Cu numai câteva zile în urmă, mass-media anunța cu titluri de o șchioapă că șoferii vor fi obligați să își echipeze mașinile cu anvelope de iarnă. De când? Chiar de la 1 noiembrie. Numai că, așa cum se întâmplă destul de des în ultima vreme, informația respectivă a fost greșit înțeleasă și insuficiet cercetată. Căutând să înțelegem de unde a pornit întreaga tevatură, am reușit să aflăm că unii jurnaliști au amestecat o inițiativă a Ministerului Transporturilor (MT) cu o prevedere pe care membrii Comisiei pentru Industrii și Servicii din Camera Deputaților o vor include în proiectul unui nou cod rutier.
În privința firmelor de transport, ideea este clară. De ani buni, șoferii de camioane sau autobuze sunt obligați să aibă cauciucuri adecvate, așa că din acest punct de vedere nu se modifică nimic.
„Obligația transportatorilor rutieri de a avea cauciucuri adaptate condițiilor meteo-rutiere nu este nouă. Decizia MT e corectă și nu aduce nimic nou pentru că toate cerințele existau. În urma acestui document nu există costuri suplimentare pentru transportatori. Alta este treaba pentru autoturisme“, ne-a declarat Ion Lixandru, vicepreședinte al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR). Președintele Federației Operatorilor Români de Transport (FORT), Augustin Hagiu, consideră că ordinul MT are o singură lacună: „nu se specifică destul de clar despre ce anvelope e vorba. Mai exact, faptul că se poate circula cu așa-numitele MS care sunt potrivite atât vara, cât și iarna. De altfel, transportatorii numai astfel de anvelope utilizează, pentru că nu își pot permite să cumpere un set de vară și unul de iarnă“.
Autoturismele în vizor
„Pentru autoturisme este însă o problemă. Totul e făcut în stil heirupist. Anunțul privind obligativitatea anvelopelor de iarnă trebuia făcut din timp. Mai ales acum, când toată lumea este în criză de bani“, spune Augustin Hagiu. Mergând pe această idee am identificat locul de unde a pornit solicitarea ca și șoferii de autoturisme să fie obligați să își doteze vehiculele cu anvelope de iarnă. Cristian Boureanu, vicepreședintele Comisiei pentru Industrii și Servicii din Camera Deputaților, ne-a confirmat că „obligativitatea utilizării cauciucurilor de iarnă pentru autoturisme va fi prevăzută în noul cod rutier (n.n. – aflat în lucru la comisia sa), dar nu cred că vom reuși să scoatem acest document din Parlament anul acesta. Și chiar dacă ne mișcăm noi cu viteza luminii și va ieși prin decembrie, vom avea grijă să impunem obligativitatea utilizării cauciucurilor de iarnă doar din 2011“. Deci, nici vorbă de 1 noiembrie 2010.
În privința implicațiilor unei astfel de măsuri, Boureanu acceptă că studiile de impact au lipsit cu desăvârșire. Reprezentanții FORT ne-au explicat însă că, din totalul de 4,2 milioane de autoturisme, circa 2,4-2,5 milioane circulă constant în perioada de iarnă. Dacă luăm în calcul că o anvelopă costă, în medie, 250 de lei și că fiecare mașină are patru roți, ajungem la o sumă imensă: 2,5 miliarde lei. Cu toate acestea, toți cei implicați sunt de acord că anvelopele de iarnă sunt utile, ele fiind, de altfel, obligatorii în multe state europene în anotimpul rece. Șoferii, comercianții de anvelope și service-urile trebuie să dispună însă de mai mult timp pentru a se conforma.
1000 lei este prețul mediu pe care trebuie să îl plătească un șofer pentru a-și echipa autoturismul cu anvelope de iarnă. Pentru SUV-uri costurile cresc
Anvelopele de iarnă, obligatorii doar din 2011
12 noiembrie 2010, 12:06
Ultima modificare în 12 noiembrie 2010, 14:06
Ideea autorităților de a obliga șoferii să utilizeze anvelope de iarnă poate avea efecte bune, dar nu are la bază niciun studiu de impact, fiind justificată doar cu exemple din alte state și prin teama de blocaje. Măsura nu se va aplica însă în 2010.
Etichete: anvelope
Publicat in categoriile: Știri de ultimă oră
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Știri de ultimă oră
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook
- Pilotul de rezervă de la Ferrari are 20 de ani
- Cinci credite neperformante în “Prima casă”
- Tabără: Recensământul agricol nu urmăreşte fiscalizarea agricultorilor
- Cerbulescu: „CE nu consideră retroactivitatea o problemă în Ordonanţa 50”
- Firmele mici spun adio banilor de la UE
- Fonduri pentru proiecte de energie durabilă
- Imobilul de birouri Cathedral Plaza ar putea fi demolat
- Sibienii de la Oasis au deschis al doilea magazin din reţeaua Family Center în Giurgiu
- Anul acesta ne bazăm pe 4,5 miliarde de dolari de la „căpșunari”
- Cum va arăta „Prima casă 3”