Românii știu de aproape un an că, din această iarnă, echiparea mașinilor cu anvelope de iarnă devine obligatorie. Cu toate acestea, mai puțin de 25% dintre șoferii autohtoni au decis până acum să plătească pentru această nouă „idee“ a Guvernului.
„Deşi nu avem date statistice oficiale în acest moment, estimările arată un număr destul de redus al autovehiculelor echipate cu anvelope de iarnă, datele noastre în acest sens indicând mai puţin de 20%“, a declarat pentru Capital directorul comercial al Michelin România și Balcani, Cedric Binoit.
Conform oficialului, care știe că legea privind obligativitatea echipării autoturismelor cu anvelope de iarnă nu este foarte populară, șoferii trebuie să înțeleagă că „aceasta este o lege care va salva vieți pe drumurile României. Michelin promovează în mod constant importanţa utilizării cauciucurilor potrivite pentru siguranţa conducătorilor auto şi pentru o longevitate superioară a anvelopelor“.
Deși poate părea un partizan interesat al deciziei Guvernului, Binoit explică și că „pentru un producător, contrar primelor impresii, această lege nu reprezintă «lovitura secolului». Este destul de simplu de înțeles: faptul că anvelopele ar trebui să fie schimbate la începutul și la sfârșitul iernii nu conduce la a consuma mai mult cauciuc. Bineînțeles, în 2011 vom vinde semnificativ mai multe anvelope de iarnă, dar în detrimentul  vânzărilor viitoare. Astfel, în următorii trei ani, această lege nu va avea un impact relevant asupra dimensiunii pieței, în ciuda unui vârf de vânzări de anvelope de iarnăîn acest an, vârf ce va fi compensat în cei doi ani ce urmează“.
În același context, Viorel Tofan, direc­torul general al companiei Dinamic 92, unul dintre cei mai mari distribuitori de anvelope din România, cu o cotă de piață de circa 15%, consideră că „implementarea acestei legi poate aduce firmei o creştere a vânzărilor de anvelope de iarnă de aproximativ 30%, dar reversul va fi o scădere a vânzărilor în 2012“. Acesta estimează că un alt efect al intrării în vigoare a legii privind obligativitatea echipării mașinilor cu anvelope de iarnă va fi creșterea prețurilor acestora cu circa 15%, dar numai pe anumite segmente, pentru care nu există stocuri suficiente.
Miza pe second-hand și all-season
Atât Cedric Binoit, cât și Viorel Tofan se așteaptă ca mulți români să apeleze la anvelope de ocazie sau all-season, din cauza bugetului redus. Cu toate acestea, cei doi consideră că ideea nu este tocmai rentabilă. „Dezavantajul utilizării unei anvelope second-hand este că are ca durată de viață un singur sezon. În schimb, o anvelopă nouă rezistă, în functie de numărul de kilometri parcurși, până la patru ani“, explică șeful Dinamic 92, în timp ce directorul de vânzări al Michelin spune că „din punct de vedere tehnic este foarte dificil pentru aceeași anvelopă (n.n. – all-season) să-și păstreze caracteristicile indiferent de temperatură“.
Prețuri mari, soluții românești
Viorel Tofan estimează că prețul mediu al unei anvelope de iarnă noi este de circa 350 de lei. Dacă luăm în calcul un parc total de 4,5 milioane de  autoturisme, dintre care circa 3,2 milioane încă nu au anvelope de iarnă, rezultă o piață potențială de un miliard de euro.
Desigur, valoarea reală va scădea simțitor pentru că mulți nu vor utiliza deloc mașina în perioada vizată de lege sau vor prefera anvelope de ocazie sau reșapate. Interesant este însă că, pentru a scăpa de cheltuielile impuse de noua lege, unii români apelează deja la o soluție ingenioasă, dar și riscantă: aplică prin lipire la cald pe anvelope de vară embleme M+S sau „winter“. Rămâne de văzut cât de vigilenți vor fi polițiștii.
„Estimările arată un număr redus al autovehiculelor echipate cu anvelope de iarnă: mai puțin de 20%.”
Cedric Binoit, director comercial, Michelin România și Balcani
„Este posibil ca în noiembrie cererea de anvelope să se majoreze vertiginos. Prețul poate crește cu circa 15%.”
Viorel Tofan, director general, Dinamic 92

3,2 milioane de autoturisme, dintr-un parc auto total de 4,5 milioane de unităţi, nu sunt încă echipate pentru sezonul de iarnă.