În acest condiții, fostul campion de raliuri Titi Aur ne dă câteva sfaturi. Sfaturi pentru anvelope. Ca să învingem poleiul.

Poleiul slăbește aderența pe anvelope

În contextul prognozei ANM, care anunță vreme friguroasă și polei pe drumurile publice, Titi Aur, expert în siguranța rutieră, a subliniat importanța adaptării șoferilor la noile condiții de trafic. În special, el recomandă o conștientizare a schimbării aderenței drumului.

După o perioadă lungă de aderență bună, când asfaltul a fost uscat și condițiile favorabile, șoferii trebuie să se pregătească pentru o aderență mai slabă. Acesta a subliniat că, înainte de a pleca la drum, este esențial ca șoferii să fie conștienți de riscurile suplimentare aduse de polei, zăpadă sau gheață.

„Suntem în următoarea situație: venim după o perioadă foarte lungă de aderență bună, adică de asfalt uscat. Am avut o toamnă bună, o iarnă uscată, practic în partea de sud nu am avut deloc nici zăpadă, nici polei, nici gheață până la acest val de iarnă. Când vii de pe aderență bună, ești obișnuit cu aderența bună. Și ajungi într-o perioadă de aderență proastă.

Primul lucru pe care trebuie să-l facem este să conștientizăm să ne setăm pe aderența slabă. În sensul că astăzi, când plec cu mașina, nu voi mai avea aderență bună”, a explicat Titi Aur pentru adevarul.ro.

Zero grade, pericol mare

Titi Aur a explicat și despre diferențele semnificative de aderență în funcție de temperatură. Conform acestuia, atunci când afară sunt aproximativ 0 grade Celsius, aderența drumului este mai mică decât în condițiile unui ger mai sever, de exemplu la -20 de grade.

La temperaturi aproape de 0 grade Celsius, se formează un strat subțire de apă între cauciucul mașinii și gheață, ceea ce reduce considerabil fricțiunea. Acest strat de apă este de fapt un factor important care face ca vehiculul să alunece mai ușor, chiar mai mult decât pe zăpadă sau pe gheață mai groasă, unde aderența este mai bună datorită lipsei acestui strat.

anvelope de iarnă
SURSA FOTO: Dreamstime

Ce trebuie să facă șoferii

Titi Aur: „Atunci când este cald afară – în jurul temperaturii de 0 grade – aderența este și mai mică decât dacă ar fi -20 de grade. Pentru că mașina nu alunecă pe gheață, pe zăpadă, mașina alunecă pe un strat de apă care se formează între cauciuc și gheață”.

Primul sfat pe care Titi Aur îl dă șoferilor este acela să adapteze viteza la condițiile de drum.

„Este primul sfat important pe care-l dau: adaptarea vitezei și a distanței față de mașina din față. Este un lucru pe care trebuie să-l facem neapărat. Viteză mai mică și distanță mai mare față de mașina din față, pentru că mașina noastră se va opri mai greu și atunci trebuie să îmi păstrez distanța corespunzătoare”, atenționează Titi Aur.

Ce anvelope alegem

Contează tipul de anvelope? Foarte mult, spune Titi Aur. De fapt, tipul de anvelope de pe mașină poate face diferența între viață și moarte.

Titi Aur subliniază importanța nu doar a faptului că trebuie să ai anvelope de iarnă, dar și ca acestea să fie într-o stare bună, adică să nu fie uzate la maximum, chiar dacă legea permite o anumită uzură. Anvelopele de iarnă trebuie să aibă un profil suficient de adânc pentru a asigura o aderență corespunzătoare pe drumuri umede, înghețate sau cu zăpadă.

Atunci când anvelopele sunt prea uzate, ele își pierd din eficiență și nu mai pot asigura aceeași siguranță în condiții de iarnă.

”O anvelopă nouă are adâncimea canalului de 8 mm, legea îți permite să mergi cu anvelopele până când ajung la 1,6 mm, dacă acel canal este mai mic de 1,6 mm nu mai ai voie legal.

Dar dacă vrei să fii în siguranță, pentru anvelopa de iarnă, când scade sub 4 mm, când este cam la jumătate uzat, ar trebui să schimbi anvelopele”, potrivit reputatului pilot de raliuri.