Acordul privind actualizarea directivei UE privind permisul de conducere are scopul de a îmbunătăți siguranța rutieră în Europa, în condițiile în care aproape 20.000 de oameni mor anual pe drumurile Uniunii Europene, scrie Europeansting.com.

Utilizarea telefonului și condusul în condiții periculoase

Europarlamentarii au reușit să introducă noi cerințe, astfel încât șoferii să fie mai bine pregătiți pentru situații reale de conducere și să aibă conștientizarea riscurilor pentru pietoni, copii, bicicliști și alți utilizatori vulnerabili ai drumului. Pentru a se califica pentru un permis, un șofer va trebui să învețe despre utilizarea în siguranță a telefonului în timpul conducerii, riscurile unghiului mort, sistemele de asistență pentru șofer, deschiderea în siguranță a ușilor și conducerea în condiții de zăpadă și polei.

Permis de conducere digital

Un permis de conducere digital, disponibil pe un smartphone cu tehnologie de portofel digital va deveni formatul principal în UE, conform noilor reguli. Statele membre vor avea la dispoziție cinci ani și șase luni de la intrarea în vigoare a noilor norme pentru a pune în aplicare acest lucru. Cu toate acestea, europarlamentarii s-au asigurat că șoferii vor continua să aibă dreptul de a solicita un permis de conducere fizic.

Doi ani de probă pentru noii șoferi, reguli stricte pentru conducerea sub influența alcoolului

Pentru prima dată, normele UE vor stabili o perioadă de probă de cel puțin doi ani pentru noii șoferi. Șoferii începători vor fi supuși unor reguli și sancțiuni mai stricte pentru conducerea sub influența alcoolului și conducerea în timp ce nu folosesc centurile de siguranță sau sistemele de siguranță pentru copii. Țările UE sunt încurajate să urmărească o politică de toleranță zero cu privire la alcool și droguri, care ar interzice consumul pentru toți șoferii.

Reducerea vârstei de eligibilitate pentru permise profesionale

Pentru a atenua lipsa de șoferi profesioniști, vârsta minimă la care un șofer poate obține permisul pentru un camion va fi redusă de la 21 la 18 ani, iar pentru permisul de conducere pentru autobuz de la 24 la 21 de ani, cu condiția ca solicitantul să dețină un certificat de competență profesională.

Țările UE pot permite tinerilor de 17 ani să conducă un camion sau o camionetă numai pe teritoriul lor, dacă sunt însoțiți de un șofer cu experiență. Acest sistem se va aplica în întreaga UE.

Valabilitate de 15 ani și controale de sănătate

S-a convenit ca permisele de conducere ar trebui să fie valabile 15 ani pentru motociclete și mașini. Țările UE pot reduce această perioadă la 10 ani dacă permisul auto poate fi utilizat ca act de identitate național, în timp ce permisele pentru camioane și autobuze vor trebui reînnoite la fiecare cinci ani. Țările UE pot scurta valabilitatea permiselor de conducere ale șoferilor mai în vârstă (65 de ani și mai mult).

Înainte de a primi primul permis, șoferul trebuie să facă un control medical, inclusiv al vederii și al sănătății cardiovasculare. La inițiativa deputaților europeni, autoritățile naționale vor fi încurajate să sporească gradul de conștientizare a publicului cu privire la standardele minime de aptitudine fizică și mentală pentru conducere.