După ce Uniunea Economică Eurasiatică, răspunsul rusesc la Uniunea Europeană, a demonstrat cât de limitată este colaborarea Rusiei cu vecinii săi, colaborarea cu Iranul reprezintă o nouă încercare de a schimba echilibrul din ordinea mondială. Alianța cu China s-a dovedit, de asemenea, limitată, dar încă este considerată periculoasă pentru Occident.
Rusia își facilitează drumul spre Asia
Iranul a furnizat ajutor militar Rusiei în contextul invaziei din Ucraina, iar colaborarea dintre cele două țări s-a materializat prin dezvoltarea unei rute de transport transcontinental care se întinde din partea est-europeană a Rusiei până la Oceanul Indian. Potrivit Bloomberg, pasajul măsoară 3.000 de kilometri lungime și este ferit de orice intervenție străină. De asemenea, cum și Rusia și Iranul au ieșire la Marea Caspică, s-au cheltuit miliarde de dolari pentru a facilita transportul de mărfuri pe calea fluviilor și căile ferate care ies la această mare. Deja s-au depistat zeci de vapoare rusești și iraniene, dintre care unele supuse sancțiunilor, utilizând ruta. Ținta sunt economiile asiatice mari și cu creștere rapidă, această rută permițând Rusiei să scurteze drumul pe mare până în Asia cu mii de kilometri.
„Este vorba de stabilirea unor lanţuri de aprovizionare imune la sancţiuni”, a explicat Maria Șagina, analist la International Institute for Strategic Studies din Londra.
La capătul nordic al rutei este Marea Azov, care se află între Crimeea și gura de vărsare a fluviului Don. Din cauza cuceririlor militare din această zonă, a fost transformată în lac rusesc. Marea Azov este foarte importantă din punct de vedere strategic, deoarece de acolo, pe mare, ruta trece prin centrele comerciale şi industriale iraniene, ieșind apoi la Oceanul Indian.
Președintele rus Vladimir Putin a spus, în luna septembrie, că ruta „va da companiilor ruseşti noi oportunităţi de a intra pe pieţele din Iran, India, Orientul Mijlociu şi Africa”. Potrivit Mariei Șagina, Rusia şi Iran investesc până la 25 de miliarde de dolari pe partea continentală a drumului care le va ajuta să exporte produse pe care Vestul le interzice.
Se bănuiește că pe acolo urmează să fie exportate arme.
Rusia și Iran colaborează pe mai multe planuri
Vasele care navighează pe Don şi Volga transportă, de obicei, materii prime agricole şi energetice. Trebuie menționat că Iran este al treilea importator ca mărime de grâu rusesc. Recent, aceste două țări au încheiat mai multe acorduri de afaceri pentru comerţul cu turbine de gaze, chimicale, medicamente şi componente auto şi pentru producţia în comun de maşini.
La discuţiile bilaterale pe această temă au participat constructorii auto iranieni Iran Khodro şi Saipa.
Având în vedere că cel mai nou model de maşină din Rusia este o copie a unuia din China, asamblat cel mai probabil cu componente chinezeşti, este posibil ca Iranul să devină furnizor de piese auto pentru producătorii de maşini din Rusia.
De asemenea, Rusia este furnizează combustibil nuclear şi componente pentru reactorul iranian de la Bushehr. Astfel, Moscova vrea să compenseze pentru ruperea relaţiilor comerciale cu Europa, cel mai mare partener comercial înainte de izbucnirea războiului din Ucraina, şi să evite sancţiunile occidentale. Banii urmează şi ei cursul mărfurilor. Săptămâna aceasta, banca rusă de stat VTB a anunţat că va începe să furnizeze servicii de transferuri financiare între Rusia şi Iran.
De asemenea, în luna iulie, compania naţională de petrol a Iranului NIOC şi gigantul rus de gaze Gazprom au semnat un memorandum de înţelegere de 40 de miliarde de dolari pentru dezvoltarea de câmpuri de petrol şi gaze în Iran şi a unui proiect de gaze naturale lichefiate. Oficialităţi iraniene au menţionat şi discuţii cu Rusia despre producţia în comun de aeronave de pasageri, dar nu au oferit mai multe detalii în afară de faptul că ar putea fi un avion de 70-150 de locuri.
Anterior, preşedintele iranian Ebrahim Raisi a dat ordin pentru producerea unor astfel de avioane în fabricile iraniene. Iranul a mai avut astfel de planuri, care însă au eșuat. Deși este o alternativă, cel mai probabil nu va compensa în totalitate izolarea Rusiei de Occident. Iranul este o economia mult prea mică şi nesigură din punct de vedere, politic, însă mai ales financiar. Nu a reușit nici până acum să-şi plătească datoriile către Rusia pentru centrala nucleară de la Bushehr, motiv pentru care se poate spune că Moscova este, de fapt, disperată.