Comerțul a fost, imediat după Revoluție, domeniul în care cei cu spirit antreprenorial au reușit să facă bani frumoși. Aici au fost și primele investiții ale părinților Dacianei Siderache. Cu multă muncă, aceștia au reușit să strângă un capital care le-a permis, în momentul în care comerțul nu a mai fost atât de atractiv, să intre în producție. Astfel, în 1997 au cumpărat o maşină care producea PET-uri prin injecţie cu aer cald. În acest nou domeniu, spre deosebire de comerț, concurența era foarte slabă. Fabricile de ulei și cele care îmbuteliau apa nu prea aveau utilaje, iar cererea de PET-uri era la un nivel incredibil. Prin urmare, pe un teren care aparținea familiei, au ridicat o mică fabrică. De la an la an, au fost aduse noi utilaje, iar spațiul de producție a devenit insuficient. Asta și pentru că, între timp, tatăl Dacianei Siderache identificase o nouă oportunitate.
Izvorul businessului cu apă
În anul 2001, devenise clar că nici producția de ambalaje nu este un business de mare viitor. Asta cu atât mai mult cu cât materia primă nu se găsea în România. Prin urmare, sfătuită de un hidrolog, familia a luat decizia să îmbutelieze apă. Astfel, Calipso a devenit ceva ce generic poartă numele de „fabrică de apă“. Pentru a obține cea mai bună „materie primă“, s-a apelat, încă de la început, la foraje de mare adâncime. „În momentul înființării, am promis să le oferim celor din jur tot ceea ce este mai bun pentru ei și familiile lor“, explică Daciana Siderache, directorul de astăzi al companiei Apa Calipso care a fost, încă de la început, strategia pe care s-a mizat. „Apa Calipso este singura apă de izvor cu pH 8,0, adică o formula similară cu a cea a corpului uman. Ăsta a fost un mare avantaj. Sunt o mulțime de români care consumă apă pentru calitățile ei, fiind ușor alcalină“, continuă managerul.
Compoziția unui business efervescent
Împreună cu fratele său, Daciana Siderache a preluat frâiele businessului fondat de părinți și l-a adus la un nivel de invidiat. Managerul companiei Apa Calipso este absolventă a facutății de Farmacie, dar, cu toate că și-a luat și gradul de diriginte, a realizat în timpul practicii că această meserie nu i se potrivea. „Îmi plăcea libertatea de a face ce vreau, când vreau, unde vreau, să lucrez de acasă, din maşină, din secţie. Nu să stau într-un loc. Mi-a plăcut foarte mult aici pentru că în FMCG, mereu faci ceva nou, care te ţine în alertă“, explică Daciana Siderache. Rețeta de afacerii a fost preluată de la părinți, dar cei doi frați reușesc să o îmbunătățească de la an la an. Astfel, din 2005, pentru a susține dezvoltarea, familia a ales să relocheze fabrica pe un teren ofertant pentru planurile lor ambițioase. Astfel, astăzi fabrica de apă Calipso se întinde pe câteva zeci de mii de metri pătraţi și operează aproape o duzina de foraje în zona Codrii Vlăsiei.În plus, probabil și datorită formației academice a actualului manager, s-a investit enorm în controlul calității.
„Laboratorul de analiză a apei nu este o condiţie impusă companiilor de profil. Am considerat că este foarte important să avem acest laborator, pentru a urmări permanent parametrii apei. Nu orice companie îşi permite să aibă un asemnea laborator, costul aparatelor este mare. Un singur aparat poate costa mai bine de 10.000 de euro, iar investiţia totală a depășit 150.000 de euro. Știu că avem cel mai bine dotat laborator din industrie, dar nu mă voi opri aici“, anunță Daciana Siderache. Până acum, decizia s-a dovedit una inspirată, laboratorul dovedindu-se extrem de util cu prilejul diverselor discuții despre puritatea și calitatea apei prezente în retailul românesc. „Noi a deschis uşile oricărui vizitator pentru a dovedi care erau măsurătorile documentate în ce priveşte calităţile apei“, arată managerul Apa Calipso. De asemenea, susține Daciana Siderache, compania condusă de ea folosește cele mai noi tehnologii, procesul de modernizare a instalațiilor fiind o constantă.
