Guvernul ar vrea să introduc o nouă taxă auto pentru mașinile poluante în 2026

Apare o nouă taxă pentru șoferi. Tanczos Barna a anunțat joi, la finalul ședinței de Guvern, că până în prezent nu a fost stabilită o formulă de calcul pentru taxa auto aplicabilă vehiculelor poluante. Acesta a precizat că, în principiu, propunerile pentru această taxă ar trebui să provină din partea autorităților locale.

„Nu s-a stabilit formula de calcul şi nici n-am avut discuţii concrete cu reprezentanţii autorităţilor locale, asociaţia comunelor, asociaţia oraşelor sau municipiilor, pentru că trebuie să vină la pachet cu celelalte modificări ale sistemului fiscal.

Cu siguranţă, la momentul oportun, o să avem o dezbatere şi pe această temă. Şi aici, în principiu, propunerile trebuie să vină din partea acestor asociaţii, pentru că primăriile sunt cele care aplică implementarea sau implementează aceste colectări de taxe locale şi, în mod normal, primele propuneri trebuie sa vină din partea lor”, a declarat acesta.

Tanczos Barna, ministrul Finantelor
SURSA FOTO: Inquam Photos, George Călin

Noua taxă va fi aplicată diferențiat, în funcție de nivelul de poluare al fiecărui autoturism. Astfel, vehiculele mai vechi, cu emisii mari de noxe, vor fi supuse unor taxe mai mari, în timp ce mașinile moderne, cu emisii reduse, vor beneficia de impozite mai mici.

România și-a asumat prin PNRR reforma sistemului de taxare a mijloacelor de transport poluante

Ministrul Finanțelor a menționat că România și-a asumat prin PNRR, în 2021, reforma sistemului de taxare a mijloacelor de transport poluante, care emit dioxid de carbon și gaze cu efect de seră.

Astfel, vehiculele care emit mai puțin vor beneficia de taxe mai mici. Ministerul Transporturilor este responsabil pentru promovarea mobilității verzi și reducerea emisiilor de carbon în acest domeniu. În acest sens, ministerul a elaborat deja propuneri și proiecte pentru impozitarea transportului de marfă, ținând cont de distanță și tonaj, printre alte variante, a mai precizat oficialul.

„România a promis în 2021, prin PNRR, că va face o reformă şi în ceea ce priveşte taxarea mobilităţii sau taxarea acelor mijloace de transport care sunt poluante, care emit dioxid de carbon şi gaze cu efect de seră şi, proporţional, cele care emit mai puţin vor fi impozitate cu impozit mai mic, mai redus.

Aici sarcina este la Ministerul Transporturilor pe tot ce înseamnă mobilitate verde, tot ce înseamnă reducerea emisiilor de carbon pe partea de mobilitate. Acolo sunt deja câteva propuneri făcute, câteva proiecte elaborate de minister pe impozitarea transportului de marfă, de exemplu, în funcţie de distanţă, în funcţie de tonaj, sunt mai multe variante”, a spus acesta.

Au început discuțiile publice privind impozitarea mijloacelor de transport personale ale cetățenilor

Totodată, Tanczos Barna a precizat că au început discuțiile publice referitoare la impozitarea mijloacelor de transport personale ale cetățenilor, în funcție de norma de poluare și de data înmatriculării acestora. El a subliniat că aceste discuții trebuie purtate pentru următorii șapte-zece ani și implică și autoritățile locale, care sunt responsabile de aplicarea taxelor.

De asemenea, propunerile trebuie să fie concepute astfel încât persoanele care poluează mai mult să plătească taxe mai mari, iar cei care utilizează vehicule nepoluante să nu fie tratați la fel ca cei care aduc mașini mai vechi din străinătate,

„De asemenea, au început discuţiile şi în spaţiul public cu privire la impozitarea mijloacelor de transport personale ale cetăţenilor în funcţie de norma de poluare, în funcţie de data la care au fost înmatriculate.

Acolo lucrurile trebuie discutate iarăşi pentru următorii şapte-zece ani. Discuţiile trebuie purtate şi cu autorităţile locale, pentru că autorităţile locale sunt cele care aplică taxele acestea locale – impozitul pe mijloacele de transport, de exemplu, este un venit al autorităţilor locale – şi gândite lucrurile astfel încât cei care poluează mai mult să plătească mai mult, cei care folosesc maşini nepoluante, noi, să nu fie trataţi la fel ca un cetăţean care aduce o maşină de şapte-opt ani din străinătate”, a declarat el.

Oficialul a menționat că trebuie luat în considerare și gradul de suportabilitate al cetățenilor, precum și puterea lor de cumpărare. El a subliniat că nu se poate privi cetățenii cu venituri mici de dreptul de a cumpăra o mașină, chiar dacă aceasta este mai veche, mai ieftină și mai poluantă.

„Desigur, trebuie avut în vedere şi gradul de suportabilitate şi puterea de cumpărare a cetăţenilor, pentru că nu putem să privăm cetăţenii cu venituri mici de dreptul de a cumpăra o maşină, chiar dacă este una mai veche şi este una mai ieftină şi mai poluantă”, a spus acesta.

Tanczos Barna a subliniat atunci că, în ceea ce privește această taxă, există mai multe opțiuni de abordare.

„La persoanele fizice nu poţi tot timpul să taxezi în funcţie de kilometrii parcurşi, pentru că este foarte complicat. Acolo mai mult ca sigur trebuie să mergem pe norma de poluare, pe vechimea maşinii şi pe o filosofie gândită împreună cu autorităţile locale”, a precizat el.