Actualizarea directivei UE privind permisul de conducere urmărește, printre altele, îmbunătățirea siguranței rutiere în Europa, precum și atenuarea penuriei de personal din industria transporturilor. Negociatorii din Parlament și Consiliu au convenit asupra permiselor de conducere bazate pe smartphone-uri, a unei perioade de probă pentru șoferii noi și a conducerii „însoțite”, scrie trans. Info.
Schimbare privind permisul de conducere profesional
Din punctul de vedere al sectorului transporturilor, cea mai importantă schimbare va fi aceea privind vârsta minimă pentru obținerea permisului de conducere profesional.
”Pentru a reduce deficitul de șoferi profesioniști, vârsta minimă la care un șofer poate obține permisul de conducere va fi redusă de la 21 la 18 ani, cu condiția ca solicitantul să dețină un certificat de competență profesională. Țările UE pot permite tinerilor de 17 ani să conducă camioane sau camionete pe teritoriul lor, numai dacă sunt însoțiți de un șofer cu experiență”, se spune în comunicatul presă al Parlamentului European.
Acordul provizoriu trebuie aprobat de Consiliu și Parlamentul European. Statele membre vor avea la dispoziție patru ani pentru a adapta noile norme în legislația națională și pentru a se pregăti de punerea lor în aplicare.
Permis de conducere digital
O altă noutate o reprezintă permisul de conducere digital, disponibil pe un smartphone cu tehnologie digitală, în întreaga UE. Conform noilor reglementări, va deveni principalul format din Uniune.
Statele membre vor avea la dispoziție cinci ani și șase luni de la intrarea în vigoare a noilor norme pentru a pune în aplicare permisul de conducere digital. Șoferii vor avea în continuare dreptul de a solicita un permis de conducere fizic.
Folosirea telefonului în timpul condusului
Acordul introduce noi cerințe pentru a se asigura că șoferii sunt pregătiți mia bine pentru situațiile de trafic din viața reală și conștientizează riscurile pentru pietoni, copii, bicicliști și alți utilizatori vulnerabili ai drumului.
„Pentru a obține permisul de conducere, șoferii vor trebui să învețe despre utilizarea în siguranță a telefonului în timpul conducerii, pericolele unghiurilor moarte, sistemele de asistență pentru șofer, deschiderea în siguranță a ușilor și conducerea pe zăpadă și pe suprafețe alunecoase”, informează Parlamentul European.
Valabilitatea documentelor și controalele de sănătate
În plus, negociatorii au convenit că permisele de conducere ar trebui să fie valabile 15 ani pentru cei cu permis de conducere pentru motociclete și mașini. Țările UE pot scurta această perioadă la 10 ani, dacă documentul poate fi folosit și pe post de carte de identitate. Cu toate acestea, permisele de conducere pentru camioane și autobuze vor trebui reînnoite la fiecare 5 ani. Țările UE pot scurta valabilitatea permiselor de conducere pentru șoferii în vârstă (65 și peste).
Înainte de eliberarea primului permis de conducere, șoferul trebuie supus unor examinări medicale, inclusiv teste de vedere și cardiovasculare. Cu toate acestea, pentru conducătorii auto sau motocicliști, țările UE pot decide înlocuirea examenului medical cu formulare de autoevaluare sau, în cazul reînnoirii permisului, cu alte mijloace alternative.
La inițiativa deputaților europeni, autoritățile naționale vor fi încurajate să sensibilizeze publicul cu privire la standardele minime de aptitudine fizică și mentală pentru conducere.
Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU) a salutat acordul privind permisele de conducere. IRU a declarat că rezultatul negocierilor privind regulile reflectă prioritățile sectorului transportului rutier și sprijină eforturile de asigurare a siguranței rutiere și de atenuare a deficitului tot mai mare de șoferi profesioniști.
Tineri de 17 ani la volanul unui camion
Ideea de a introduce o limită de vârstă mai mică pentru obținerea permisului de conducere pentru camion a început să germineze în Germania în urmă cu opt ani și la acea vreme a stârnit multe controverse. În 2017, Consiliul German pentru Siguranța Rutieră (DSV) a emis un aviz pozitiv cu privire la reducerea limitei de vârstă.
În 2022, două partide, SPD (Partidul Social Democrat din Germania, care se află în coaliția guvernamentală) și CDU, au depus o moțiune la parlamentul Saxoniei Inferioare, în care cereau scăderea vârstei minime la care poți obține permisul de conducere categoria C/C+E la 17 ani. Condiția, ca și în cazul noilor reglementări UE, era conducerea cu un însoțitor.