Conceptul de strip mall, adică un mall în aer liber unde magazinele sunt aranjate în linie, cu un trotuar în faţă, va depăşi numărul mallurilor clasice în următorii cinci ani, potrivit companiei de consultanţă imobiliară Colliers International.
„În următorii cinci ani, ne aşteptăm ca numărul strip mallurilor livrate anual să depăşească numărul centrelor comerciale de tip mall. Spre exemplu, anul acesta vor fi livrate cel puţin şase strip malluri în oraşe precum Bistriţa, Dorohoi, Mioveni, Oradea, Paşcani şi Târgovişte. Primul proiect de acest fel care îşi va deschide porţile pe 6 aprilie este Prima Shops Oradea”, a declarat Daniela Popescu, director asociat în cadrul departamentului de retail al Colliers International.
În prima fază a acestui strip mall vor fi prezenţi chiriaşi precum CCC, Takko, Pepco, Deichmann, Noriel, Flanco şi Intersport, iar până la finalul anului, când va fi inaugurată şi a doua fază. În total, cele două faze ale Prima Shops Oradea vor cumula o suprafaţă de 10.000 mp, spun brokerii Colliers care se ocupă de închirierea proiectului dezvoltat de compania Oasis Retail & Development Consulting.
Suprafaţa de retail modern din România va creşte anul acesta cu circa 180.000 mp, potrivit Colliers. Cea mai mare parte a acestei suprafeţe o reprezintă proiectele de tip strip mall, care vor fi livrate în oraşele de talie medie.
La nivel european, consultanţii aşteaptă o creştere a consumului privat de 2,2% pentru anul 2017. Anul trecut, puterea de cumpărare a crescut ca urmare a măririi salariilor şi a nivelului de ocupare a forţei de muncă, ceea ce a dus la sporirea vânzărilor în zona de retail faţă de 2015 în Uniunea Eropeană şi zona euro, cu 2,8%, respectiv 1,8%. Cele mai mari creşteri au fost înregistrate în Luxemburg (14%) şi România (13,3%), acestea fiind urmate de Lituania (6,7%), Polonia (6,4%) şi Marea Britanie (5,5%).
„Creşterea consumului privat are un dublu efect şi pentru piaţa spaţiilor comerciale din România. Pe de o parte, vânzările înregistrate de majoritatea jucătorilor au crescut cu 20-30% în ultimul an, iar pe de altă parte, funcţionează ca un catalizator pentru piaţă. Astfel, retailerii deja prezenţi vor să se extindă în continuare şi dezvoltă noi concepte pentru a deveni cât mai flexibili şi a acoperi atât oraşe şi centre comerciale mari, cât şi oraşe şi scheme comerciale de dimensiuni mai mici”, explică Daniela Popescu.