Apare un nou program Rabla în România
În cadrul unei conferințe specializate, miercuri, Bogdan Balanişcu, secretar de stat în Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP), a anunțat că un program similar „Rabla”, destinat flotelor de transport mediu și greu, este în curs de elaborare. Implementarea acestuia va avea loc nu mai devreme de anul viitor.
„Ce am reuşit noi de anul trecut până în anul acesta, am investit în ceea ce înseamnă componenta de „Rabla Plus„.
În urma discuţiilor cu producătorii şi importatorii de maşini electrice, a fost modificat planul, a fost modificat tariful sau valoarea tichetului respectiv, astfel încât să reuşim să punem mai multe unităţi în circulaţie în acest an. Deja pe anul 2024, primul program „Rabla Plus” s-a lansat şi s-a consumat. Mai pregătim încă unul pentru anul care care urmează.
De asemenea, este foarte important şi lucrăm în acest moment şi la ceea ce înseamnă un viitor program pe care am putea să-l lansăm pe componenta de flote, şi aici mă refer la partea de turism, pe partea de transport uşor.
Acolo este o zonă auto care face mulţi kilometri şi automat poluează pe măsura kilometrilor făcuţi. Deci, avem un lucru şi această chestiune, la fel şi componenta de transport mediu sau transport greu”, a spus Balaşnicu, la cea de-a doua ediţie a conferinţei Electric Truck Experience.
Finanțarea pentru acest proiect, aproape imposibilă
Conform declarațiilor oficiale ale reprezentantului MMAP, dificultățile sunt asociate cu repartizarea bugetului pentru fiecare aspect al acestor componente.
El a menționat că este foarte dificil, aproape imposibil, să existe o linie de finanțare deschisă pentru aceasta. Este o problemă legată de buget și de modul în care sunt alocate fondurile la începutul anului și în timpul rectificării bugetare ulterioare.
„N-am fost niciodată tipul de om din administraţie sau din politică care să vorbească pe după masă sau pe după scară. Este destul de dificil, aproape imposibil, să existe o linie de finanţare deschisă în acest sens, pentru că este o chestiune legată de ceea ce înseamnă componenta bugetară, ce se bugetează la începutul anului, ce se face după partea de rectificare bugetară. Din punctul acesta de vedere, ceva operaţional nu se poate discuta mai devreme de anul anul viitor, pentru că nu se poate din punct de vedere legal la cum funcţionează bugetele”, a subliniat secretarul de stat.
Probleme la dezvoltarea reţelei de încărcare a vehiculelor electrice
Cu privire la extinderea rețelei de încărcare pentru vehiculele electrice, reprezentantul Ministerului Mediului a subliniat că, deși întâmpină anumite provocări, rămâne optimist în privința progresului.
Au fost discuții la Ministerul Dezvoltării cu privire la o finanțare care să includă capacități de stocare a energiei electrice pentru cele două componente ale:
- transportului electric
- și producției consumului de energie electrică
El crede că aceste aspecte merg mână în mână și nu ar trebui privite separat. Nu este vorba doar despre camioane electrice, ci și despre stațiile de încărcare, care implică costuri semnificative.
„Cred, de asemenea, că este nevoie şi de pe celelalte linii ale Guvernului României să investim în componenta de Cercetare-Dezvoltare şi asta pentru a încuraja la nivel naţional partea economică, să putem să venim şi noi şi să începem să dezvoltăm România. Sunt anumite elemente care să fie conexe cu ceea ce înseamnă industria auto pe acest segment.
Au fost ceva discuţii la Ministerul Dezvoltării pe o componentă de finanţare în care să venim şi cu capacităţi de stocare pentru energia electrică pentru cele două componente de transport electric şi producţie consum a energiei electrice.
Cred că merg mână în mână şi nu putem să le privim separat, mai ales în zona dumneavoastră de activitate, unde există o dependenţă foarte puternică şi unde există un impact financiar foarte puternic, în sensul în care nu discutăm doar de camioane electrice, ci discutăm şi de staţiile de încărcare care înseamnă un cost semnificativ”, a explicat Bogdan Balaşnicu.
Autoritățile publice locale trebuie să dea o mână de ajutor
Acesta a menționat că sprijinul esențial ar trebui să fie acordat și din partea administrațiilor publice locale.
Demnitarul a menționat că există un interes direct pentru calitatea aerului în fiecare comunitate.
El a exemplificat situația din București, unde o mare parte din poluare provine din trafic.
„Ele trebuie să aibă un interes direct asupra calităţii aerului din fiecare comunitate. Uitaţi ce indicatori avem pe Bucureşti. Mare parte din poluarea de pe Bucureşti vine din trafic. De asemenea, ce indicatori avem pe Iaşi, oraşul din care provin şi eu. Anul trecut, Agenţia Europeană pentru Mediu plasa Iaşi pe locul 360 din 370 de oraşe, la nivel european, din perspectiva calităţii aerului. Cred că este nevoie să venim cu sprijin şi din partea UAT-ului, dar şi din partea guvernamentală, astfel încât să înlocuim multe dintre maşinile care sunt folosite la serviciile locale, fie că discutăm de componente de curierat, fie de ceea ce înseamnă companiile de salubritate. Trebuie să ne uităm la ceea ce înseamnă companiile de transport public, unde au fost fonduri la dispoziţie şi vor fi în continuare ca să investim să înlocuim autobuzele care sunt folosite”, a subliniat demnitarul.
Miercuri, au participat la cea de-a doua ediție a conferinței Electric Truck Experience, organizată la Palatul Parlamentului, reprezentanți ai autorităților, transportatorilor, companiilor de logistică și de retail.