Astăzi, rețelele de socializare abundă de fotografii, unele reușite, altele mai puțin. Profesioniști și amatori deopotrivă se întrec în postări, care de care mai spectaculoase. Oricum ar fi, această activitate plăcută este deja parte integrantă din viața ficăruia. Într-un scurt dialog, Cătălina Coterleț, Digital Marketing Manager F64, ne vorbește despre piața locală de fotografie și așteptările pe care le are din partea celor care și-au transformat pasiunea într-un job foarte bine plătit.
Capital: Care au fost schimbările majore prin care a trecut, în ultimii ani, piața de fotografie de la noi?
Cătălina Coterleț: Piaţa de fotografie s-a schimbat mult în ultimii ani. Dacă acum câţiva ani se vindeau aparate compacte, în prezent cifra vânzărilor a scăzut. Motivul este simplu: apariţia smartphone-urilor cu o cameră foto din ce în ce mai bună a produs o schimbare majoră în piaţă. Aceasta a fost una benefică pentru consumatori, în sensul că brandurile mari au început să investească mult mai mult în tehnologie. Chiar dacă în momentul de faţă asistăm la o scădere a anumitor tipuri de aparate, piaţa, per total, este în continuă creştere. Cifrele ne arată că numărul persoanelor care îşi cumpără aparate DSLR entry level şi mirrorless creşte de la lună la lună, semn că oamenii realizează limitele pe care un telefon le are.
Capital: Putem spune că această piaţă s-a maturizat?
Cătălina Coterleț: La o analiză atentă a pieţei, putem într-adevăr să vorbim despre o maturizare. De la consumatorii mai atenţi, mai informaţi, la aparate mult mai performante, adaptate la cerinţele pieţei. Fotografii, începători sau avansaţi, ştiu unde şi ce să caute. Ştiu să pună întrebările potrivite şi să îi împingă pe producători să le livreze cele mai bune produse. Putem vorbi despre maturizare şi în rândul magazinelor online de profil. Se investeşte foarte mult în servicii, în beneficii şi în oferirea unei experienţe unice pentru consumatori. De aceea credem că e important ca atât noi, magazinele, cât şi producătorii, să învăţăm să ne ascultăm din ce în ce mai mult publicul.
Capital: Ce sfaturi daţi unui tânăr care îşi doreşte să devină fotograf profesionist?
Cătălina Coterleț: În primul rând este important să îşi descopere stilul şi să exerseze mult în direcţia aleasă. Să fie tot timpul conectat la informaţiile noi din domeniu, să aparţină unei comunităţi şi, nu în ultimul rând, să facă totul cu pasiune. Să participe la cât mai multe evenimente, conferinţe şi cursuri (n.r. – Pe 5 octombrie va avea loc prima conferință marca F64 dedicată iubitorilor de fotografie: „F64 PHOTO STORY. Begin your journey”) şi să socializeze cu cât mai mulţi fotografi din toate domeniile. Să accepte faptul că zilnic are ceva de învăţat şi să nu facă niciodată fotografie doar pentru bani.
Capital: Care sunt tendinţele, la ce să ne aşteptăm într-un viitor mai mult sau mai puţin îndepărtat?
Cătălina Coterleț: Preconizăm o creştere a numărului de fotografi profesionişti în următorii ani. Fotografia este o pasiune care poate ajunge un job foarte bine plătit, iar mulţi au realizat acest lucru. Mai mult, noi toţi suntem până la urmă consumatori de imagine, aşa ne exprimăm ideile, experienţele şi sentimentele. Astăzi, mai mult de 70% din postările de pe social media (care au şi cel mai mare engagement) sunt reprezentate de imagini. De aici şi până la pasiunea pentru fotografie este un pas mic, pe care din ce în ce mai mulţi au început să-l facă. Asta şi pentru că numărul cursurilor de fotografie la care comunitatea are acces este în continuă creştere.
Capital: Care este profilul actual al consumatorilor?
Cătălina Coterleț: Consumatorii sunt tineri pasionaţi de tehnologie, de exprimare vizuală, preponderent din mediul urban, care caută un raport bun calitate–preţ. Pentru cei care sunt la începutde drum, preţul şi recomandările reprezintă factorii decisivi într-o achiziţie. După ce nivelul cunoştinţelor creşte, consumatorii devin mult mai pretenţioşi când vine vorba de echipament şi preferă să investească mai mult în aparatură foto de top. Dar asta după numeroase teste şi consultări cu prietenii lor din domeniu.