Războiul modern se duce, așa cum știm, cu soldați, avioane performante, tancuri și rachete. Dar mai important decât oricare dintre acestea este ceva de care nicio armată nu se poate lipsi: banalul camion.
Nimeni nu poate nega faptul că armatele au nevoie de camioane pentru a transporta soldații pe linia frontului, a furniza muniție tancurilor sau a livra acele rachete. Pe scurt, orice armată care neglijează camioanele o face pe riscul ei, relatează CNN.
Din păcate, notează CNN, exact asta pare să fie problema cu care se confruntă armata Rusiei în Ucraina, susțin experții care au analizat imaginile de pe câmpul de luptă, în condițiile în care trupele ruse se retrag din jurul Kievului.
Numeroasele imagini cu camioane rusești stricate sau abandonate demonstrează deficiențele logistice ale Moscovei, sugerând că eforturile armatei sunt subminate de dependența de recruți, de corupție și de utilizarea vehiculelor civile. La acestea se adaugă distanțele uriașe care trebuie străbătute pentru aprovizionarea trupelor și tacticile de apărare ale militarilor Ucrainei.
Rusia are probleme pe acest segment
„Orice lucru de care are nevoie o armată vine de obicei cu camionul”, afirmă Trent Telenko, expet la Agenția de Management al Contractelor de Apărare a Statelor Unite.
”Arma nu este tancul, ci obuzul care este tras de tanc. Acel obuz este adus cu un camion”, subliniază Telenko.
De asemenea, hrana soldaților, combustibilul, materiale medicale și soldații înșiși, toate acestea depind în mare măsură de camioane, spune el. Și există motive să credem că Rusia are probleme pe acest segment, susține expertul. El a studiat recent o fotografie a unui transportor de rachete în valoare de milioane de dolari, un Panțîr S1, care aveea unele probleme cu anvelopele. Pentru un echipament atât de scump, s-ar fi așteptat ca mentenanța să fie una pe măsură. Dar cauciucurile s-au spart după doar câteva săptămâni de război, lucru pe care Telenko îl consideră „un eșec”.
Dacă aceste camioane nu sunt conduse frecvent, cauciucul devine casant, iar pereții anvelopelor devin vulnerabili la fisuri și rupturi. Mai ales că acum trebuie să circule prin solul noroios din Ucraina.
„Dacă nu faci o întreținere preventivă pentru ceva atât de important, atunci este foarte clar că întreaga flotă de camioane este tratată în mod similar”, spune el.
Amatorii fac strategii, profesioniștii se ocupă de logistică
Teoria lui Telenko se regăsește într-un citat al generalului american Omar Bradley, din cel de-al Doilea Război Mondial, potrivit căruia „amatorii fac strategii, profesioniștii se ocupă de logistică”. Și nu este primul care constată o lipsă de profesionalism în armata Rusiei, care include azi sute de mii de recruți.
La începutul războiului, un convoi lung de zeci de kilometri de tancuri rusești, vehicule blindate și artilerie a rămas blocat la 30 de kilometri de Kiev, potrivit Ministerului britanic al Apărării. Motivul nu a fost doar rezistența ucraineană, ci și „problemele mecanice”.
Luna trecută, secretarul american al Apărării, Lloyd Austin, a spus că Rusia a făcut „pași greșiți” și „a avut probleme de logistică”, în timp ce un înalt oficial american din domeniul apărării a explicat că rușii încă nu și-au rezolvat „problemele de logistică și suport”.
Corupția și recruții, la rădăcina problemelor logistice ale Rusiei
Experții susțin că la rădăcina problemelor logistice ale Rusiei se află două lucruri care afectează armata: recruții și corupția.
Aproximativ 25% din milioanele de soldați ruși sunt recruți, potrivit Centrului pentru Studii Strategice și Internaționale.
Recruții au stagii militare de un an, sunt rangurile inferioare ale armatei și ocupă multe dintre pozițiile din lanțul logistic, inclusiv întreținerea vehiculelor.
„Nu poți învăța nimic într-un an despre întreținerea sistemelor militare”, spune Telenko. De asemenea, recruții sunt foarte puțin motivați, deoarece știu că nu vor rămâne în armată, spune el.
Apoi, există corupția, care a avut un efect toxic asupra întreținerii și aprovizionării armatei ruse, susține profesorul Matthew Stephenson, de la Facultatea de Drept de la Harvard.
„Toate aceste probleme pe care experții anticorupție și specialiștii în securitate națională le arătau cu degetul de ani de zile par să se manifeste acum, în acest război”, a precizat acesta.
„Corupția, sub formă de delapidare sau mită, poate duce la achiziționarea de echipamente proaste, de exemplu prin acordarea contractului unui furnizor mai puțin calificat, dar care este dispus să plătească comisioane. Sau persoana care gestionează bugetul poate raporta pur și simplu că a cheltuit întreaga sumă pentru produse sau servicii de înaltă calitate, dar cumpără de fapt produse de calitate inferioară și bagă în buzunar diferența de bani”, a continuat el.
Alex Lord, analist pentru Europa și Eurasia la firma de analiză strategică Sibylline din Londra, consideră că armata Rusiei s-a bazat mai mult pe mâna de lucru pentru a gestiona logistica, și mai puțin pe sistemele mecanizate care folosesc paleți și stivuitoare din lemn.
Acest lucru face ca logistica rusă să fie cu aproximativ 30% mai puțin eficientă decât principalele armate occidentale, spune Jason Crump, veteran în armata britanică.
„Aceasta înseamnă că e nevoie de mai multe camioane pentru a îndeplini o anumită sarcină în același timp, deci o utilizare mai mare a combustibilului și o uzură mai mare”, spune Crump.