Anvelopele de iarnă vor deveni obligatorii, potrivit unui proiect de Ordonanţă de Urgenţă elaborat de Ministerul Transporturilor şi lansat în dezbatere publică.
Ca urmare, statul ar putea încasa 445 milioane euro reprezentând TVA din vânzarea anvelopelor pentru că şoferii nu mai scapă de obligaţia de a circula cu anvelope de iarnă pe porţiunile de drum acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.
Astfel, proiectul legislativ introduce amenzi pentru cei care vor circula fără anvelope de iarnă. Va fi considerată contravenţie circulaţia fără anvelope de iarnă sau fără lanţuri pe porţiunle acoperite de zăpadă, gheaţă sau polei. În cazul vehiculelor cu masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi al celor de transport persoane cu mai mult de nouă locuri pe scaune, maşina trebuie echipată cu anvelope de iarnă pe axele de tracţiune şi/sau să aibă montate pe aceste roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate.
Conducătorii vehiculelor care nu sunt dotate cu anvelope de iarnă în sezonul rece vor fi penalizaţi cu 9 până la 20 de puncte, amendă şi reţinerea certificatului de înmatriculare sau înregistrare al maşinii. Amenda este cuprinsă între 2500 lei şi 4000 lei. Şoferii prinşi vor plăti şi cheltuielile de degajare a circulaţiei şi elementele de drum distruse.
Aceeaşi amendă este aplicată şi în cazul celor care circulă cu lanţuri pe roţi în zonele unde nu mai este zăpadă pe carosabil.
Măsura îi va viza pe proprietarii celor 4,21 milioane autovehicule din România care vor fi supuşi astfel unui efort financiar de 1,85 miliarde euro, din care ar reveni bugetului de stat numai din TVA-ul încasat 445 milioane euro.
„În prezent în România este înmatriculat un parc de 5,38 milioane de vehicule rutiere, din care aproximativ 1,1 milioane nu necesită echiparea cu anvelope speciale (remorci, tractoare, troleibuze, mopede).
Prevederile ordonanţei urmează a se aplica pentru circa 4,28 milioane vehicule, din care aproximativ 70.000 reprezintă parcul aflat în dotarea instituţiilor publice. Aceasta înseamnă că, în condiţiile în care s-ar face echiparea completă a întregului parc auto public, efortul bugetar poate fi evaluat la aproximativ 28 milioane euro.
Diferenţa de 4,21 milioane autovehicule care aparţin diverselor persoane fizice şi juridice ar reprezenta un efort de 1,85 miliarde euro, din acre ar reveni bugetului de stat numai din TVA-ul încasat suma de 445 milioane euro”, se arată în Nota de fundamentare a actului normativ.
Vezi aici