Raportul constată, de asemenea, că o taxă pentru persoanele care zboară frecvent ar duce la o scădere cu 21% a emisiilor din aviație, în principal ca urmare a faptului că doar 5% dintre oameni, cei care zboară și cel mai des, ar lua mai puține zboruri.
O taxă pentru călători aviatici frecvenți ar putea fi pusă în aplicare în toată Europa
Raportul este primul care analizează modul în care o taxă pentru călători aviatici frecvenți ar putea fi pusă în aplicare în toată Europa, utilizând modelarea economică realizată de CE Delft, o organizație non-profit europeană cu peste 45 de ani de experiență în cercetare și consultanță, pe baza unei analize juridice realizată de Adastone Law.
Peste 90 de organizații și 47 de cercetători au semnat o declarație publică în sprijinul unei taxe pentru persoanele care zboară frecvent în UE. Raportul propune introducerea unei taxe pentru călătorii frecvenți la nivel european care ar presupune niveluri progresive de impozitare pentru fiecare zbor dus-întors efectuat de o persoană într-un an. Primul zbor dus-întors nu ar fi taxat. În plus, raportul propune o suprataxă pentru cele mai poluante călătorii: zborurile pe distanțe medii și lungi, precum și locurile la clasa business și la clasa întâi. Declarația de susținere poate fi semnată în limba română, accesând acest link.
Raportul recomandă eliminarea scutirilor actuale din aviație
Spre deosebire de alte moduri de transport, aviația este în prezent puternic subvenționată. Raportul recomandă eliminarea scutirilor actuale din aviație, precum taxa pe combustibil și de la TVA. Această măsură, combinată cu o taxă pentru pasagerii frecvenți, ar crea o modalitate echitabilă din punct de vedere social de combatere a poluării excesive de către pasagerii frecvenți cu venituri mari, menținând în același timp accesul la zboruri ocazionale la prețuri accesibile pentru grupurile cu venituri reduse.
Raportul se bazează pe sondaje realizate în Europa de Vest care arată că zborurile frecvente sunt preferate de cei cu venituri ridicate:
- Puțin peste jumătate dintre oameni (52%) nu zboară deloc într-un an.
- În medie, doar 11% dintre oameni zboară de mai mult de trei ori pe an.
- 35% dintre gospodăriile cu venituri mai mari de 100.000 Euro efectuează trei sau mai multe zboruri dus-întors pe an, față de doar 5% dintre gospodăriile cu venituri mai mici de 20.000 Euro.
- 70% dintre gospodăriile cu venituri reduse nu zboară cu avionul într-un an, față de doar 20% dintre cele cu venituri mari.
Acest proiect este implementat în parteneriat cu rețeaua New Economics Foundation, Stay Grounded și alte cinci organizații europene de mediu.
Europa se confruntă cu un decalaj uriaș
„Atunci când vine vorba de stoparea dezastrului climatic, Europa se confruntă cu un decalaj uriaș în ceea ce privește finanțarea disponibilă. O taxă pentru călătorii aviatici frecvenți ar putea aduce o contribuție considerabilă la fondurile UE și ar putea genera sute de miliarde de euro în capital pentru investiții în transportul public, energia eoliană și solară și restaurarea naturii. În același timp, o parte din fonduri ar trebui să fie rezervată pentru contribuția UE la țările cu venituri mici și medii care se confruntă cu partea cea mai dură a crizei climatice”, susține Sebastian Mang, cercetător principal la New Economics Foundation (NEF)
„În prezent, nu contează dacă zburați pentru a vă vizita familia pentru prima dată în ultimii ani sau dacă faceți al zecelea zbor anual către casa dvs. de lux de pe coastă, veți plăti aceeași taxă pentru zborul respectiv. O taxă pentru călătorii frecvenți ar fi o măsură echitabilă în domeniul aviației, care ar reduce zborurile excesive pentru pasagerii bogați și, în același timp, ar crește veniturile, inclusiv pentru extinderea și furnizarea de căi ferate și transport public la prețuri accesibile”, a declarat Magdalena Heuwieser, Coordonator al departamentului Aviație în cadrul rețelei Stay Grounded.
Libertatea noastră de a continua să zburăm în viitor este acum amenințată
„Reducerea imediată a emisiilor de carbon este necesară pentru alinierea sectorului aviației la obiectivele Acordului de la Paris privind schimbările climatice. În caz contrar, este probabil ca aviația să contribuie la o depășire a bugetelor de carbon rămase și, în plus, necesită cantități disproporționate de energie curată și terenuri sau depinde de progrese tehnologice incerte.”, a declarat Stefan Grebe, autor al studiului de modelare economică CE Delft, a declarat
„Este foarte clar pentru lucrătorii din domeniul aviației că industria noastră se află pe o traiectorie periculoasă de creștere a emisiilor. Noi iubim zborul și planeta, dar libertatea noastră de a continua să zburăm în viitor este acum amenințată. Va fi imposibil să ne înscriem pe o nouă traiectorie de reducere rapidă a emisiilor fără să ne concentrăm asupra pasagerilor care zboară frecvent și care sunt responsabili pentru majoritatea poluării din aviație. Numai dacă ne concentrăm asupra acestei mici minorități de călători cu avionul putem să ne reducem impactul asupra climei, menținând în același timp accesul la cele mai valoroase servicii pe care transportul aerian le oferă restului societății.”, a declarat Finlay Asher, inginer aerospațial în industria aeronautică.