În anul școlar 2025-2026, „Istoria comunismului din România” va deveni materie obligatorie
Din anul școlar 2025–2026, „Istoria comunismului din România” va deveni materie obligatorie din viitorul an școlar. Elevii vor învăța despre comunism, adică despre cum funcționau instituțiile statului pe vremea acelui regim politic, ce politici existau și cum era viața de zi cu zi în perioada respectivă.
La acest moment, această materie este opțională, dar mulți elevi, profesori și experți istorici au insistat că trebuie studiată de toți, ca să înțelegem mai bine ce s-a întâmplat în acea perioadă. Totul va fi prezentat într-un mod echilibrat și bazat pe documente.
„Istoria comunismului din România” va fi studiată în clasa a XII-a la liceele de zi și în clasa a XIII-a la seral și învățământul cu frecvență redusă.
Programa școlară include studii de caz relevante, cum ar fi Radio Europa Liberă, Decretul 770 din 1966 și Tratatul de la Varșovia, pentru a ilustra modul în care deciziile politice și istorice au influențat viețile oamenilor.
Materia respectivă nu va fi o expunere ideologică sau un simplu curs despre trecut, ci o prezentare obiectivă a faptelor. Ea nu va implica „o judecată a unora sau altora”, ci va oferi elevilor oportunitatea de a înțelege ce s-a întâmplat și de a reflecta critic asupra acestor evenimente.
Explicația ministrului Educației
Potrivit ministrului Educației, Ligia Deca, nostalgia prezentă în societate față de „vremuri de tristă amintire” are cauze complexe, dintre care una dintre cele mai importante este necunoașterea faptelor istorice, pe care a descris-o drept un fenomen îngrijorător.
Din punctul ei de vedere, introducerea unei discipline dedicate istoriei comunismului din România este necesară pentru ca elevii să cunoască și să înțeleagă evenimentele care au marcat trecutul și continuă să influențeze prezentul.
Școlile și universitățile au datoria de a combate ignoranța și manipularea care apar din lipsa de cunoaștere a istoriei. Conform ei, o înțelegere inadecvată sau absența cunoașterii despre regimul comunist poate genera distorsiuni ce influențează comportamentul social și electoral, iar aceste lecții sunt esențiale și pentru viitor.
„Nostalgia după vremuri de tristă amintire are cauze complexe, însă una dintre cele mai importante dintre aceste cauze este necunoașterea faptelor istorice. Materia este dedicată elevilor din clasele a XII-a, respectiv a XIII-a în învățământul seral și cu frecvența redusă. Cu alte cuvinte, toți elevii de liceu din România vor parcurge această disciplină, chiar atunci când se apropie de primul lor vot democratic.
O să ne întrebaţi de ce a fost necesară introducerea unei discipline specific dedicate istoriei comunismului din România. În primul rând, contextul actual confirmă faptul că avem nevoie ca elevii noştri să cunoască şi să înţeleagă evenimentele care au determinat trecutul şi care marchează încă prezentul. Avem obligaţia în şcoli şi în universităţi să combatem ignoranţa şi manipularea ce derivă din necunoaşterea istoriei.
O cunoaștere inadecvată sau chiar lipsa cunoașterii faptelor istorice din perioada regimului comunist lasă loc unor distorsiuni care pot influența inclusiv comportamentul social şi, am văzut, electoral. În plus, aceste lecţii sunt şi pentru viitor“, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, luni, în cadrul evenimentului „35 de ani de la Revoluția Română din 1989”, organizat la Facultatea de Litere a Universității din București.