Debitul constant al investițiilor
Un mic impas a fost înregistrat în perioada crizei, când unele băncile s-au speriat și au refuzat să mai crediteze businessurile, oricât de bine ar fi performat acestea. „În 2009, aveam vânzări bune și eram profitabili, dar anumite bănci au devenit opace, iar întregul proces investițional a stagnat“, își amintește managerul. Situația însă s-a deblocat, iar investițiile au început să curgă așa cum erau planificate. Iar asta se vede, clar, în cantitatea de apă livrată, dar și în cifrele businessului.
„Vânzările au un trend crescător, de cel puțin zece procente pe an, procente care se regăsesc în cifra de afaceri și în volume. Creșterea s-a datorat investițiilor în tehnologie și ne-am permis să susținem cererea cu volume în continuă creștere. Am reușit să dezvoltăm și linia de Apă Calipso de 0,5 litri, iar acum suntem unde ne-am propus“, spune Daciana Siderache. Cum se traduce asta în cifre? Este vorba de 210 milioane de litri de apă livrați în 2017 și de o cifră de afaceri de aproximativ 65 de milioane de lei, cu peste 30% mai mare faţă de 2016. În plus, compania a ajuns la 190 de angajați. „Creșterea noastră a venit pe fondul investițiilor în valoare de 10 milioane de lei realizate în ultimii doi ani. Numai în 2017, am investit aproximativ 5 milioane de lei în modernizarea și eficientizarea capacității de producție și ne-am extins rețeaua de colaboratori. Am pus accent pe reducerea amprentei de carbon și am investit în tehnologii noi de ambalare care reduc consumul de plastic cu 60 de tone anual. Creștem organic și natural“, spune directorul companiei Apa Calipso, care anunță și noi planuri ambițioase.
„Am investit masiv în ultimii ani, continuăm să o facem, să dezvoltăm produse noi și căutăm să pătrundem pe piețe externe. Anul acesta am planificat un buget de investiții de 4 milioane de lei. Suntem întotdeauna la curent cu noile tehnologii în domeniu și ne propunem să implementăm cele mai moderne aparaturi de producere și ambalare, care sunt prietenoase cu mediul, dar și eficiente. Gândim și extinderea portofoliului de produse“, anunță Daciana Siderache. Cu toate că ea și fratele ei au primit oferte pentru vânzarea businessului, managerul spune că nu le-au luat în calcul. „Cred că mai am multe lucruri de făcut aici, cred că această firmă are foarte mult potenţial şi deocamdată eu și fratele meu ne regăsim aici“, încheie Daciana Siderache.
Program de manager
„Am zile în care încep la ora 5:00 dimineaţa, zile în care încep la 10, am zile în care termin la ora 11:00, zile în care plec de muncă la ora 16:00, depinde de randamentul meu din ziua respectivă. Programul mi-l fac eu, dar nicio zi nu este la fel, dar asta este libertatea pe care eu mi-am câştigat-o. Şi nu am vacanţe, în care să mă deconectez 100%, ăsta este preţul pentru libertatea câştigată într-un an de zile. Nu pot să stau o săptămână fără să citesc e-mailuri: în concediu, merg într-un loc în care există wireless, copiii au lucruri cu care pot să se joace, iar cineva din familie îi supraveghează foarte atent. Pentru vacanță, prefer România. Îmi place la Marea Neagră, acolo unde am crescut“, Daciana Siderache, Apa Calipso.
Am investit masiv în ultimii ani, continuăm să o facem, să dezvoltăm produse noi și căutăm să pătrundem pe piețe externe. Anul acesta am planificat un buget de investiții de 4 milioane de lei (…) Gândim și extinderea portofoliului de produse.
Daciana Siderache, director general, Apa Calipso
65 de milioane de lei este cifra de afaceri a companiei Apa Calipso
Am pus accent pe reducerea amprentei de carbon și am investit în tehnologii noi de ambalare care reduc consumul de plastic cu 60 de tone anual. Creștem organic și natural.
Daciana Siderache, director general, Apa Calipso
Acest articol a fost publicat în numărul 25 al revistei Capital, disponibil la chioșcuri în perioada 25 iunie – 1 iulie