ca celelalte decizii de 4,6 milioane, ele erau in plata, pensioarii primea pensie, dar erau stabilte pe vechile legislatii si noi a trebuit sa le recalculam au primit deciziile, conform noii legi a pensiilor. Aici vorbim despre noii intrati in sistem, unde aplicatia informatica este complet noua, luata de la 0, care respecta intocmai prevederile legii 360/2023.”
Provocarea noii legi a pensiilor
O altă problemă cu care se confruntă Casa de Pensii este legată de noile dosare depuse după intrarea în vigoare a noii legi a pensiilor, începând cu 1 septembrie.
Baciu a explicat că, în această perioadă, aproximativ 28.000 de persoane au depus cereri pentru pensionare conform noii legislații, ceea ce presupune o adaptare completă a sistemului informatic, care a fost realizată de la zero.
Aceste dosare sunt gestionate în conformitate cu prevederile legii 360/2023, iar procesul de recalculare a acestora a început abia după intrarea în vigoare a noii legi.
Controlul Corpului de Control al Guvernului
Ministrul Muncii a anunțat trimiterea Corpului de Control la Casele de Pensii pentru a verifica modul în care sunt gestionate dosarele de recalculare. Baciu a precizat că nu consideră că trimiterea Corpului de Control va rezolva problemele actuale ale pensionarilor, subliniind că echipele Casei de Pensii au pus deja la dispoziție toate datele solicitate și că aceste verificări nu vor decât să îngreuneze activitatea deja extrem de încărcată a instituției.
În ciuda dificultăților și a volumului mare de muncă, Baciu a subliniat că autoritățile sunt angajate în rezolvarea acestor provocări și că pensionarii își vor primi pensiile recalibrate până la finalul acestui an, conform drepturilor legale.