UPDATE: Primăria Capitalei a venit cu o reacție în urma informațiilor apărute privind o taxă de poluare în București.
„Având în vedere informațiile apărute în presă potrivit cărora Primarul General, Nicușor Dan, dorește să introducă o așa-zisă taxă de poluare care trebuie plătită de autoturismele care circulă prin centrul Bucureștiului, Primăria Capitalei anunță că: «Primarul General nu a inițiat și nu susține un astfel de proiect»”, anunță Primăria Capitalei într-o informare.
Știrie inițială
Apare o nouă taxă în România. Un proiect în acest sens a fost deja pregătit de Primăria Capitalei și urmează să fie pus în dezbatere publică. Documentul propune înfiinţarea unei zone de Emisii Reduse pe toate drumurile publice din Bucureşti pentru o perioadă de șase ani, începând de anul viitor.
Scopul final al PMB este să reducă poluarea, conform normelor europene. În ceea ce privește prevederile documentului, cei care au mașini care poluează mult nu vor mai putea conduce în București decât dacă vor plăti o taxă care se calculează în funcție de tipul mașinii, dar și de cantitatea de noxe admise.
În același timp, cei care ajung în București din alte județe vor fi nevoiți și ei să plătească această taxă, doar pentru a traversa centrul Capitalei.
Sunt vizate mașinile diesel, cele pe benzină sau GPL, dar și motocicletele care au o normă de poluare mai veche, începând de la cele non-euro, până la EURO 4. Menționăm faptul că până în anul 2028 măsurile vor fi mai drastice, mai arată documentul potrivit Antena 3.
Vehiculele vizate de noua taxă
În ceea ce privește tarifele pe care PMB le-a pregătit deja, vehiculele non-euro, dar și cele cu norma de poluare Euro 1 sau Euro 2 vor avea de plătit 20 de lei pe zi, sau 5.500 de lei pe an pentru a putea circula în zona menționată.
Același taxe sunt aplicate și în cazul șoferilor care nu sunt din București, dar care vor să traverseze centrul Capitalei. Cei care nu plătesc taxa riscă să fie amendați cu sume cuprinse între 4.000 și 5.000 de lei, iar constatrea se va face de către brigada rutieră sau poliția locală, arată documentul.
Excepție de la regulament o vor face autospecialele SMURD, ale pompierilor, poliţiştilor, dar și mijloacele de transport în comun şi utilajele agricole fie a celor care intervin pentru reparaţia drumurilor publice.
Vehiculele care vor avea de plătit noua taxă începând cu anul 2023 în București, odată ce proiectul va intra în vigoare sunt următoarele:
- motociclete, mopede, tricicluri și cvadricicluri – non-euro şi EURO 1
- Diesel – cu masa la gol a vehiculului sub 1.000 kg – non-euro, EURO 1, EURO 2
- benzină, GPL, GNC și GNL cu masa la gol a vehiculului sub 1.000 kg – non-euro şi EURO 1
- Diesel – cu masa la gol a vehiculului cuprinsă între 1.000 kg şi 2.000 kg – non-euro, EURO 1, EURO 2, EURO 3
- benzină, GPL, GNC și GNL – cu masa la gol a vehiculului cuprinsă între 1.000 kg şi 2.000 kg – non-euro, EURO 1, EURO 2
- Diesel – cu masa la gol a vehiculului peste 2.000 kg – non-euro, EURO 1, EURO 2, EURO 3, EURO 4
- benzină, GPL, GNC și GNL – cu masa la gol a vehiculului peste 2.000 kg – non-euro, EURO 1, EURO 2, EURO 3
Cât va costa taxa de circulație pentru o lună de zile?
În ceea ce privește taxele impuse de PMB, acestea variază în funcție de perioada de valabilitate. Tarifele încep de la 20 de lei pe zi și pot ajunge la 5.500 pe an.
Astfel, pentru taxa pe o zi șoferii vor achita 20 de lei, în timp ce pentru o taxă de trei zile prețul va fi de 55 de lei. Șoferii care doresc achitarea taxei pentru o perioadă de 7 zile vor plăti 120 de lei, în timp ce persoanele care vor să achite o taxă de 30 de zile vor scoate din buzunar 500 de lei.
Taxa pentru 365 de zile, adică pentru un an este de 5.500 de lei, mai arată proiectul PMB care urmează să fie pus în dezbatere.
Conform documentului, prioritățile PMB sunt următoarele:
- Instituirea unei zone de emisii reduse pe TOATE drumurile publice pe teritoriul UAT București începând cu 01.01.2023 pentru o durată de 6 ani
- Începând cu 01.01.2023, circulația va fi permisă între orele 8.00-20.00 cu excepția zilelor libere numai cu achitarea taxelor de mai jos
- Prevederile se aplică tuturor vehiculelor indiferent de locul înmatriculării
- Începând cu 01.01.2023, vehiculele care nu sunt înregistrate/înmatriculate în Municipiul București trebuie să achite o taxă în zona A a Municipiului București
- Constatarea se va face de către brigada rutieră, poliție locală
Cât costă taxa pentru mașinile neînregistrate în Capitală?
În cazul mașinilor care nu sunt înmatriculate în Capitală, taxele sunt similare, însă șoferii pot opta de această dată și pentru o taxă de doar cinci zile.
Astfel, taxa zilnică de circulație va fi de 20 de lei, în timp ce taxa de 5 zile va fi de 90 de lei. Taxa pe 7 zile este de 120 de lei, în timp ce pentru 30 de zile, cei care conduc mașini neînregistrate în București vor plăti 500 de lei. Taxa pentru o perioadă de 365 de zile este de asemenea de 5.500 de lei.
Conform proiectului, toți banii strânși din aceste taxe ar urma să meargă spre un fond special care are ca scop amenajarea de piste pentru biciclete, dar și înnoirea flotei de transport în comun, din care să facă parte doar vehicule electrice sau hibride.
Totodată, se mai dorește amenajarea unor spații de încărcare cu banii adunați, dar și un sprijin financiar pentru achiziție mașină electrică care are masa sub 1500 kg.