Potrivit acesteia, în 2021, tarifele de transport al gazelor vor creşte anul viitor, după ce va fi dată în folosinţă conducta BRUA, însă nu există deocamdată cantităţi de gaze care să fie transportate prin acest gazoduct.
„Anul acesta va fi dată în folosinţă conducta BRUA. În condiţiile în care nu am rezolvat încă problema investiţiilor din Marea Neagră, personal mă gândesc ce vom transporta prin această conductă. Mai ales că în paralel se dezvoltă prin Bulgaria o nouă conductă către partea vestică”, a spus Maria Mânicuţă.
Totodată, aceasta a mai precizat că Transgaz, compania are construieşte conducta BRUA, va începe de anul viitor să recupereze banii din tariful de transport al gazelor, prin urmare va creşte factura tuturor consumatorilor români.
„Ca atare, începând de anul viitor, în tarifele de transport al gazelor, Transgaz va începe să-şi recupereze investiţia, ceea ce va însemna o creştere a acestui tarif, în condiţiile în care nu vom avea un trafic de gaze. Sper să se găsească şi volume disponibile de gaze care să fie transportate prin această conductă, astfel încât povara acestei investiţii să nu fie doar a consumatorilor români, ci să existe şi companii care să transporte gaze”, a precizat directorul ANRE.
O investiție colosală
În ceea ce privește investiţia totală pentru realizarea conductei BRUA, aceasta este de 480 de milioane de euro şi, potrivit oficialului ANRE, iar aceste costuri vor fi recuperate timp de 40 de ani.
„Sunt convinsă că până la urmă BRUA va fi utilizată, dar în viitorul foarte apropiat există un oarecare risc”, a adăugat Mânicuţă, prezentă la conferinţa Focus Energetic.
Proiectul BRUA are drept obiectiv asigurarea accesului la noi surse de gaze, precum şi facilitarea transportului de gaz caspic către pieţele din Europa Centrală şi de Est. Proiectul asigură capacităţi de transport bidirecţional de 1,5 miliarde metri cubi pe an în sau din direcţia Bulgaria şi 4,4 miliarde metri cubi pe an în sau din direcţia Ungaria.
Proiectul a fost declarat de Comisia Europeană ca fiind de importanţă strategică.
Tronsonul românesc al conductei ar trebui finalizat în decembrie 2020 şi necesită o investiţie totală de 480 de milioane de euro, din care 180 de milioane de euro reprezintă un grant acordat de Comisia Europeană.