Anvelopele made in Romania au umflat miliardul de euro

Dezvoltarea puternică a industriei producătoare de autovehicule şi componente auto se remarcă şi în domeniul anvelopelor. Romånia a devenit un adevărat lider regional la acest capitol. Pe o piaţă cu o creştere anuală de circa 7%, cei trei mari producători interni au accelerat atåt ritmul investiţiilor, cåt şi producţia. Conform unor estimări, numărul de anvelope comercializate în Romånia tinde spre 2,5 milioane anual. Importurile sunt considerate de Sor

Dezvoltarea puternică a industriei producătoare de autovehicule şi componente auto se remarcă şi în domeniul anvelopelor. Romånia a devenit un adevărat lider regional la acest capitol.

Pe o piaţă cu o creştere anuală de circa 7%, cei trei mari producători interni au accelerat atåt ritmul investiţiilor, cåt şi producţia. Conform unor estimări, numărul de anvelope comercializate în Romånia tinde spre 2,5 milioane anual. Importurile sunt considerate de Sorin Miron, directorul financiar al Michelin Romånia, drept marginale, fără efecte asupra afacerilor companiilor producătoare. În ultima perioadă se remarcă şi o schimbare a tendinţelor de cumpărare, clienţii căutånd tot mai des anvelope premium în detrimentul celor din aşa-numita categorie „de buget“. Această mişcare este consecinţa directă a creşterii pieţei auto şi, mai ales, a vånzărilor de maşini dotate cu anvelope de o calitate superioară.

Atåt Michelin, cåt şi Pirelli sau Continental au anunţat, recent, creşteri ale capacităţilor de producţie. Spre exemplu, faţă de anul 2002, cånd a demarat activitatea la Timişoara, uzina Continental a înregistrat o majorare a producţiei de la 1,2 milioane de unităţi la peste 15 milioane, iar fabrica Pirelli de la Slatina ar urma să atingă o producţie anuală de cinci milioane de anvelope în cursul anului viitor.

Afaceri financiare în creştere

Conform datelor financiare raportate la Ministerul Economiei şi Finanţelor, cea mai mare cifră de afaceri din 2007 a fost înregistrată de cele patru companii membre ale grupului Michelin, acestea totalizånd circa 650 de milioane de euro (2,2 miliarde lei). Michelin Romånia, divizia care are în sarcină activitatea de export şi finanţare, a avut anul trecut o cifră de afaceri de 1,3 miliarde de lei. La aceasta se adaugă cele 435,7 milioane de lei aferente uzinei Silvania Zalău, cele 326 de milioane realizate de Victoria Floreşti şi încă 121,8 milioane de lei de la Michelin Romsteel Cord. Toate aceste cifre de afaceri sunt mai mari decåt cele raportate în 2006. Cu toate acestea, dacă, în urmă cu doi ani, profitul total al entităţilor Michelin din Romånia se ridica la peste 732.000 de euro, anul trecut au fost înregistrate pierderi de peste 25 de milioane de euro. Sorin Miron, directorul financiar al Michelin Romånia, a declarat pentru Capital că „cifra de afaceri înregistrată de Michelin în Romånia are o tendinţă de creştere susţinută în ultimii doi ani. Această creştere este mai accentuată în ultimii doi ani, ca urmare a deciziei grupului de a încredinţa filialei din Romånia şi activitatea comercială din zona Balcanilor. Rezultatul net consolidat al Michelin Romånia între 2006 şi 2007 se explică în mare măsură prin evoluţia, în această perioadă, a rezultatului financiar care, la råndul său, este influenţat în mod semnificativ de cursul de schimb valutar, precum şi de investiţiile realizate“. Pentru a reduce costurile şi a reveni la un profit consistent, grupul Michelin a decis ca divizia sa comercială, Michelin Romånia, să absoarbă toate celelalte societăţi deţinute aici.

În aceeaşi perioadă, Continental Automotive Products din Timişoara a înregistrat o creştere a cifrei de afaceri de la 233 de milioane de euro la peste 270 de milioane, iar profitul a scăzut de la 19,5 milioane de euro în 2006 la 9,4 milioane în 2007. Afacerile Pirelly Tires Romånia au crescut de la 17,2 milioane de euro la 116 milioane, în timp ce pierderea de 5,3 milioane de euro, raportată în 2006, s-a transformat anul trecut într-un profit de 2,3 milioane de euro.

Romånia, centrul regional al anvelopelor

Toţi marii jucători de pe piaţa anvelopelor din Romånia au în curs de realizare investiţii majore. „Michelin Romånia investeşte anual circa de 30 milioane de euro, care se adaugă celor peste 200 de milioane de euro investite pånă acum“, spune Sorin Miron. Cei de la Pirelli au anunţat recent demararea unei noi investiţii de 250 de milioane de euro, care se adaugă celor 250 de milioane de euro de pånă acum. Conform oficialilor Pirelli Romånia, la finalul lui 2009, uzina de la Slatina va atinge o capacitate de aproximativ cinci milioane de anvelope. Ambele companii au făcut din Romånia vårful lor de lance în această zonă a continentului, diviziile din ţara noastră fiind centre comerciale şi logistice pentru Europa Centrală şi de Est.

Directorul financiar Michelin Romånia estimează, pentru acest an, o uşoară creştere a cifrei de afaceri, însă legat de rezultatul net, spune că „incertitudinile pe care le avem în privinţa evoluţiei cursului de schimb valutar în următoarea perioadă ne împiedică să construim o previziune“.

«Prin creşterea cifrei de afaceri, operaţiunile din Romånia au contribuit într-o anumită măsură la recåştigarea poziţiei de lider mondial.»
Sorin Miron, director financiar Michelin Romånia

Michelin redevine lider mondial

În topul realizat de revista americană Tire Business, care ia în calcul cifrele de afaceri ale marilor producători de anvelope, Michelin a redevenit lider mondial după doi ani în care a ocupat poziţia secundă. Conform publicaţiei, în 2007, Michelin a avut o cifră de afaceri de 21,8 miliarde de dolari. Ocupantul locului doi este grupul Bridgestone, cu 21,5 miliarde de dolari, iar pe locul trei se clasează Goodyear cu 18,9 miliarde de dolari. Continental şi Pirelli se află pe următoarele două poziţii cu 7,5 miliarde, respectiv, 5,7 miliarde de dolari. Conform analiştilor americani, Michelin a devenit lider graţie cursului de schimb euro/dolar care, de această dată, a avantajat producătorul european. Tot la nivel mondial, se amplifică zvonurile care susţin că nemţii de la Continental îşi vor vinde divizia de pneuri. Printre potenţialii cumpărătorii, chiar Michelin şi Pirelli, rivalii cu activităţi în Romånia.